دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۸
معماري و مديريت اردوگاه‌ها ترسيم شد

كتاب «معماري و مديريت اردوگاه‌هاي پناهندگان و آوارگان» به قلم عليرضا فلاحي از سوي موسسه آموزش عالي علمي ـ كاربردي هلال ايران منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) براساس آمار منتشر شده از سوي كميسارياي عالي امور پناهندگان سازمان ملل متحد در سال 2004 از ميان حدود 10 ميليون آواره و پناهنده در سراسر جهان، ايران با پذيرش و اسكان بيش از 2 ميليون نفر از كشورهاي جنگ‌زده افغانستان و عراق، مقام نخست كشورهاي پناهنده‌پذير را در ميان سايرين احراز كرده است.

براساس مطالب پيش‌گفتار كتاب، رويكرد نوين به مساله اردوگاه‌هاي پناهندگان و آوارگان، از صرف برپا ساختن تعدادي چادر و استقرار افراد در آن، فراتر رفته و آن را به مديريتي جامع در راستاي برنامه‌هاي توسعه مبدل ساخته است.

اين نوشتار براي نخستين‌بار در ايران با بهره‌گيري از مطالعات و مستندات موجود جهاني و همچنين تجربيات، مشاهدات، پژوهش‌ها و نوشتارهاي نگارنده در زمينه مديريت بحران و برنامه‌ريزي و طراحي اردوگاه‌هاي پناهندگان و آوارگان در دانشگاه‌هاي داخل و خارج از كشور و تحليل يافته‌هاي ميداني از وضعيت مهمانشهرهاي داخل كشور عرضه شده است.

اين نوشتار در هشت فصل با عناوين پناهندگي در ايران و جهان، مباني برنامه‌ريزي اردوگاه‌ها، مديريت اردوگاه، سياست‌هاي سرپناه، چادر به عنوان اسكان اضطراري، مباني طراحي و معرفي تعدادي از مهمانشهرهاي كشور تدوين شده است.

در پايان اين نوشتار، دو پيوست با عنوان «شما هم مي‌توانيد يك اردوگاه پناهندگان طراحي نماييد»‌و «شرايط فعاليت و امتيازات اعطايي به سازمان‌هاي غير دولتي بين‌المللي در زمينه پناهندگان، مهاجرين و آوارگان در ايران» تاليف شده است.

اين نوشتار به عنوان كتاب درسي از درس اداره امور آوارگان، پناهندگان و بازماندگان سوانح براي رشته مديريت عمليات امداد و نجات تدوين شده است.

كتاب «معماري و مديريت اردوگاه‌هاي پناهندگان و آوارگان» در 248 صفحه، 3000 نسخه و بهاي 34000 ريال از سوي موسسه آموزش عالي علمي ـ كاربردي هلال ايران منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها