یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۳
میرشکاک: شعر ، ظرف ظهور هویت ماست

یوسفعلی میرشکاک، در مراسم رونمایی از سومین مجموعه «شعر امروز» بر توجه شاعران جوان به ادبیات گذشته تاکید کرد و گفت: تا همین لحظه شعر رقم‌زننده تاریخ ما یا ظرف ظهور هویت قومی و دینی ما بوده است. آثار فردوسی، حافظ، سعدی و مولانا گواه این قضیه هستند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از سومین مجموعه «شعر امروز» عصردیروز، شنبه 26 شهریور، با حضور محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری، امیرحسین فردی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، یوسفعلی میرشکاک، شاعر و منتقد، خسرو آقایاری، مدیر مرکز شعر حوزه هنری، کمال شفیعی، سرپرست امور ادبی استان‌ها، محمود حبیبی‌کسبی، دبیر مجموعه «شعر امروز» و صاحبان آثار این مجموعه برگزار شد.

در ابتدای مراسم حبیبی‌کسبی بعد از قرائت چند شعر، سخنانش را آغاز کرد و گفت: پیش‌تر دو سری از این مجموعه در سال 1386 و 1388 منتشر شده است. خوشبختانه این مجموعه‌ها با استقبال خوبی از سوی مخاطبان نیز روبرو شدند.

وی ادامه داد: برخی از کتاب‌های مجموعه نخست به چاپ سوم و بیشتر رسیده‌اند. همچنین کتاب‌های مجموعه دوم نیز تجدیدچاپ شده‌اند. از سوی دیگر برخی از این آثار در جشنواره‌ها و جایزه‌های ادبی به عنوان برگزیده‌ از سوی داوران معرفی شده‌اند.

میرشکاک: شعر رقم‌زننده تاریخی ما بوده است
در ادامه میرشکاک به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: دقایقی پیش از این مراسم، آثار را دریافت کردم و هنوز فرصتی نیافته‌ام که آن‌ها را بخوانم تا بتوانم درباره جایگاه شعری این آثار صحبت کنم.

وی توضیح داد: به‌طور کلی حوزه هنری متصدی هنر و ادبیات کل کشور و در زمینه تولیدات هنری و ادبی اغلب دایرمدار است. از سوی دیگر تا همین لحظه شعر رقم‌زننده تاریخ ما یا ظرف ظهور هویت قومی و دینی ما بوده است. آثار فردوسی، حافظ، سعدی، مولانا، بیدل و صائب تبریزی گواه این قضیه هستند.

این شاعر با تاکید بر اهمیت کار شاعران بزرگ کهن اظهار کرد: برهمین اساس شاعران جوان را دعوت می‌کنم که ضمن توجه به صور و ظواهر شعر و وجوه صوری آن در پی آن باشند که بتوانند همان کاری را انجام دهند که گذشتگان ما انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: اگر به‌طور تفسیری به تاریخ شعر بنگریم می‌بینیم، یکسری قله‌های کوچک که از آن‌ها آثار چشمگیری بر جای نمانده است حرکتی را آغاز کرده‌اند تا به رودکی رسیده‌اند. رودکی نقطه قابل اتکایی برای جریان‌های بعد از خودش بوده است.

این منتقد در بخش دیگر از سخنانش به مشکلات شعر معاصر اشاره و تشریح کرد: مشکلی که در شعر معاصر ما وجود دارد و از روزگار نیما و شاگردان او آغاز شده، این بوده است که جماعت شاعر به دنبال سبک مشخصی بوده‌اند. به تعبیر شفیعی‌کدکنی این سبک مشخص به سادگی به دست می‌آید اما مانایی شعر را تضمین نمی‌کند.

وی با تاکید بر این موضوع که در آینده به بررسی سری سوم مجموعه «شعر امروز» و دو سری پیشین آن می‌پردازد، گفت: اگر به فراگیرترین شاعر زبان فارسی یعنی حافظ و آثارش نگاه کنیم می‌بینیم که بسامد ابداع در کار حافظ بسیار کمتر از سایرین است. اما آن‌چه سبب شده، دیوان حافظ در تمامی خانه‌ها در کنار قرآن قرار گیرید، این است که حافظ تمامی ادوار فکری پیش از خویش را در شعرش شاخص می‌کند. این هنر حافظ است.

میرشکاک افزود: هنگامی‌که بتوانیم مضامین را به موضوع یا پیام‌ها را به کد تبدیل کنیم، شاعر ملی می‌شویم. برجسته‌ترین نمونه چنین شاعری از قرن هشتم به بعد همان حافظ است.

وی در ادامه افزود: اگر شعر از عهده مانایی تاریخی برنیاید موفقیت چندانی پیدا نمی‌کند. بنابراین شاعران جوان نباید فراموش کنند که غول‌های ادبی چون حافظ، سعدی ، فردوسی و مولانا پشت سر آن‌ها هستند و شاعری چون بیدل پیش روی آن‌هاست؛ چرا هرگونه ابداع صوری را بیدل در شعرش آورده است.

این شاعر در بخش دیگری از سخنانش به یکی از نگرانی‌هایش در حوزه شعر اشاره کرد و گفت: آن‌چه در دهه اخیر نگران آن بوده‌ام این است که شعر ما آهسته آهسته به سوی شکل‌زدگی پیش می‌رود. باید بتوانیم کلیدهایی را برای پیوند ادبیات داستانی کنونی با صورت اجمالی ادب، یعنی شعر معاصر پیدا کنیم. این امر نیازمند گفت‌و‌گوی قصه‌نویس و شاعر با یکدیگر است تا داده‌های ذهنی خود را با یکدیگر رد و بدل کنند.

وی در پایان افزود: دستمایه کار شاعر و قصه‌نویس زبان و واژه است. هر دو از تخیل استفاده می‌کنند و درخشش خود را مدیون درخشش زبان هستند. به عبارت دیگر اگر هر یک به زبانی ویژه دست یابند به موفقیت رسیده‌اند. بنابراین برای ارتقای زبان، شاعران و قصه‌نویسان باید با یکدیگر در ارتباط باشند و آثار همدیگر را مطالعه کنند. 

مومنی‌شریف: شعر در زندگی ما جاری‌ است
در ادامه این مراسم، محسن مومنی‌شریف، رییس حوزه هنری به ایراد سخنرانی پرداخت و با تبریک روز «شعر و ادب فارسی» گفت: در کشور ما هر روز، روز شعر است؛ چراکه شعر با زندگی ما درآمیخته و در آن جاری ا‌ست. هرچند باید روز ویژه‌ای را نیز به آن اختصاص داد.

وی در ادامه توضیح داد: اما متاسفانه این روز را چندان جدی نمی‌گیریم و این مساله، یک ضعف اساسی برای ما به حساب می‌آید. امسال باتوجه به اجلاس «بیداری اسلامی» نهادهای مختلف نتوانستند بزرگداشت شایسته‌ای برای «روز شعر و ادب فارسی» برپا کنند. امیدواریم این مساله سال آینده جبران شود.

رییس حوزه هنری در بخش دیگر از سخنانش به کیفیت و ظاهر مجموعه «شعر امروز» اشاره کرد و گفت: این مجموعه با ظاهر بسیار مناسبی به چاپ رسیده است. البته آن‌چه در ارتباط با این آثار اهمیت دارد، معرفی شایسته و توزیع مناسب آن‌هاست.

وی در ادامه بر جایگاه ویژه شعر در میان هنرهای ایرانی اشاره کرد و گفت: در جایی می‌خواندم که شعر نخستین هنری ا‌ست که انسان بدان دست یافت. اما فراموش نکنیم که قلمرو اصلی شعر پرداختن به وجه آسمانی و معنوی انسان است. برهمین اساس گاهی شعر را از جنس الهام و وحی شمرده‌اند.

مومنی‌شریف در بخش پایانی سخنانش از شهریار به عنوان شاعری بزرگ یاد کرد و افزود: هرگاه هنرهای دیگر با شعر ارتباط یافته‌اند، نتیجه خوبی حاصل شده است. این مساله را بارها در حوزه هنری تجربه کرده‌ایم. اما به‌طور کلی شاعران جوان نباید فراموش کنند که بهتر است عجله‌ای برای چاپ کتاب نداشته باشند.

در بخش دیگر از این مراسم کمال شفیعی، سرپرست امور ادبی استان‌های مرکز آموزش‌ آفرینش‌های ادبی، در سخنان کوتاهی گفت: در نظر داریم برای حوزه داستان نیز بخشی را مانند مجموعه «شعر امروز» ایجاد کنیم تا داستان‌نویسان نیز بتوانند از فرصتی برای چاپ آثار خود بهرمند شوند.

وی در ادامه توضیح داد: از سوی دیگر در نظر داریم این فرصت را به شکل یک مسابقه ادبی چه در حوزه معنا و چه محتوا ایجاد کنیم تا آثاری ارزشمند و مبتنی بر دیدگاه‌های معرفتی و شناختی امکان ارایه بهتری داشته باشند.

در ادامه محمدرضا طهماسبی یکی از شاعرانی که مجموعه شعرش با عنوان «گزاره‌ها» در سری سوم «شعر امروز» به چاپ رسیده است به نمایندگی از دیگر شاعران به شعرخوانی پرداخت و قطعه شعری درباره حضرت محمد(ص) قرائت کرد.

در پایان شاعرانی که دفتر شعر آن‌ها در سری سوم مجموعه «شعر امروز» به چاپ رسیده است معرفی شدند و لوح تقدیری توسط محسن مومنی‌شریف و یوسفعلی میرشکاک به این افراد اهدا شد.

«به ابر تکیه می‌دهم» از مجید اکبرزاده، «برهوت» سروده حامد یعقوبی، «طا، سین، میم» دفتر شعر محمدجواد آسمانی، «گزاره‌ها» سروده محمدرضا طهماسبی، «نور و نیلوفر» از صالح سجادی، «به لهجه انگور» مجموعه شعری از حسن یعقوبی، «تو سیب و گندم ... تو خود حوا» از محمد مرادی، «ابری شبیه دوری تو» سروده حیدر منصوری، «درختان بی‌تاب» دفتر شعری از مجتبی احمدی و «روزهای آخر آبان» سروده پانته‌آ صفایی عنوان آثار سومین سری مجموعه «شعر امروز» هستند.

مراسم رونمایی از سری سوم مجموعه «شعر امروز» عصر شنبه (26 شهریور) در تالار اندیشه حوزه هنری با حضور جمعی از مسوولان حوزه هنری، شاعران و علاقه‌مندان این عرصه برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط