یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
اقلیم هرمزگان در جایزه داستان‌نویسی «حَرّا» منعکس می‌شود

حمزه صدیق، دبیر جایزه داستان‌نویسی «حَرّا» می‌گوید: ما در این جایزه ادبی، به‌نوعی در صدد ظرفیت‌سازی و افزایش توانمندی و خودباوری در نسل جوان بودیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در هرمزگان، جایزه داستان‌نویسی حَرّا (بندر خمیر) به دور سوم رسیده است. این دوره برخلاف دوره‌های قبل (که جایزه در سطح استان هرمزگان برگزار شده بود)، در سطح ملی برگزار می‌شود و در بخش نهایی از داورانی مانند محمدرضا صفدری، بلقیس سلیمانی، منصور علیمرادی و علی آموخته‌نژاد، بهره خواهد گرفت. این جایزه ادبی چند روزی است که نفرات برگزیده مرحله اول را اعلام کرده است. برای اطلاع از چند و چون برگزاری سومین دوره جایزه داستان نویسی «حَرّا» با «حمزه صدیق» دبیر این جایزه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.
 
سومین دوره جایزه داستان‌نویسی حَرّا چه تغییراتی در ساختار اجرایی و محتوایی داشته است؟

ازآنجاکه قرار بود سومین دوره مسابقه داستان‌نویسی حَرّا به‌صورت کشوری برگزار شود، سعی کردیم با انسجام بیشتری در جلسات مشورتی نقاط ضعف احتمالی و مشکلات پیش رو را پیش‌بینی کنیم و تا حد امکان اشتباه را کاهش بدهيم، اما برنامه‌ریزی‌ها با کرونا مصادف شد و  مجبور شدیم کار را به‌گونه دیگری پیش ببریم.
 
جایزه داستان‌نویسی حَرّا در چه بخش‌هایی برگزار می‌شود؟

این مسابقه در بخش اصلی با موضوع آزاد و در بخش‌های جنبی با محوریت داستان‌های مرتبط با اقلیم و جغرافیای هرمزگان و  گروه سنی کودک و نوجوان  در حال برگزاری است.
 
در حال حاضر این جایزه ادبی در چه مرحله‌ای است؟

در ابتدا قرار بود که آثار تا 29 شهریور دریافت شود که بعد تاریخ دریافت آثار تا 15 مهر تمدید شد. با این حال در چند روز اخیر پس از داوری، برگزیدگان مرحله اول معرفی شدند. امیدواریم در اوایل دی‌ماه برگزیدگان نهایی این رویداد معرفی شوند.
 
با توجه به اینکه اغلب شرکت‌کنندگان در رویداد را نویسندگان جوان تشکیل می‌دهند، آیا این مساله در انتخاب داورانی از همین قشر (داوران جوان) در نظر گرفته شده است؟

داوری جشنواره در دو مرحله صورت گرفته که تقریباً ۸۰ درصد داوران جشنواره از جوان‌ترها بوده‌اند و ما به‌نوعی در صدد ظرفیت‌سازی و افزایش توانمندی و خودباوری در نسل جوان بودیم.
 
به‌طور متوسط در هر دوره  چند اثر به این دبیرخانه رسیده است؟

دو دوره اول به‌صورت استانی برگزار شد. در دوره اول ۴۳ اثر، دوره دوم ۱۲۷ اثر و در این دوره ۴۹۲ اثر دریافتی در چهار بخش آزاد، اقلیم، نوجوان و کودک در مسابقه داستان‌نویسی حَرّا شرکت کردند.
 
بخش خاصی هم برای نویسندگان غیرحرفه‌ای در این جایزه وجود دارد؟

اگر بتوانیم بخش نوجوان و کودک را به‌عنوان کسانی که تازه در این راه قدم گذاشته‌اند، به شکلی غیرحرفه‌ای و بدانیم، جواب شما مثبت است؛ وگرنه خیر.
 
آثار منتخب دوره‌های قبل به مرحله چاپ و انتشار رسیده است؟

در دوره‌های قبل، خیر؛ ولی در این دوره در صدد هستیم که این کار را عملی کنیم، آثار ارسالی بخش کودک دارد مراحل آماده‌سازی پیش از انتشار را طی می‌کند.
 
از داورانی که این دوره داستان‌ها را بررسی می‌کنند، بگوئید؟ داوری در چند مرحله صورت می‌گیرد؟

ابتدا چهار داور به‌عنوان داوران مرحله نهایی تعیین شدند: محمدرضا صفدری، بلقیس سلیمانی، منصور علیمرادی و علی آموخته‌نژاد؛ اما در ادامه با توجه به حجم آثار دریافتی از نیروهای توانمند دیگری هم استفاده کردیم که با محبت بسیار با ما همراه شدند و افرادی همچون نی‌نا غریب‌زاده، شادی آزاد (باران)، الهام سرگلی، فاطمه داشن، فروغ ملایی، زهرا زبردست، حمزه صدیق، ابراهیم پورشهری، سمیه دریانورد و عبدالواحد منصوری در این رویداد ما را همراهی کردند.
 

یکی از بخش‌هایی که در جوایز ادبی ایران معمولاً دیده نمی‌شود، بخش منتخب مخاطبان است، اینکه مخاطبان نیز امکان داوری آثار را داشته باشند؟ با توجه به اینکه مسابقه داستان حَرّا به سومین دوره خود رسیده است، آیا این بخش را پوشش خواهد داد؟

در این دوره، ازآنجاکه ما بدون رضایت مولفان آثار مجاز به انتشار آثار دریافتی نیستیم، پس نمی‌توانیم به این موضوع ورود کنیم و در مراحل اولیه همه داستان‌ها را به‌صورت عمومی در معرض انتشار قرار بدهیم؛ اما امکانی است که می‌توان برای دوره‌های آتی به آن توجه کرد.
 
آیا از منتخبان دوره‌های پیش کسانی امروز به چهره‌های شناخته‌شده داستان مبدل شده‌اند؟

با توجه به جوان بودن جشنواره، هنوز خیر؛ ولی بسیار امیدواریم که در سال‌های آتی این اتفاق رخ بدهد.
 
به عنوان آخرین سوال درباره نامی که برای این جایزه ادبی انتخاب شده است (حَرّا) توضیحی دهید.

اسم مسابقه در واقع از نام یک درخت شگفت‌انگیز در جنوب گرفته شده است. جنگل‌های حَرّا در سواحل خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته است. این جنگل‌ها یکی از پدیده‌های کمیاب طبیعی در دنیا به شمار می‌آیند و تحت حفاظت قرار دارند. درختان این جنگل‌ها در تمام طول سال سبز هستند، ویژگی جالب این درختان این است که در طی میلیون‌ها سال، سازگاری خوبی با آب شور پیدا کرده‌اند، به‌طوری‌که از آب شور، تغذیه، و با دفع نمک آن، آب را به‌طور طبیعی شیرین می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها