یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰
گزیده رباعیات طالب آملی منتشر می‌شود

گزیده رباعیات طالب آملی به انتخاب بیژن ارژن در دفتری با عنوان «خورشید ز آه عاشقان می‌بارد» از سوی انتشارات سپیده‌باوران در دست چاپ است. ارژن این رباعی‌های را باتوجه به نزدیک بودن زبان شعری آن‌ها به زبان شعر امروز برگزیده است.-

ارژن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این اثر 70 رباعی از آثار طالب آملی را شامل می‌شود که با توجه به نوگرایی و تصویرسازی‌های این شاعر آن‌ها را انتخاب کرده‌ام.

وی با تاکید بر در نظر داشتن نزدیکی زبان این رباعی‌ها به زبان شعر امروز ادامه داد: گزینش این رباعیات را حدود ۶ سال پیش آغاز کرده‌ام و از آن‌جا که زبان شعری طالب آملی به زبان شعر امروز بسیار نزدیک است تصمیم گرفتم چنین گزینشی را انجام دهم.

این شاعر افزود: طالب آملی را می‌توان پدر رباعی امروز دانست؛ چراکه بسیاری از تصاویری را که در رباعی‌های او دیده می‌شود  می‌توان در میان آثار شاعران رباعی‌سرای امروز نیز پیدا کرد.

وی درباره دیگر ویژگی‌های رباعی‌های طالب آملی اظهار کرد: کشف و شهود در این رباعی‌ها، برداشت‌های شاعرانه و نوع نگاه شاعر به مضمون و ساختار رباعی از دیگر ویژگی‌های رباعی‌های این شاعر هستند و تمامی این موارد نیز در میان آثار او به شعر امروز بسیار نزدیکند.

ارژن در ادامه توضیح داد: این شاعر از شاعران سبک هندی است و بارزترین ویژگی رباعی‌های او تصویری بودن آن‌هاست. سبک هندی گستردگی بسیاری دارد. برهمین اساس رباعی‌های طالب نیز از گستردگی مضمونی برخوردار هستند و نمی‌توان از نظر مضمون یا موضوع دسته‌بندی ویژه‌ای برای این رباعی‌ها در نظر گرفت.

محمد طالب آملی متولد ۹۹۴ هجری قمری در آمل، متخلص به طالب، معروف به طالبا و ملک‌الشعرا، از شاعران قرن یازدهم هجری قمری است. وی در سن ۱۶ سالگی از مازندران خارج شد و به اصفهان مهاجرت کرد. پس از آن به کاشان رفت و در آن‌جا ازدواج کرد. در ادامه با سفر به خراسان عازم هندوستان شد و مدتی را در هند گذراند. او در سال ۱۰۲۸ به رتبه ملک‌الشعرایی رسید و تا آخر عمر در لاهور زندگی کرد و در ۱۰۳۶ در لاهور درگذشت.

منظومه‌ای عاشقانه با نام «طالب و زهره» از جمله آثار بر جای مانده اوست و داستان عشق او به زنی به نام زهره را شرح می‌دهد. این منظومه پس از مرگ طالب، توسط خواهر او ستی النسا جمع‌آوری شد.

بیژن ارژن متولد 9 دی 1348 در کرمانشاه است. نخستین مجموعه شعر او یک دفتر رباعی است که «پیراهنی از آه برایت دارم» نام دارد و در سال 1374 توسط انتشارات باغ ابریشم منتشر شد. از دیگر آثار او می‌توان به مجموعه شعرهای «رنگ انار» (مجموعه غزل و رباعی) و «بی‌هم شدگان» (مجموعه رباعی) اشاره کرد.

گزیده رباعیات طالب آملی در دفتری با عنوان «خورشید ز آه عاشقان می‌بارد» از سوی انتشارات سپیده‌باوران در دست چاپ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط