یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷
تحولات نمایشگاه کتاب بی‌سابقه بود / حضور قطعی ایران در نمایشگاه کتاب هند

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ، اجرای سیاست‌های مختلف در برگزاری نمایشگاه کتاب را زمینه‌ساز تحول این رویداد به‌ویژه در سه دوره اخیر ارزیابی کرد.

یاسر احمدوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارزیابی سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ در ابعاد مختلف، کیفیت خیلی خوبی داشت؛ ازجمله در نظم و قاعده‌مندی، حضور حداکثری ناشران، همچنین تلاش شد در بخش‌های مختلف، پیشرفت جدیدی را شاهد باشیم؛ به‌عبارت دیگر علاوه بر توسعه مساحت و حضور تعداد بیشتری از ناشران، کیفیت برگزاری برنامه‌های مختلف بخش‌ها نیز افزایش پیدا کرده بود.

وی افزود: براساس نگاه تحلیلی و مقایسه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ با نمایشگاه سه سال قبل؛ پیش از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، این رویداد دچار تحولات جدی شده است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مصادیق تحولات نمایشگاه کتاب تهران، ادامه داد: برگزاری همزمان نمایشگاه کتاب مجازی و حضوری، افزایش دسترسی مخاطبان به کتاب و تحقق عدالت فرهنگی، همچنین شفافیت هزینه‌کرد یارانه‌های خرید، علاوه براین امکان ارزیابی اطلاعات خرید و مصرف کتاب را فراهم کرده است.

احمدوند گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با توجه به وجود زیرساخت‌های فنی، همکاری با شرکت ملی پُست، ناشران و دستگاه‌های مختلف یک طرح ملی بزرگ محسوب می‌شود اما با توجه به اینکه بسیاری از فعالیت‌ها برای این نمایشگاه دیده نمی‌شود، کمتر به آن توجه شده است.

باید همه حلقه‌های نشر را در نمایشگاه کتاب دید

وی به دیگر تحول در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اشاره و بیان کرد: حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب تهران ازدیگر تحولات این رویداد فرهنگی به حساب می‌آید اما اگر به سه سال قبل توجه کنیم، همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها، آسیب نمایشگاه کتاب به کتابفروشان و کسادی طولانی‌مدت و تعطیلی آن‌ها بود؛ یک گزاره تکراری در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران.

رئیس سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران درباره کاهش انتقادها درباره حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب تهران، گفت: تجربه نخست سال گذشته از این حضور تکمیل و نواقص شناسایی و رفع شد.

احمدوند به حضور ۳۱۰ کتابفروشی در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ اشاره و بیان کرد: این حضور در نمایشگاه کتاب تهران، اتفاق بزرگی است؛ چراکه باید همه حلقه‌های نشر را در نمایشگاه کتاب ببینیم. معتقدم تا پیش از این دوره ناشران سهم اصلی را در نمایشگاه کتاب داشتند، هنوز هم چنین است اما سهم پدیدآورندگان اعم از نویسندگان، شاعران، تصویرگران، مترجمان پژوهشگران، همچنین آمار نشست‌های فرهنگی با برگزاری بیش از ۴۰۰ برنامه، در این دوره با هدف تقویت نقش پدیدآورنده و حلقه انتهایی زنجیره نشر، افزایش پیدا کرد.

به‌گفته وی می‌توان ادعا کرد، همه حلقه‌های نشر در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران مشارکت دارند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور مروجان کتابخوانی به‌عنوان یکی از حلقه‌های نشر بیان کرد: نقش و حجم حضور رسانه‌های مختلف، ازجمله رسانه ملی و خبرنگاران، با دوره‌های قبل نمایشگاه کتاب قابل مقایسه نیست. بیش از ۶۰۰ خبرنگار متقاضی حضور در نمایشگاه کتاب بودند و به لطف رسانه‌ها، مقوله کتاب و نمایشگاه کتاب، جریان پیدا کرده است.

احمدوند به پیشگیری از حضور شبه‌ناشران در نمایشگاه ۱۴۰۳ اشاره و بیان کرد: نخستین‌بار برخی ناشران که در تولید محتوا دقت لازم را ندارند و آثار پُرفروش ناشران دیگر را عرضه می‌کنند؛ بنابراین مقرر شد، مجال عرضه کتاب به تولیدکننده نخست کتاب، در نمایشگاه ۱۴۰۳ داده شود؛ به‌عبارت دیگر این ناشران سهم بیشتری در معرفی و سرمایه‌گذاری دارند.

نمایشگاه هر سال باید تکمیل شود

وی دستاوردهای نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ را در خورتوجه اعلام و بیان کرد: مجموع این دستاوردها، موجب شده تا احساس کنیم، نمایشگاه کتاب نسبت به ادوار گذشته، بسیار تفاوت کرده است. آیا این دستاوردها سقف تغییر است؟ خیر؛ نمایشگاه حتماً باید هر سال تکمیل شود، به پیش رود و اشکالات آن کمتر شود.

تجدید دیدارها در نمایشگاه کتاب مهمتر از فروش است

رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران، افزود: نمایشگاه کتاب تهران، متعلق به ناشران و مردم، است؛ متعلق به کتابفروشان و مردم است؛ متعلق به نویسندگان و مردم است. مهم‌ترین ویژگی نمایشگاه کتاب تهران، تعامل، ارتباط و دیدارها است که بیش ازفروش اهمیت دارد؛ به‌ویژه اینکه مردم می‌توانند در منزل از نمایشگاه مجازی خرید کنند و با ارسال رایگان دریافت کنند.

احمدوند درباره برگزاری نخستین «رویداد نشر ایران» در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ و تداوم آن در دور بعد یا در طول سال گفت: مقرر شده تا در پاییز رویداد تکامل‌یافته نشر تهران را در پاییز با میزبانی تعداد بیشتری از ناشران و حضور حرفه‌ای‌تر ناشران ایرانی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: به تاثیر این رویدادها در معرفی بیشتر صنعت نشر ایران به ناشران بین‌المللی و منطقه و ایجاد زمینه ارتباط ناشران کشورمان با بازارهای بین‌المللی بسیار خوش‌بین هستیم.

ایران و هند به توسعه روابط فرهنگی دو کشور علاقه‌مندند

احمدوند درباره حاضر نشدن کشور هند در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ به‌عنوان مهمان ویژه و احتمال لغو برنامه حضور ایران در نمایشگاه کتاب هند، بیان کرد: شاید برخی اشخاص علاقه‌مند باشند، روابط فرهنگی ایران و هند، توسعه پیدا نکند اما اصرار داریم با جامعه فرهنگی هند، با نویسندگان هند و علاقه‌مندان به زبان فارسی در هند ارتباط داشته باشیم حتی اگر ارتباط راحت و ساده‌ای نباشد.

واکنش نشان نمی‌دهیم

وی ادامه داد: شاید خیلی ساده باشد، واکنشی نشان دهیم و متقابلاً اعلام کنیم که روابط‌مان کاهش پیدا می‌کند اما چنین اقدامی را نه به نفع فرهنگمان می‌دانیم و نه به نفع علاقه‌مندان به فرهنگ ایران در هند؛ بنابراین کماکان به اصرارمان بر ارتباط با بدنه فرهنگی هند ادامه خواهیم داد و معتقدیم مشکلات موجود هم رفع خواهد شد.

تخصیص ۵۰ میلیارد تومان یارانه خرید کتاب از نمایشگاه کتاب

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مبلغ کل یارانه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: طبق آخرین اطلاعات، نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان تاکنون از یارانه در نظر گرفته شده استفاده شده است. پیش بینی می‌شد، بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد یارانه در نمایشگاه مصرف شود؛ بنابراین علاوه بر دانشجویان و طلاب یارانه‌ای نیز برای نهادها و دستگاه‌ها در نظر گرفته شد. نهادها و دستگاه‌ها براساس آورده‌ای که داشتند، از ۲۰ درصد مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره‌مند شدند.

احمدوند با بیان اینکه بیش از ۱۲ میلیارد تومان یارانه به نهادها و سازمان‌ها اختصاص داده شده، ادامه داد: امسال حدود ۵۰۰ نهاد و دستگاه نیز در این بخش مشارکت کردند؛ بنابراین مجموع یارانه این بخش، ۱۰۰ میلیارد تومان شد.

وی همچنین درباره یارانه خرید کتاب برای ۲ میلیون نفر از کارکنان دولت گفت: متاسفانه اعتبار این بن‌کارت‌ها در طول نمایشگاه کتاب تهران تامین نشد، پیگیر هستیم تا بتوانیم این یارانه‌ها را در سامانه بازار کتاب فعال کنیم، به‌محض اینکه منابع این بن‌کارت‌ها در اختیار قرار بگیرد، اعلام خواهیم کرد که کارمندان دولت به سامانه بازار کتاب مراجعه کنند.

رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران، همچنین درباره یارانه اهالی رسانه بیان کرد: برخی از اصحاب رسانه از یارانه خود استفاده کردند، این یارانه یک‌میلیون تومان بود که ۴۰۰ هزار تومان آن را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقبل کرده بود. در این زمینه اگر معاونت مطبوعاتی اعتبار لازم را اختصاص دهد، می‌توانیم در سامانه بازار کتاب این یارانه را تا روز خبرنگار فعال نگه داریم.

احمدوند همچنین به یارانه ۸ میلیاردی برای تجهیز و تقویت کتابخانه‌های مدارس اشاره کرد و گفت: در ابتدای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران برای هزار مدرسه یارانه ۸ میلیاردی در نظر گرفته شد، اما به دلیل همزمانی با ایام امتحانات در مدارس، وزارت آموزش و پرورش نتوانست از این یارانه نمایشگاه بهره‌مند شود، امیدواریم بتوانیم این اعتبار را در طول سال بر روی سامانه «بازار کتاب» برای بهره‌مندی مدارس فعال کنیم.

ترکیه؛ گزینه مهمان ویژه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۴

وی در ادامه با اشاره به مذاکره با ترکیه برای حضور در دوره آینده نمایشگاه کتاب تهران، گفت: رایزنی‌هایی با این کشور انجام شده تا در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌عنوان مهمان ویژه حضور داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها