پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
«هنوز می‌بینی مرا» در ادامه «دیما»

اسما غفاری بیان کرد: «هنوز می‌بینی مرا» ادامه زندگی دیماست. در واقع دیما در این کتاب تن به ازدواجی می‌دهد که شاید خود راغب به اینکار نبوده است.

اسماً غفاری نویسنده کتاب «دیما» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا گفت: امسال در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ با جلد دوم کتاب «دیما» با عنوان «هنوز می‌بینی مرا» حضور دارم. این کتاب نیز توسط انتشارات کتابستان معرفت چاپ و منتشر شده است.

وی در خصوص کتاب جدید خود گفت: «دیما» داستان زندگی همسر یک مدافع حرم است که ازدواجش برخلاف روند زندگی قبلی‌اش بوده است. خلاف انتظار خانواده با یک پاسدار ازدواج می‌کند و با مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای روبه‌رو می‌شود. زندگی با یک پاسدار شرایط خاص خود را دارد که تجربه اش را در خانواده بازاری و فرهنگی نداشته است. بعد از ازدواج جنگ سوریه آغاز می‌شود و این ماموریت‌های درون‌مرزی و برون‌مرزی بیشتر می‌شود.

نویسنده کتاب «دیما» ادامه داد: به مرور دوری‌ها بیشتر و زندگی‌اش سخت‌تر می‌شود. این خانواده دو فرزند داشته و همزمان با بارداری سوم، همسر شهید می‌شود. از آن به بعد دیما مشغول دست‌وپنجه نرم کردن با زندگی جدیدی پس از شهادت همسرش می‌شود و با دیدگاه‌های مختلف جامعه نسبت به خانمی که همسرش را از دست داده و از آن طرف شهید است، عده‌ای اصلاً مدافعان حرم را به شهادت قبول ندارند، عده‌ای مخالف این روند دفاع از حرم و جهاد در کشور دیگر هستند و زندگی سختی را مجدداً آغاز می‌کند.

او در توضیح اینکه «دیما» تا چه حد مستند بود، گفت: این کتاب ۷۰ درصد مستند است اما نه از زندگی یک نفر، بلکه از زندگی مجموعه‌ای از افراد است که به صورت رمان درآمده است.

غفاری گفت: در خاطره‌نگاری از همسران و خانواده شهدا می‌توان مطالب زیادی نوشت اما به دلایلی در این نوع نوشتن، دست نویسنده بسته است و برای حفظ امانت، امکانات نویسنده در انتقال مفاهیم محدود است و خیلی از تابوشکنی‌ها را به دلایل مختلفی چون مقام شهید، خانواده شهدا و حتی خانواده مجاهدین نمی‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: در رمان دست نویسنده باز است و می‌توان چیزی که آنها از آن زجر می‌کشند یا لذت می‌برند اما نمی‌توانند به دلیل مصلحت‌هایی بیان کنند. در رمان دست نویسنده باز است، می‌تواند همه این موارد را مطرح کرد نهایتاً نقد به نویسنده وارد است نه مقام شهید و خانواده شهدا. به همین دلیل تصمیم گرفتم مجموعه‌ای از زندگی‌ها را تلفیق کنم و با خیال خودم زندگی از آن بسازم.

غفاری در معرفی کتاب «هنوز می‌بینی مرا» گفت: این کتاب ادامه زندگی دیماست. در واقع دیما در این کتاب تن به ازدواجی می‌دهد که شاید خود راغب به اینکار نبوده و هنوز با شهادت و دوری از عابس کنار نیامده بود، اما اینقدر عرصه تنگ می‌شود و مشکلات زیادی او را در همان چندماه احاطه می‌کند که ترس این را دارد که اگر این موقعیت را از دست بدهد، ممکن است موقعیت دیگری برایش پیش نیاید و بعدها پشیمان شود. شاید الان برای بچه‌ها از ازدواج دوری کند، اما به این فکر می‌کند که شاید همین دلیل بعدها باعث سرزنش خودش شود و اتفاقاً به این فکر کند که به خاطر بچه‌ها شاید بهتر بوده که ازدواج کند.

او در ادامه با اشاره به اینکه در این کتاب هم مستندات زیاد دارد، گفت: با توجه به اینکه در این کتاب وارد فضای کرونا می‌شویم اما ماجرای ازدواج و اتفاقات بعد از آن کاملاً تخیلی است.

غفاری در پاسخ به اینکه این کتاب هم مانند قبلی موفق خواهد بود، افزود: این بستگی به خوانندگان دارد. جلد اول، احساسات خوانندگان را درگیر کرده بود، چیزی که از بازخوردها متوجه شدم. شاید «هنوز می‌بینی مرا» تا آن اندازه و مشابه «دیما» احساساتی نباشد اما اتفاقات که در این جلد رخ می‌دهد بسشتر از جلد اول است. بستگی یه خواننده دارد.

او در ادامه گفت: کتابی که در حال حاضر می‌نویسم، درباره مدافعان حرم نیست، درباره عشق میان دو فرهنگ است. یک دختر ایرانی و یک پسر لبنانی و پیاده‌روی اربعین.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها