جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
همه‌چیز درباره بلوغ، آمنوره و یائسگی را در کتاب بخوانید

«بیماری‌های زنان با رویکرد نظام‌مند گام به گام (بلوغ، آمنوره و یائسگی)» از سوی انتشارات «گلبان» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  نخستین چاپ از هفدهمین جلد کتاب «بیماری‌های زنان با رویکرد نظام‌مند گام به گام (بلوغ، آمنوره و یائسگی)» نوشته «بِرِک جاناتان» با ترجمه مشترک دکتر بهرام قاضی‌جهانی،‌ روشنک قطبی و زیر‌نظر دکتر ملک ‌منصوراقصی از سوی انتشارات «گلبان» به بازار نشر عرضه شده است.
 
نویسنده درباره دوران بلوغ آورده است: «روند طبیعی تکامل بلوغی با توالی قابل پیش‌بینی و منظم، در طول چار‌چوب زمانی مشخصی رخ می‌دهد. علل تاخیر اصلی در بلوغ، شامل ناهنجاری‌های آناتومیک دستگاه تناسلی و آمنوره هیپوگنادوتروپیک و هیپوگنادوتروپیک هستند. هنگامی که تکامل بلوغی از نظر زمانی به‌صورت ناهماهنگ رخ می‌دهد، معمولا تشخیص عدم حساسیت به آندروژن مطرح می‌شود. شایع‌ترین علت تکامل هتروسکسوال در سن مورد انتظار برای بلوغ، سندرم تخمدان پلی‌‌کیستیک است.»
 
در دومین مبحث کتاب نویسنده درباره گزارش نهاد‌های بین‌المللی درباره آمنوره آورده است: «سازمان بهداشت جهانی (WHO) سه گروه آمنوره را توضیح داده است. گروه 1ـ دسته‌بندی (WHO) شامل زنانی است که هیچ نشانه‌ای دال بر تولید تولید استروژن درون‌زا در آن‌ها وجود ندارد. FSH آنان کم یا طبیعی و میزان پرولاکتین آنان طبیعی است و ضایعه‌ا‌ی در ناحیه هیپوفیز-هیپوتالاموس آنان وجود ندارد. گروه 2ـ‌ دسته‌بندی (WHO) افرادی را شامل می‌شود که میزان FSH سرم آنان افزایش یافته است و این یافته بر نارسایی یا بی‌کفایتی گناد دلالت دارد.»
 
«یائسگی» سومین موضوع کتاب است. در مطلبی با عنوان دوره گذر از یائسگی می‌خوانیم: «با افزایش میزان FSH همراه با مدت متغیر سیکل‌‌ها و عدم بروز قاعدگی در برخی از سیکل‌ها مشخص می‌شود. در حالی‌که مشخصه دوره بعد از یائسگی آمنوره است. دوره گذر از یائسگی با تغییر‌پذیری طول سیکل‌های قاعدگی همراه با افزایش میزان FSH آغاز می‌شود و با آخرین پریود قاعدگی پایان می‌پذیرد. یائسگی، به‌طور گذشته از هنگام آخرین پریود قاعدگی تا 12 ماه آمنوره بعد از آن تعریف می‌شود. دوره بعد از یائسگی به دوران بعد از آخرین قاعدگی گفته می‌شود.»
 
در بخش دیگری از این مبحث آمده است: «گزینه‌های بسیاری برای رسیدگی به کیفیت زندگی و نگرانی‌های مربوط به سلامت زنان یائسه وجود دارند. اندیکاسیون اصلی برای هورمون درمانی تسکین گرفتگی‌ها و علائم مرتبط  با آن است. زنان باید از خطر‌ها و منافع بالقوه همه گزینه‌های درمانی آگاه باشند و روند مراقبت باید به‌صورت فردی (با توجه به ویژگی‌های هر بیمار) و براساس شرح‌حال طبی بیمار و نیاز‌ها و علایق وی صورت گیرد.»
 
نخستین چاپ از هفدهمین جلد کتاب «بیماری‌های زنان با رویکرد نظام‌مند گام به گام (بلوغ، آمنوره و یائسگی)» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 84 صفحه، به بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات «گلبان» به بازار نشر تخصصی عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها