پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۰
زيان‌شناسي از اول تا امروز

كتاب «تاريخ مختصر زبانشناسي» نوشته رابرت هنري روبينز با ترجمه دكتر علي‌محمد حق‌شناس براي هشتمين‌بار از سوي ‌كتاب ماد وابسته به نشر مركز به چاپ رسيد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) ،اين كتاب گزارشي مختصر از تاريخ مطالعات زبانشناختي از ابتدا تا عصر حاضر است.

اين اثر در هشت فصل تدوين و درفصل اول به پيدايش علم زبانشناسي و تاريخ آن اشاره شده است. فصول دو و سه به‌ترتيب به شروع پژوهش‌هاي زبانشناختي در دو كشور يونان و روم و زبانشناسان آن پرداخته است. در فصل بعد،‌ زبانشناسي در قرون وسطي مورد بررسي قرار گرفته است. فصل پنجم به انديشه‌هاي زبانشناختي در دوره نوزايي اختصاص دارد. 

«در آستانه عصر جديد» عنوان فصل ششم اين كتاب است و در آن زبانشناسي قرن نوزدهم به بحث گذاشته شده است. روبينز در فصل هفتم به زبانشناسي تاريخي و تطبيقي در قرن نوزدهم و آراي دانشمندان آن زمان اشاره كرده است. فصل آخر در واقع به زبانشناسي قرن حاضر يعني از اواخر قرن نوزدهم مي‌پردازد. آراي سوسور و مكاتب پراگ و كپنهاك و زبانشناسي گشتاري زايشي از مباحثي اند كه دراين فصل بدان‌ها اشاره شده است. 

مولف در خصوص دشواري نگارش چنين اثري آورده است: همين كه فردي به نگارش كتابي با اين بعد و گستره جرات مي‌ورزد، ‌بي‌درنگ با مشكلاتي چند دست به گريبان مي‌شود. از آن جمله يكي اينكه مي‌بيند هيچ فردي هرگز نمي‌تواند با تمامي آثار گوناگون زبانشناختي در همه ادوار تاريخي به يك اندازه آشنا باشد و حال آنكه اين چنين آشنايي مقتضاي دست‌يازي به هر كاري در اين مايه است.

به عقيده دكتر حق‌شناس، اين  كتاب از چند جهت در خور توجه است: يكي از اين جهت كه حاوي مجموعه‌اي از اطلاعات منظم و سنجيده و بسيار روشن درباره كليه رخدادهاي عمده و همه تحولات مهم زبانشناختي در طول قرون و اعصار و همچنين درباره علل و عوامل پيدايش آنهاست. 

مترجم در ادامه آورده است: ديگري، از اين جهت كه نويسنده آن همچنان كه اطلاعات از نوع بالا را به دست مي‌دهد، ‌اشاراتي بسيار سريع اما به راستي روشنگر نيز به اوضاع تاريخي و حوادث سياسي و شرايط اجتماعي و رخدادهاي فرهنگي و علمي و عملي در خطه اروپا مي‌كند. و سومين ويژگي بارز كتاب اين است كه «نويسنده هيچ‌گاه و در هيچ‌جاي كتاب هرگز نمي‌كوشد بر عيوب و نارسايي‌هاي گذشتگان و كارهاي آنان دست بگذارد بلكه پيوسته جهد مي‌كند تا توجه ما را بدين حقيقت ناشناخته جلب كند كه ما نيز اگر به جاي گذشتگان مي‌بوديم بهتر از آن نمي‌كرديم كه آنان كرده‌اند.»

كتاب ماد، «تاريخ مختصر زبانشناسي» را در قطع رقعي، ‌با شمارگان 1200 نسخه در 594 صفحه و بهاي 92000 ريال از اواخر ارديبهشت ماه 87 در اختيار علاقمندان قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها