شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
جشن تولد در موزه تاریخ طبیعی

میسون عاشق ماجراجویی و موزه است؛ پس تصمیم می‌گیرد روز تولدش را در موزه جشن بگیرد.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فهیمه ایمانی، مربی کتابخوانی و مروج کتاب کودک و نوجوان: بازدید از موزه‌ها یکی از راه‌های آشنایی عملی کودکان با ادوار مختلف تاریخی و ویژگی‌های آن‌هاست. درواقع اطلاعاتی که در کتاب‌های دایره‌المعارف به شکل نظری و مکتوب به آن‌ها منتقل می‌شود، با بازدید از موزه‌ها در ذهن‌شان تثبیت می‌شود. علاوه بر این، عموماً موزه‌های هر شهر و کشور، انتقال‌دهنده مفاهیم فرهنگی و ملی به مخاطب هستند. موزه‌ها از آن دسته از مکان‌ها هستند که رعایت قوانین آن‌ها برای کودکان نسبتاً سخت است؛ به این دلیل پیش از بازدید کودکان از موزه، نیاز است آن‌ها را با ویژگی‌های این مکان و قوانین آن آشنا کنیم.

یکی از بهترین راه‌های علاقه‌مندکردن کودکان به موزه، تهیه کتاب‌های مناسب در این زمینه است. کتاب «یک شب در موزه» از بهترین کتاب‌های ترجمه در این زمینه به شمار می‌رود؛ کتابی که پیش از اردو می‌تواند کودک را به یک سفر ماجراجویانه جذاب ببرد.

میسون پسر ماجراجویی است و عاشق موزه است. این بار قصد دارد بهترین روز سال، روز تولدش، را در موزه با دوستانش جشن بگیرد و شب را آنجا بخوابند. در این بین، برگه‌هایی شامل معما به آن‌ها داده می‌شود. آن‌ها با حل هر معما می‌توانند از آن بخش موزه تنوع زیستی بازدید کنند.

این کتاب، کودک را با بخش‌های مختلف، مقتضیات آن و حتی کارکنانش آشنا می‌کند. جذابیت ماجراجویی کتاب به حدی است که گویی شما در حال تماشای یک انیمیشن هستید. شاید باید یک قدم جلوتر بگذاریم و بگوییم گویی شما به یک سفر جدید رفته‌اید.

نکته مهم این کتاب، قابلیت‌های متنوع آن برای تسهیل‌گری است. تسهیل‌گر می‌تواند همزمان با بازدید شخصیت‌های داستان از بخش‌های مختلف موزه، با تهیه کتاب‌های مرتبط یا دایره‌المعارف‌ها، اطلاعات تکمیلی زیادی در اختیار کودک بگذارد. دایناسورها، سنگ‌ها، فیل‌ها، پروانه‌ها و … همیشه موضوعات جذابی برای کودکان هستند. چه بسا بتوان مطالعه این کتاب را زمینه خوبی برای آشنایی کودکان با دایره‌المعارف‌ها دانست.

نقشه موزه تاریخ طبیعی نیز در صفحات اولیه کتاب به تصویر کشیده شده است. این نقشه را تسهیل‌گر می‌تواند در ابعاد بزرگ برای کودکان به نمایش بگذارد. یکی از قابلیت‌های دیگر این کتاب در زمینه تسهیل‌گری می‌تواند حل معماهای آن باشد. معماهای این کتاب چون در قالب شعر نوشته شده‌اند، برای کودکان جذاب‌تر هستند. درواقع همزمان با پیشرفت روند داستان، تسهیل‌گر می‌تواند از کودکان بخواهد جواب معماها را حدس بزنند. علاوه بر این، او می‌تواند اطلاعات تکمیلی و جزئی‌تری پیرامون «معما» به کودکان بدهد. این اقدامات سبب می‌شود کودک از حالت انفعال خارج شده و ذهنش درگیر مسائل کتاب شود.

نویسنده به دنبال آن نیست که کودک را فقط با موزه آشنا کند که اگر اینگونه بود هر نوع اشیایی را در کتاب می‌آورد و موزه تاریخ طبیعی را برای این سفر ماجراجویانه انتخاب نمی‌کرد. او هدف‌های بیشتری چون آشنایی کودکان با جانوران مختلف، با ادوار تاریخی و تنوع زیستی را مدنظر داشته است. کارل لفراک از هیچ‌کدام از داده‌های مکتوبی که به کودک می‌دهد راحت عبور نکرده است و انعکاس آن را می‌توان در تصاویر نیز مشاهده کرد.

میسون عاشق ماجراجویی و موزه است؛ پس تصمیم می‌گیرد روز تولدش را در موزه جشن بگیرد. اتاق او پر از اسکلت‌های دایناسورهاست؛ حتی لباسی که به همراه خود می‌برد عکس دایناسور دارد. جشن‌گرفتن روز تولد در موزه می‌تواند یکی از بهترین روش‌های علاقه‌مندسازی کودکان به موزه باشد. تمام دوستان میسون نیز در تمام تصاویر از این سفر هیجان‌انگیز شاد و خندان‌اند.

کتاب «یک شب در موزه» را کارل لفراک نوشته و دیوید باکس تصویرگری کرده است. انتشارات پرتقال آن را در ۳۶ صفحه با ترجمه مریم رئیسی روانه بازار کرده است. این کتاب برای گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط