یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۵
سرگذشت‌نامه سرلشكر شهيد "علي صفوي سهي" منتشر شد

اولين دفتر مجموعه كتاب‌هاي مستند شهداي ارتش با عنوان "چهره‌هاي ماندگار" و محوريت زندگي امير سرلشكر شهيد سيد علي صفوي سهي، جانشين لشكر 16 زرهي قزوين، به همت مركز پژوهش‌هاي دفاع‌مقدس نيروي زميني ارتش(نزاجا) وراد بازار نشر شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در مقدمه اولين دفتر مجموعه كتاب‌هاي مستند شهداي ارتش با عنوان "چهره‌هاي ماندگار" آمده است: اهتمام، مهارت و بسترسازي مناسب براي ثبت و ضبط حقايق تاريخي و نگارش مستند آن، اين امكان را براي آن‌ها كه در روزگار پس از ما خواهند زيست فراهم مي‌آورد كه با بررسي سوابق و منابع گذشته، ضمن پرهيز از تكرار اشتباهات، كاستي‌های گذشته را جبران نمايند.
 
در این مقدمه تاکید شده است: چهره‌هاي ماندگار، عنوان مجموعه‌اي است كه سرگذشت‌نامه شخصيت‌هاي تاثيرگذار اين مرز و بوم را به صورت خلاصه آراسته است و هر يك از مجلدات آن به يكي از اين شخصيت‌ها اختصاص دارد.

در دفتر اول "چهره‌هاي ماندگار"، زندگي‌نامه شهيد سيد علي صفوي سهي، علاقه او به مطالعه كتاب، چگونگي ورود وي به ارتش و بخشي از دست‌نوشته‌هاي اين شهيد، نقل و منعكس شده‌اند.

سيد علي صفوي سهي در آغاز جنگ تحميلي، فرمانده گردان 293 تانك بوده و در عمليات‌هاي ثامن‌الائمه، طريق‌القدس، فتح‌المبين، بيت‌المقدس، رمضان و آزادسازي ارتفاعات الله‌اكبر، حضور داشته و فداكاري‌هاي وي در هر يك از اين نبردها، به صورت مختصر در اين اثر بازگو شده‌اند. 

در قسمتي از دفتر اول "چهره‌هاي ماندگار" مي‌خوانيم: "صفوي براي اجراي عمليات آزادسازي خرمشهر به عنوان فرمانده تيپ يك لشكر 92 زرهي اهواز در تاريخ بيستم فروردين 1361 ماموريت يافت در منطقه دارخوين، پس از عبور از رود كارون، جاده اهواز ـ خرمشهر را از اشغال نيروهاي دشمن خارج كند. در اين زمان صفوي، دستور حركت داد. با توجه به ويژگي‌هاي شخصيتي كه داشت، با شهامت و بي‌باكي تمام، بر خلاف عرف ديگر فرماندهان، سوار بر نفربر فرماندهي خود، پيشاپيش ساير تانك‌ها و نيروهاي پياده پيشروي كرد."

اين فرمانده ارتشي دوران دفاع‌مقدس سرانجام در روز يازدهم مرداد سال 1362 به شهادت رسيد. اطلاعيه مشترك سپاه و ارتش و متن گزارش معاونت عمليات و اطلاعات نيروي زميني ارتش، به مناسبت شهادت سيد علي صفوي سهي، در فتر اول "چهره‌هاي ماندگار" به چاپ رسيده‌اند. همچنين تصاويري از اين شهيد در پايان کتاب منكعس شده اند.

دفتر اول "چهره‌هاي ماندگار"، با تدوین محسن صادق‌نيا، در قطع رقعي و 64 صفحه و با شمارگان 4هزار نسخه و بهاي 24هزار ريال، با حمايت مركز پژوهش‌هاي دفاع‌مقدس نيروي زميني ارتش(نزاجا) و توسط انتشارات محسن، به چاپ رسيده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط