یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۵۶
از قدرت جنگ نرم تا بازی‌های رایانه‌ای به مثابه گفتمان سیاسی

کتاب «قدرت جنگ نرم» به کوشش لیلی چولیاراکی با ترجمه اسماعیل رحمانپور به بررسی جنگ در حوزه سیاست و رسانه می‌پردازد و کتاب «حقوق بین‌الملل و بهره‌برداری نظامی از فضای ماورای جو» تالیف فریبا رضی‌پور مسایل ناشی از بهره‌برداری نظامی از فضا را در جامعه جهانی تحلیل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) دو کتاب «قدرت جنگ نرم» و «حقوق بین‌الملل و بهره‌برداری نظامی از فضای ماورای جو» از سوی انتشارات خرسندی به بازار کتاب عرضه شدند. 

کتاب «قدرت جنگ نرم» در هفت بخش با عناوین «قدرت جنگ نرم؛ مشروعیت و وحدت در مباحث مربوط به جنگ عراق»، «زبان صنف‌گرایی نئوفئودال و جنگ عراق»، «کمک بلر به بسط دکترین جدید جامعه بین‌الملل»، «زبان جنگ متحد کوچک؛ پیامدهای سیاسی و مشروعیت جنگ عراق از نگاه آزنار»، «جنگ عراق به مثابه اطلاعات آموزشی؛ از اختلاف سیاسی تا اختلاف آموزشی»، «بازی‌های رایانه‌ای به مثابه گفتمان سیاسی» و «اخلاق خارق‌العاده؛ در باب صحنه‌های تلویزیونی جنگ» تدوین شده است. 

در این کتاب نویسنده با جمع‌آوری مقاله‌هایی درباره جنگ عراق از استادان برتر دانشگاه‌های مطرح جهان از سنگاپور و آتن تا لیسستر انگلستان در صدد است با تحلیلی از وقوع این جنگ ظهور شیوه‌های جدید گفت‌وگو و تفکر درباره روابط بین‌الملل، مدیریت جنگ و اصول اخلاقی «شهروند مداری جهانی» معاصر را به تصویر بکشد. 

در بخش نخست «قدرت جنگ نرم؛ مشروعیت و وحدت در مباحث مربوط به جنگ عراق» که از سوی خود نویسنده نوشته شده است به بیان شباهت بین گفتمان سیاسی و گفتمان رسانه‌ای می‌پردازد و در بیان این تشابه به گره خوردن این دو گفتمان اشاره و از آن به عنوان گفتمان نرم یاد می‌کند. 

«زبان صنف‌گرایی نئوفئودال و جنگ عراق» عنوان بخش دوم کتاب «قدرت جنگ نرم» را تشکیل می‌دهد و فصل‌های مباحث معاصر موافق و مخالف سرمایه‌داری، فرایندهای نظامی کردن و ویژگی اشکال سیاسی، کریل و ایجاد جامعه مشترک، شهروند آمریکایی و مهاجمان مشترک، مزایا، غنایم و بازسازی عراق صنف‌گرایی نئوفئودال و شهروند نظامی، ریشه‌های فئودالیسم آمریکایی و باز ظهور مداوم آن‌ها را دربرمی‌گیرد. 

نویسنده در بخشی از کتاب با عنوان «کمک بلر به بسط دکترین جدید جامعه بین‌الملل» با اشاره به شکل‌گیری گفتمان هژمونیک آورده است: «گفتمان‌های جدید به عنوان پندارهای نظام‌های جهانی جایگزین ظهور کرده‌اند مبارزه بر سر هژمونی شروع شده است و یکی از راه‌های تفسیر مشاهدات‌مان در مورد عراق این است که گفتمان ظاهرا هژمونیک در حال تحقق و تصویب است.» 

پیام‌های ضمنی سیاسی و مشروعیت بخشیدن به جنگ عراق در سخنان خوزه ماریا آزنار در پارلمان اسپانیا به سال 2003 در بخش «زبان جنگ متحد کوچک؛ پیامدهای سیاسی و مشروعیت جنگ عراق از نگاه آزنار» مورد تحلیل و بررسی نویسنده قرار گرفته است. 

در بخش پایانی چولیاراکی «اخلاق خارق‌العاده؛ در باب صحنه‌های تلویزیونی جنگ» واقعه تکان‌دهنده جنگ عراق را با انتخاب‌های نشان‌شناختی در قالب یک سبک زیبایی‌شناختی خاص تشریح می‌کند و با تکیه بر نقش رسانه (تلویزیون) در جنگ مطالبی چون «تلویزیون و جنگ عراق»، «تلویزیون به مثابه عرصه ظهور»، «تحلیل میانجیگری»، «پخش بمباران بغداد از شبکه بی‌بی‌سی»، «چندنمایی»، «زمان- مکان»، «عاملیت»، «صحنه جنگ به مثابه عرصه ظهور زیبایی شناختی» را ارایه داده است. 

فضای ماورای جو از دریچه حقوق بین‌الملل 

کتاب «حقوق بین‌الملل و بهره‌برداری نظامی از فضای ماورای جو» تالیف دکتر فریبا رضی‌پور از سه بخش «فضای ماورای جو»، «مقابله با سلطه در فضا بر پایه مقررات حقوق بین‌الملل» و «اقدامات اعتمادساز جهت تضمین بهره‌برداری صلح‌آمیز از فضای ماوراء جو» تشکیل شده است. 

نویسنده در مقدمه درباره هدف از نگارش این کتاب می‌نویسد: «با بررسی و بعضا تفاسیر حقوق بین‌الملل اسناد معاهده‌ای موجود در زمینه حقوق قضایی و نیز بررسی رویکرد کشورهای مختلف ونظرات حقوق‌دانان برجسته بین‌المللی ضرورت استفاده منحصرا صلح آمیز از فضای ماورای جو تبیین شده و گامی موثر در لزوم ارتقای حقوق بین‌الملل در راستای تحکیم صلح و امنیت برداشته شود.» 

بخش نخست «فضای ماورای جو» نام گرفته است و آشنایی با مبانی تاریخی، مرز بین هوا و فضا، منابع حقوقی فضای ماورای جو، بهره‌برداری از فضای ماورای جو، عناوین فصل‌های این بخش را در برمی‌گیرند و با تعریف بهره‌برداری صلح‌آمیز فعالیت نظامی کشورها را از آغاز تا کنون مورد بررسی قرار می‌دهد. 

در بخش دوم کتاب با نام «مقابله با سلطه در فضا بر پایه مقررات حقوق بین‌الملل» نویسنده با اشاره به قوانین کنترل تکنولوژی موشک و کد رفتاری لاهه آورده است: «کد رفتاری لاهه در مورد مقررات مربوط به عدم تکثیر موشک‌های بالستیک، از دیگر اقدامات بین‌المللی محسوب می‌شود که هدف آن ایجاد محدودیت در توسعه، آزمایش، استفاده و تکثیر موشک‌های بالستیک می‌باشد.» 

در بخش پایانی کتاب بررسی اقدامات اعتمادساز برای تضمین بهره‌برداری صلح‌آمیز از فضا مورد بررسی قرار گرفته است و پیشنهادهایی برای انعقاد یک پیمان مشترک با سازمانی بین‌المللی در این ارتباط ارایه می‌شود. 

این بخش از فصل‌های زیر تشکیل شده است: نظر کشورها و سازمان‌های غیردولتی در ارتباط با اجرای اصل بهره‌برداری صلح‌آمیز از فضای ماورای جو، اجرای پیمان فضا در حوزه امنیت با در نظر گرفتن امنیت مشترک و سازمان بین‌المللی فضایی برای تضمین بهره‌برداری صلح‌آمیز از فضا. 

کتاب «قدرت جنگ نرم» در 148 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای هشت هزار تومان و کتاب «حقوق بین‌الملل و بهره‌برداری نظامی از فضای جو» در 384 صفحه، شمارگان 300 نسخه و به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات خرسندی منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها