پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۰
«عمورا؛ سه‌گانه عشق» رونمایی شد / مقتلی متفاوت که در گوشه‌هایی از تعزیه‌ کاربرد دارد

کتاب «عمورا؛ سه‌گانه عشق» اثر حمزه اولیازاده، امروز 15 آبان ماه رونمایی شد. مولف در این اثر کوشیده تا مقتلی روزآمد تالیف کند. محمدعلی سیفی، استاد پیشکوست اپرای آیینی می‌گوید این کتاب می‌تواند در گوشه‌هایی از تعزیه مورد استفاده قرار گیرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - الهام عبادتی: کتاب «عمورا؛ سه‌گانه عشق» اثر حمزه اولیازاده که به برش‌هایی از واقعه عاشورا از زبان مشک حضرت عباس (ع) می‌پردازد، امروز پنجشنبه 15 آبان 93 در فروشگاه ترنجستان سروش رونمایی شد.

اولیازاده مولف این اثر در ابتدای مراسم درباره انگیزه خود از تالیف «عمورا؛ سه‌گانه عشق» گفت: تالیف این کتاب به دلیل تشویق‌های پدرم و نیز دوستی بود که با سید مهدی سادات اخوی داشتم. سه سال پیش زمانی که رحبی راد مدیر انتشارات نسیما برای سفارش عکس روی جلد یکی از کتاب‌های سادات اخوی پیش من آمد، در گفت‌وگویی که با هم داشتیم جرقه تالیف این کتاب زده شد و ایشان در واقع این کتاب را برای نگارش به من سفارش داد.

وی ادامه داد: آغاز نگارش کتاب نخست عمورا نیز با شب چهارم شعبان (میلاد حضرت عباس (ع)) مصادف شد تا در نهایت در ماه محرم دو سال پیش نخستین جلد از مجموعه عمورا با عنوان «یک جرعه نگاه، یک جام حیرانی» انتشار یافت.

وی افزود: رجبی راد مدیر انتشارات نسیما به این دلیل این کتاب را به من سفارش داد که دنبال نگارش مقتلی با زبان روز بود که بیشتر متکی بر موضوع ادبیات باشد. ایده دعای جوشن کبیر نیز که بخشی از این مجموعه است توسط خود ایشان داده شده و این بخش نیز در ماه رمضان به نگارش درآمد. نگارش کتاب سوم «عمورا؛ سه‌گانه عشق» نیز با ایام 28 صفر مصادف شده است.

به گفته اولیازاده، انتشار کتاب «عمورا؛ سه گانه عشق» دو سال به طول انجامید تا این که در ماه محرم امسال رونمایی شد. این کتاب نثری است که با ویرایش بدیع رجبی راد به یک اثر متمایز با آثار دیگر در این حوزه منتشر شده است.

مولف «عمورا؛ سه‌گانه عشق» در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر این‌که آیا در نگارش این کتاب از مقتل خاصی بهره برده‌ است؟ گفت: من مقتل «لهوف» اثر سیدبن‌طاووس را مطالعه کردم و البته کتاب «آه» نوشته یاسین حجازی که خواندن آن را به مخاطبان توصیه می‌کنم.

وی یادآور شد: تصاویر ذهنی من به دلیل حرفه اصلی‌ام که عکاسی است سینمایی بوده و به همین دلیل تصاویر زیادی در کتاب بیان شده است. با این وجود من برای پرهیز از تحریف در بیان این ماجرا کتاب‌هایی مانند «حماسه حسینی» را مطالعه کردم.

محمدعلی سیفی استاد پیشکسوت اپرای آیینی نیز در بخش دیگری از این مراسم به تشریح دلایل عظمت واقعه عاشورا پرداخت و گفت: جهان‌بینی هر هنرمند را می‌توان در آثار او مشاهده کرد چنان که ما در آثار مرحوم شریعتی و نظریه‌هایش، جهان بینی وی را می‌بینیم.

وی ادامه داد: هر رخداد هنری یک معجزه است و قدرت هنر در این است که آن قدر پیچیده است که خالقش نیز نمی‌تواند آن را شرح دهد.

وی با اشاره به این که متون عاشورایی را در مناطق مختلف جهان می‌توان یافت افزود: کاش سازمان و یا نهادی می‌توانست این متون را گردآوری کند.

سیفی با بیان این‌ که گاندی خود را مدیون امام حسین (ع) می‌داند، عنوان کرد: گاندی می‌گوید من شجاعت و آزادی‌خواهی را مدیون امام حسین (ع) هستم و این در حالی است که ما می‌دانیم گاندی فردی مستقل بوده است. بنابراین بسیاری از بزرگان جهان و حتی مسیحیت متفکر جهان برای واقعه عاشورا و امام حسین (ع) احترام قائل است.

این استاد اپرای آیینی در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر این‌ که «عمورا؛ سه‌گانه عشق» می‌تواند در تعزیه‌خوانی مورد استفاده قرار گیرد، گفت: متون عاشورایی چون تصویرپردازی قوی دارند می‌توانند در حرکت‌های اجرایی مانند نمایش، تعزیه و ... تجلی یابند. عاشورا زیباترین و عالی‌ترین نمایش در جهان هستی است و همان طور که الیاده می‌گوید که هر چه در روی زمین است معادل آن در جهان مینوی وجود دارد، عاشورا نیز تصویری در آن جهان دارد.


به گفته سیفی، کتاب «عمورا؛ سه‌گانه عشق» می‌تواند در گوشه‌هایی از تعزیه یا پیش‌خوانی تعزیه استفاده شود.

کتایون رجبی راد مدیر انتشارات نسیما و ناشر «عمورا؛ سه‌گانه عشق» نیز درباره تجربه کار با یک نویسنده نوقلم در این کار گفت: برای من به عنوان یک ناشر، نوقلم بودن نویسنده مهم نیست چرا که کتاب باید از دیدگاه ماهوی آن، کتاب باشد. ما به عنوان ناشر، واسطی میان مخاطب و بازار هستیم و می‌دانیم که چه کتابی می‌تواند برای مخاطب مفید واقع شود. اگرچه برخی از ناشران دچار سطحی‌نگری می‌شوند اما در مجموع می‌توان علایق مخاطب را یافت.

وی با بیان این‌ که هدف از طرح عاشورا تنها مراسم عزاداری و ماتم نیست، گفت: در کتاب «عمورا» بخشی از فرهنگ افتخار و حماسه در عاشورا به نمایش در می‌آید. اولیا زاده در این کتاب نگاه حماسی به عاشورا دارد و این نگاه در آثارش هم متجلی است.

وی در پایان گفت: من برای انتخاب نام این اثر چندین مقتل و از جمله کتاب «آه» نوشته یاسین حجازی را مشاهده کردم. بخش نخست این سه‌گانه به روایت عاشورا از زبان مشک می‌پردازد. مشکی که از حضرت علی (ع) به امام حسن (ع) و پس از آن به حضرت عباس رسیده و حالا روایتگر رویداد عاشوراست. بخش دوم به فراز 21 دعای جوشن‌کبیر می‌پردازد و «یا رازق الطفل الصغیر/ یا راحم الشیخ الکبیر» را با روز دهم محرم مقایسه می‌کند و بخش سوم، داستان آوانگاردی است که به اتفاقات نجف و کربلا پرداخته است.

رسول اولیازاده، هنرمند عکاس و پدر حمزه اولیازاده نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان این‌که این اثر یک مجموعه از داستان‌های مینی‌مالیستی با سبک جدید بوده گفت: تاکنون کسی از نگاه حرمله به عاشورا نگاه نکرده و یا از زبان مشک درباره آن سخن نگفته است. از این منظر این کتاب جدیدی است که می تواند برای مخاطب جالب باشد. 

کتاب «عمورا؛ سه‌گانه عشق» اثر حمزه اولیازاده را انتشارات نسیما منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها