دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶
کتاب‌های پیشنهادی پژوهشگر تاریخ معاصر ایران/ از «سرگذشت استعمار» تا «نگاهی به تاریخ جهان»

محمدحسن رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران گفت: علاقه‌مندان به مطالعه در حوزه تاریخ و سیاست کتاب‌های «سرگذشت استعمار» و «نگاهی به تاریخ جهان» را از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خریداری و مطالعه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا محمدحسن رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران به عنوان پیشنهاد خرید از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: توجه به موضوع استعمار در کل جهان و در جهان اسلام که مدت ۱۵۰ سال یکی از موضوعات مهم سیاسی گروه‌های مختلف و جریان‌های سیاسی است، از هر فرقه و از هر گرایش آگاهی جوانان و نوجوانان در این زمینه یکی از موضوعات مهم است.

وی افزود: در این باب کتاب‌های زیادی چه تالیف و چه ترجمه، قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب با مخاطبان مختلف نوشته شده است. یکی از کتاب‌هایی که من دیدم و بسیار پسندیدم، کتاب «سرگذشت استعمار» تالیف مهدی میرکیایی در ۱۵ جلد است. هر چند مخاطب آن نوجوانان هستند و توصیه می‌کنم به مطالعه این کتاب که بسیار خواندنی و پرکشش است.

این مورخ بیان کرد: هر جلد از این کتاب در حدود صد صفحه با خطوط درشت و مصور به چاپ رسیده است. هر کتاب عملکرد استعمارگران را از پرتغالی‌ها و اسپانیایی‌ها در آغاز قرن شانزدهم تا قرن بیستم را در برمی‌گیرد و هر کتاب به واقع سرگذشت چند تن از این استعمارگران معروف را در خود دارد و نحوه عملکرد اینها با مستعمرات ذکر شده است. کتاب بسیار خوب نوشته شده است که در سال گذشته به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد. کتاب «سرگذشت استعمار» مستند اما با قلم داستانی و پرجاذبه و پرکشش نوشته شده است. به خوانندگان جوان و نوجوان توصیه می‌کنم که این کتاب را از نمایشگاه کتاب تهران خریداری و مطالعه کنند. به تازگی هم شنیدم که این ۱۵ جلد در یک جلد منتشر شده است.

رجبی دوانی در ادامه گفت: کتاب خواندنی دیگری که اگرچه سال‌ها قبل نوشته شده است اما از نظر من یکی از بهترین کتاب‌ها در مورد تاریخ جهان است، کتاب «نگاهی به تاریخ جهان» نوشته جواهر لعل نهرو است. این کتاب در سه جلد منتشر شده و مجموعه نامه‌هایی است که جواهر لعل نهرو که پیش از استقلال هند از رهبران ضدانگلیسی به شمار می‌رفت، از زندان برای دخترش ایندیرا که در آن زمان سیزده ساله بود، نوشته است.

وی افزود: جواهر لعل نهرو از آغاز تاریخ بشر شروع کرده و حوادث مهمی را که در جهان روزگار گذشته در یونان باستان، هند باستان، چین باستان، ایران و همچنین از دوران قرون وسطی تا ۱۹۳۳ رخ داده در این کتاب ذکر شده است. این سه جلد حاوی نامه‌های جواهر لعل نهرو به دخترش است. بسیار خواندنی است به ویژه آنچه که مربوط به دوران متاخر می‌شود، یعنی قرن هیجدهم و نوزدهم و اوایل قرن بیستم که دوران استعمارگری آغاز می‌شود، بسیار پرکشش است. این کتاب بر اساس منابع معدودی که نویسنده در زندان به آنها دسترسی داشت، نوشته شده است.

این مورخ و پژوهشگر بیان کرد: چون مخاطب جواهر لعل نهرو در کتاب «نگاهی به تاریخ جهان» دختر خانم سیزده ساله‌ای بود، سعی کرده است تا مهم‌ترین حوادث را با قلم شیوا و روانی بنویسد که همین شیوایی و روانی در قلم مترجم کتاب محمود تفضلی نیز به چشم می‌خورد. این کتاب از سوی انتشارات امیرکبیر تاکنون چندین بار تجدید چاپ شده است. من توصیه می‌کنم کسانی که مایل هستند با تاریخ جهان به صورت اجمالی آشنا شوند، این کتاب یکی از کتاب‌های بسیار خوب و خواندنی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط