یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
«پنج رویکرد مادر در مکتب امام(ره)»؛ تأکیدی بر تفکر اجتماعی مسلمانان

کتاب «پنج رویکرد مادر در مکتب امام(ره)» با اشاره به رویکرد اجتماعی اسلام بر اهمیت توجه به این موضوع از سوی اندیشمندان تأکید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بدون شک اسلام دارای رویکرد اجتماعی است و مسلمان نیز باید تفکری اجتماعی داشته باشد تا هم‌افق با این نگاه اجتماعی اسلام بشود. بر همین اساس یکی از نکاتی که اندیشمند مسلمان باید بر آن اهمیت پی ببرد و به خوبی آن را درک کند همین نگاه اجتماعی اسلام است. مکتب امام(ره) مترقی‌ترین اندیشه شیعی و بشری دوران حاضر است. آن اندیشه مطلوب که امام خود را به سوی آن کشیده است، برخوردار از دست کم پنج رویکرد اصیل و مادر است.
 
در کتاب «پنج رویکرد مادر در مکتب امام(ره)»، رویکردهای توحیدی، تربیتی، فرهنگی، تمدنی و حکومتی- سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است که هریک از رویکردها نقش اساسی در حیات اجتماعی انسان دارد، مثلاً «رویکرد توحیدی»، هویت بخش (مبدا و مقصدی، بلکه موطني)؛ «رویکرد تربیتی» و «فرهنگی»، جنس و جوهره ساز «رویکرد تمدنی»، گونه و گستره‌آفرین و «رویکرد حکومتی - سیاسی»، (چون یک خروجی تعین‌بخش) چهره قاهر عملیاتی‌آفرین است.
 
رویکرد اول که در این کتاب به آن پرداخته شده، رویکرد توحیدی است که هویت‌بخش سایر رویکردها است. نگاه توحیدی نگاهی قاهر است که می‌تواند بر همه نگاه‌ها سیطره داشته باشد. بر اساس این نگاه خداوند متعال اول و آخر و ظاهر و باطن عالم است. لذا توحید در رگ‌ این عالم حضور دارد.
 


نویسنده این کتاب در بخش بعدی به رویکرد تربیتی به عنوان موضوعی که در حیات اجتماعی انسان تأثیرگذار است اشاره کرده که نقش جنس و جوهره‌سازی در افق «فردی» دارد. این نگاه اصلی‌ترین لایه نظام ارزشی در حیات طیبه اسلامی است و چهره انسانی و کاربردی توحید با این نگاه به نمایش گذاشته می‌شود.
 
رویکرد سوم که در این کتاب معرفی شده، رویکرد فرهنگی است که این نگاه نقش جنس و جوهره‌سازی در افق «اجتماعی» دارد. فرهنگ هر ملتی تبیین کننده وضع یک ملت و پایه سعادت اوست. فرهنگ اسلامی به معنی هویت اسلامی جامعه انسانی ما است. مهمترین و مؤثرترین و در عین حال مظلومترین عرصه اجتماعی عرصه فرهنگ است. رویکرد چهارم رویکرد تمدنی است که گونه و گستره‌آفرین است. تمدن‌سازی درشمار کلان‌ترین حوزه‌های اثرگذاری و اثرپذیری بشری است.
 
پایان‌بخش این کتاب، بررسی رویکرد حکومتی به عنوان رویکرد پنجم است که چهره قاهر و عملیاتی‌آفرین این رویکردها است. بر اساس مبانی حضرت امام(ره) حقیقت اسلام همان حکومت با جمیع شئونش است و نوشته‌ها و ذهنیت‌ها حقیقت اسلام نیست بنابراین حقیقت اسلام در خارج، در قالب حکومت بروز می‌کند و این همان حقیقت اسلام است.
 
این کتاب در 30 صفحه به قلم محمد رضا فلاح شیروانی به رشته تحریر در آمده و توسط انتشارات باقرالعلوم(ع) به زینت طبع آراسته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها