چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۲
كتابي براي «آشنايي با قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران»

كتاب «آشنايي با قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران» تأليف دكتر مهدي نظرپور، از سوي دفتر نشر معارف منتشر شد. اين اثر نخستين كتاب درسي است كه بر اساس سرفصل‌هاي مصوب درس عمومي «آشنايي با قانون اساسي» نگاشته شده است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از روابط عمومي دفتر نشر معارف اسلامي، قانون اساسي بهترين و گوياترين سند شناسايي هر نظام سياسي و در بردارنده اهداف، آرمان‌ها، اصول و ارزش‌هاي حاكم بر آن است. بر اين اساس درس «آشنايي با قانون اساسي» با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي يكي از دروس عمومي شناخته شد و اين اثر نخستين كتاب درسي مطابق با سرفصل‌هاي آن به شمار مي‌آيد.

نويسنده اين اثر، رويكردي توصيفي، تحليلي و تطبيقي در پيش گرفته است. وي در اين شيوه نهادها و ساختارهاي نظام جمهوري اسلامي ايران را با برخي از كشورها كه به صورت ليبرال دموكراسي اداره مي‌شوند، مقايسه كرده  و مهمترين منبع مورد استفاده در اين بخش، قانون اساسي كشورهاست.

اين كتاب ابتدا به تعريف و ويژگي‌هاي قانون، قانون اساسي و پيشينه‌ آن در قبل و بعد از انقلاب اسلامي پرداخته و سپس كليات نظام جمهوري اسلامي را در مباحثي نظير نوع حكومت، اصول و مباني اعتقادي، وظايف دولت، دين، مذهب، زبان، تاريخ، پرچم، استقلال، آزادي، نظام اقتصادي، حاكميت و منشأ آن و همچنين اصل تفكيك قوا بررسي كرده است.

حقوق و آزادي‌هاي اساسي مردم در قانون اساسي، فصل ديگري از اين اثر است كه اين موضوع را در بخش‌هاي حقوق و آزادي‌هاي قضايي و امنيتي، سياسي، رفاهي، آموزشي و تربيتي، با مقايسه آن با حقوق بشر بررسي مي‌كند. 

رهبري در قانون اساسي، عنوان فصل چهارم است كه به شرايط و ويژگي‌هاي رهبري، وظايف و اختيارات و مسووليت‌هاي آن اشاره مي‌كند و هر كدام از آنها را با رهبران دولت‌هايي كه به شيوه ليبرال دموكراسي اداره مي‌شوند، مقايسه كرده است. 

بررسي قوه مجريه، مقننه و قضاييه در نظام جمهوري اسلامي ايران با رويكردي تطبيقي، موضوعات سه فصل بعدي را تشكيل داده‌اند.

بخش آخر اين كتاب نيز به توضيحات درباره سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌ها كه به تنهايي زيرمجموعه هيچ يك از ساختارهاي نظام جمهوري اسلامي قرار نمي‌گيرند، اختصاص يافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط