چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
نمایشگاه کتاب؛ شوری برای احیای گفتمان مکتوب در میان مردم

بوشهر – مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، برپایی نمایشگاه کتاب را زمینه‌ساز شور و هیجان اجتماعی همراه با احیای گفتمان کتابخوانی در میان مردم دانست و تأکید کرد: این رویداد در اصل محلی است برای گفت‌وگو و اشتراک نظر میان پدیدآورنده کتاب، ناشر و مخاطب و محلی برای نقد و نظر و تقارب افکار است.

حیدر راهب در این باره به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: کتاب با وجود تحولات شیوه ارائه دانش هنوز از وسایل و ابزار اصلی در انتقال دانش و ساخت و تقویت هویت به‌شمار می‎رود. هرچند وجود ابزارهای جدید عرصه انتقال دانش و ساخت هویت با وجود رشد تکنولوژی عرصه را بر کتاب تنگ‌تر کرده‌است، ولی نمایشگاه‌های بزرگ در تقویت موضع کتاب و میراث مکتوب همچنان نقش مؤثری ایفا می‌کنند.

وی تأکید کرد: مردم ایران از سال‌های دور همواره علاقه‌مند به کسب علم و دانش بوده‌اند که در دوره‌های پس از اسلام این گرایش با گنجینه غنی مطالب آموزنده تربیتی و اخلاقی ممزوج شده است. شما می‌توانید در بسیاری از متون و اشعار کهن نظیر بوستان و گلستان، اشعار حافظ، مثنوی معنوی، تذکره الاولیاء، قابوسنامه و … این آمیختگی را ببینید.

راهب افزود: اینکه امروزه جامعه ایرانی از امر خواندن غفلت می‌ورزد، دلایل زیادی دارد که نمی‌شود یک عامل را مقصر یا دلیل اصلی آن دانست؛ اما برپایی نمایشگاه کتاب موجب ایجاد شور و هیجان اجتماعی همراه با احیای گفتمان کتابخوانی در میان مردم می‌شود و باید از این فرصت به‌نحو مطلوب استفاده کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر سپس نگاه خریدانه صرف به این رویداد بزرگ کتاب‌محور را نقد کرد و گفت: نگاهی که برخی به نمایشگاه کتاب دارند صرفاً خریدارانه است؛ یعنی عده‌ای فقط با نگاه خرید کتاب به نمایشگاه پا می‌گذارند. حال اینکه نمایشگاه کتاب در اصل محلی است برای گفت‌وگو و اشتراک نظر میان پدید آورنده کتاب، ناشر و مخاطب و محلی برای نقد و نظر و تقارب افکار است. اگر چنین رویکردی بر نمایشگاه حاکم باشد موجب معرفی بهتر اثر و پدید آورنده آن می‌شود.

وی یادآور شد: البته برخی از ناشران خود در طول زمان و به‌تدریج توانسته‌اند در میان مخاطبان و خریداران کتاب جا باز کنند و خریدار کتاب به طور معمول آنها را می‌شناسد؛ اما برخی نشرهای نوظهور که بیشتر هم در سطح استانی هستند، مسیری طولانی‌تر و سخت‌تر در عرصه بازار کتاب دارند. در این‌جا، نمایشگاه بین‌المللی فضا و فرصتی مناسب برای دیدن و ارزیابی نشرهای جدید یا بومی‌تر است.

راهب تأکید کرد: این فرصت باید از سوی نمایشگاه کتاب برای همه پدیدآورندگان فراهم شود که هم‌اکنون در وبسایت نمایشگاه (بخش مجازی) برای ناشران این امکان فراهم است. البته متولیان نمایشگاه با اختصاص سهم یکسان برای ناشران ملی و استانی در این رویداد می‌توانند برای پدیدآورندگان مجال حضور فراهم کند. البته برخی از این فرصت‌ها به‌دست خود پدیدآورنده و نهادهای فرهنگی رقم می‌خورد و لازم است در هنگام معرفی و نقد و بررسی یک اثر گستره برگزاری برنامه، تبلیغات آن و حضور افراد برجسته و موثر ملی و ادبی مورد توجه قرار بگیرد.

وی در خصوص اهمیت و چگونگی ارتباط میان ناشران و مخاطبان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد: این ارتباط یا از جنس آشنایی و تکرار دیدار و تقویت ارتباط است که احتمال مبادله را پررنگ‌تر می‌کند یا برای نخستین‌بار در گستره نمایشگاه شکل می‌گیرد و ظرفیت‌های نشر به‌ویژه نشر بومی را به جامعه مخاطب بیشتر بازنمایی می‌کند؛ اما در کل نمایشگاه کتاب برای بیشتر پدیدآورندگان بومی آغاز ارتباط با دنیای فراتر از مرز استانی است و برای مخاطب نیز آشنایی با تولیدات و کتاب‌هایی با طعم‌های محلی است که برایش تازگی دارد.

راهب، ایجاد فضایی در نمایشگاه را برای تبادل تجربه و گفت‌وگو پدیدآورندگان و مولفان با مخاطبان در تقویت این ارتباط بسیار اثربخش دانست و گفت: چون آثار در نمایشگاه کتاب تهران در موضوعات مختلف ادبی و علمی و با سبک‌های گوناگون ارائه می‌شود، بنابراین علایق و سلایق، نیازها و تجربه‌های همه افراد مطرح است. بسیاری از پدیدآورندگان جوان می‌توانند از دانش و تجربه بزرگان علمی و ادبی بهره ببرند و پدیدآورندگان پیشکسوت نیز می‌توانند از خلاقیت و نوآوری پدیدآورندگان جوان به وجد بیایند. همچنین، گفت‌وگو و تبادل نظر بین پدیدآورنده و مخاطبان برای دو طرف مزایای خاص خود را به ارمغان می‌آورد. نویسندگان از مخاطب‌پسند بودن اثر خود مطلع شده و همچنین نظر و سلیقه مخاطبان را در آثار پیش روی خود لحاظ خواهند کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، همچنین افزوده شدن بخش مجازی به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دیگر اتفاقی نیکی دانست که خرید کتاب را از این رویداد تسهیل می‌کند و در این باره تأکید کرد: این بخش به دسترسی راحت و جست‌وجوی ساده کتب موردنظر و همچنین ارسال رایگان و صرفه‌جویی در هزینه ایاب و ذهاب مخاطبان به‌ویژه مخاطبان شهرستانی کمک زیادی کرده است.

وی در پایان با اشاره به شعار «بخوانیم و بسازیم» که برای سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شده، گفت: مطالعه و خواندن روشی برای دریافت اطلاعات و محتوای ارائه شده در منابع اطلاعاتی از جمله کتاب است. بی‌شک با خواندن اطلاعات و آگاهی بشر افزون می‌شود؛ اما زمانی که اطلاعات به کمک انسان بیاید و بتوان با آن عملی انجام داد و تغییر و بهبودی ایجاد کرد، هدف غایی کسب دانش محقق شده‌است. شعار این دوره از نمایشگاه هم به دانش مکتوبی اشاره دارد که می‌تواند به عمل منجر می‌شود. این عمل می‌تواند بهبود روند یک کار، کارآفرینی، خلاقیت، خودسازی، ساختن فرهنگ و جامعه‌ای بهتر و در نهایت ساختن میهن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها