یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
«ایل بیرانوند» در نمایشگاه کتاب تهران

لرستان - کتاب «تاریخ ایل بیرانوند» تحولات سیاسی، اجتماعی این ایل از آغاز تا سقوط پهلوی در دوره دو جلدی در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران از سوی انتشارات شاپورخواست عرضه می‌شود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): خطه باشکوه لرستان سرزمین ایلات و طوایف کهنسال ایرانی است. تاریخ پردامنه و شکوهمند آن با حضور مداوم جامعه ایلی و حیات عشایری پیوندهای دیرین و سترگی دارد.

لرستان سرزمینی با ابعاد و ویژگی‌های منحصر به فرد از منظرهای جغرافیایی تاریخی با تنوع و تکثر در اشکال زندگی اجتماعی اعم از عشایری روستایی شهری و به ویژه با تعدد و تکثر ایلات و عشایر و زندگی کوچ‌نشینی است. با این ابعاد متنوع لرستان زمینه‌ای بسیار مناسب برای مطالعات تاریخی باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، جامعه شناسی، فرهنگ شناسی و … دارد؛ از این‌رو این استان همواره سرزمین سرشار از آگاهی‌های متنوع درباره ساحات متنوع حیات انسانی در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، فرهنگی و معنوی با شیوه‌های معیشتی متنوع به ویژه حیات ایلی و معیشت کوچ‌نشینی بوده است.

با این زمینه متنوع و جذاب لرستان هنوز هم منتظر مطالعات و تتبعات اصولی و علمی برای انتشار اسناد و مدارک و مطالعات بنیادین به منظور فراهم آوردن منابع قابل اتکا در زمینه لرستان‌پژوهی به‌منظور ابهام زدایی از رخساره تاریخی این سرزمین کهن و پررمز و راز است. با وجود ارزش و اعتبار بزرگی که لرستان برای حیات عشایر کوچرو و حضور دیرینه سال ایلات و طوایف و جامعه کوچ‌نشینان در تاریخ ایران می‌تواند داشته باشد هنوز در بسیاری از حوزه‌های تاریخی از جمله در شناخت و بررسی حیات و معیشت کوچ‌نشینان مطالعات پراکنده‌ای در این زمینه سامان یافته است.

تاریخ جامعه ایلی لرستان یکی از جذاب‌ترین محمل‌ها برای مطالعات علمی است

در سیمای تاریخی لرستان تاریخ جامعه ایلی یکی از جذاب‌ترین محمل‌ها برای مطالعات علمی است. اما علت مغفول ماندن این ظرفیت‌های مطالعاتی فقدان منابع و مطالعات بنیادی برای فراهم آوردن اسناد و مدارک و روایات قابل اتکا تاریخی برای رونق بخشیدن به ظرفیت‌های مطالعاتی مذکور در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی وتاریخی این جامعه است.

با توجه به ضرورت جدی برای ثبت و ضبط روایات شفاهی و خاطرات نانوشته و تدوین منابع روایی و میراث معنوی جوامع مبتنی بر معیشت کوچ‌نشینی و جامعه مبتنی بر ایل و عشیره در لرستان کتاب «تاریخ ایل بیرانوند»؛ تحولات سیاسی، اجتماعی ایل بیرانوند از آغاز تا سقوط پهلوی نمونه‌ای ارزشمند و کاری بنیادین در این زمینه است که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

این اثر با بهره‌گیری از چنین شیوه‌ها و ظرفیت‌هایی یکی از تک‌نگاری‌های ارزنده را در تاریخ جوامع ایلی لرستان فراهم ساخته است. خلق این اثر به عنوان تاریخ‌نگاری ایل‌بنیاد اخبار و داده‌ها و آگاهی‌های بسیار ارزشمندی را برای مطالعات انتقادی تحلیلی تاریخی و اجتماعی لرستان را فراهم ساخته است و منبعی قابل توجه برای این مطالعات خواهد بود.

کتاب «تاریخ ایل بیرانوند» تک‌نگاری ارزشمند برای تحقیق و پژوهش‌های لرستان‌شناسی

کتاب «تاریخ ایل بیرانوند» تلاشی است که از سوی سه تن از لرستان پژوهان دغدغه‌مند برای نگارش یک تک‌نگاری ژرف از تاریخ حیات ایلی لرستان و یکی از ایلات بزرگ این خطه به عمل آمده ه و نمونه مناسبی از اهتمام برای ثبت و ضبط و گردآوری آگاهی‌های جامعه ایلی به شمار می‌رود و دستمایه‌ای ارجمند برای تحقیقات و پژوهش‌های لرستان‌شناسی خواهد بود.

لرستان از جمله سرزمین هایی است که به خاطر غلبه و حضور مدام و مسلط جامعه شفاهی در عرصه تولید منابع و سنت‌های مکتوب به ویژه سنت تاریخ‌نگاری محلی بسیار ضعیف بوده است و علاقه مندان به تاریخ لرستان و محققان همواره با فقدان و فقر آگاهی های تاریخی مواجه بوده اند؛ لذا این ضرورت انکار ناپذیر، اهتمام مضاعف محققان و پژوهشگران تاریخ لرستان را به گردآوری و فراهم آوردن آگاهی های تاریخی و اجتماعی درباره جامعه عشایری با توجه به قابلیت‌ها و روش‌های مناسب این گونه جوامع را نشان می‌دهد

به گزارش ایبنا، کتاب «تاریخ ایل بیرانوند»؛ تحولات سیاسی، اجتماعی ایل بیرانوند از آغاز تا سقوط پهلوی در دوره دو جلدی با مجموع هزار و ۷۱۸ صفحه به قیمت ۲ میلیون تومان در غرفه انتشارات شاپورخواست در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط