جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
اگر انحراف‌های تاریخی رفع نشود به واقعیت حقیقت‌نما تبدیل می‌شود/ تقطیع تاریخ غلط است

حسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تحریف‌های تاریخی بخشی با هدایت بیرونی و بخشی امر طبیعی است. ما قداستی برای امام خمینی (ره) قائل بودیم و خدشه به امام کل معبر را نابود می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد گفت: نکته‌ای را از زبان یکی از عناصر ضدانقلاب خارج کشور خواندم که گفته بود: الان لازم نیست مبارزه سیاسی داشته باشیم، بلکه کافی است با این نسلی که از دوره انقلاب به دور است، گفت‌وگو کنیم و اطلاعات آنها را منطبق با آنچه خودمان درست می‌دانیم، تطبیق کنیم، عمل سیاسی را خود آنها خواهند کرد.

وی افزود: در دهه هفتاد به این نتیجه می‌رسند که مبارزه سیاسی فایده‌ای ندارد و تصمیم هوشمندانه‌ای بود. آنها شرارت را بسیار ظریف در پیش گرفتند. موجی از کتاب‌هایی که تحریف تاریخ در این کتاب‌ها صورت گرفته بود، به راه افتاد و عزیزانی شروع به مقابله با این تحریف‌ها کردند که عباس سلیمی نمین از پیشگامان این عرصه است.

صفارهرندی بیان کرد: اگر این انحراف رفع نشود تبدیل به واقعیت حقیقت‌نما می‌شود و نسل‌های بعدی به سختی می‌توانند واقعیت را پیدا کنند. لزوماً نمی‌گویم اینها قصد و غرضی برای تحریف تاریخ داشته باشند و در برخی موارد ممکن است در اثر از دست رفتن حافظه فرد این اتفاق بیفتد. این تحریف‌های تاریخی بخشی با هدایت بیرونی و بخشی امر طبیعی است. ما قداستی برای امام خمینی (ره) قائل بودیم و خدشه به امام کل معبر را نابود می‌کند.

وی در ادامه گفت: آنهایی که خدشه وارد کردن به امام را انتخاب کردند، درست فهمیدند که به امام خدشه وارد کردن می‌تواند همه چیز را تباه کند. کسانی اصول خودشان را با افتخار جابه‌جا کرده‌اند. تاریخ آینده را از روی مکتوبات امروز می‌خوانند. باید در همان نقطه‌ای که با انحراف از حقیقت اتفاق می‌افتد این حساسیت را نشان داد و گفت که تحریف تاریخ آثار خطرناکی دارد.

صفارهرندی افزود: باید گفته شود که این انحراف از کجا شروع شد. امام می‌فرمود بیت خود را از رفت‌وآمد لیبرال‌ها و منافقین پاک کنید تا سالم بمانید و زمانی که این سخن امام نادیده گرفته می‌شود، مسیر این‌گونه پیش می‌رود. امام به دانشجویانی که خدمت ایشان می‌رسیدند، توصیه می‌کردند که کتاب بخوانید. متاسفانه امروز اهل مطالعه کم است. در دعوت به خواندن کتاب باید همت کرد. باید راه‌های بیشتر و بهتری برای این الفت و انس پیدا کرد و برای تبلیغ کتاب باید راه درست آن را پیدا کنیم. کتاب جواب پرسش‌های تلنبار شده ذهن ماست.

اگر انحراف‌های تاریخی رفع نشود به واقعیت حقیقت‌نما تبدیل می‌شود/ تقطیع تاریخ غلط است

پارسیان دوباره احیا شدند

همچنین موسی حقانی، رئیس موسسه تاریخ معاصر ایران گفت: عنوان کتاب «چالش‌های تاریخی است». امیدوارم عباس سلیمی نمین در این راه موفق باشد. کشور ما یک کشوری با تاریخ چند هزار ساله است. یک تاریخ هفت هزار ساله داریم که به دو هزار و پانصد سال تقطیع شده است. ایران با چند هزار سال تاریخ و نقش مهمی در منطقه داشته و دارد و ما به این ظرفیت‌ها افتخار می‌کنیم.

وی افزود: این چند هزار سال ظرفیت تاریخی ماست. اتفاقات اخیر و عملیات وعده صادق که سبب مسرت جهانیان شد، به گونه‌ای که گفتند: «پارسیان دوباره احیا شدند». همه از اقتدار و بزرگی ایران می‌ترسند. می‌بینیم که دانشمندان و مورخان ترک در ترکیه مناظره ترتیب می‌دهند تا این تاریخ را از ایران بگیرند. غارت این تاریخ مدنظر آنهاست. سلیمی نمین نیز می‌گوید تقطیع تاریخ غلط است.

حقانی بیان کرد: در این کتاب به موضوعاتی که تحریف تاریخ است، اشاره شده است. موضوعاتی که چالش‌های تاریخی امروز است. سلیمی نمین دست بر روی نکات حساسی گذاشته است. باستان‌گرایی و باستان‌ستایی که به آن پرداخته شده، ضد ایرانی و ضد اسلامی است. یکی از مصادیق مهم تقی‌زاده است که به او پرداخته شده است.

وی در ادامه گفت: چالش با تطهیرکنندگان پهلوی موضوع دیگری است که در کتاب مطرح شده است. چالش با مدعیان بخشی دیگر از کتاب است، ظاهراً دروغ‌گویی مشی مدعیان نهضت آزادی شده است. دفاع از امام خمینی (ره) بخشی دیگر است و این هم تبعات داشت که او پذیرفته است. دفاع از دفاع مقدس نیز در این کتاب آمده است. پیشنهاد من این است که یکسری مستندات به این کتاب اضافه شود. چون کتاب خواندنی است و با اضافه کردن این مستندات خواندنی‌تر می‌شود.

اگر انحراف‌های تاریخی رفع نشود به واقعیت حقیقت‌نما تبدیل می‌شود/ تقطیع تاریخ غلط است

جسارت و حریت در آثار سلیمی نمین آشکار است

همچنین رضا پورحسین، رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» گفت: «نشستن به نگاه دیگری» کتابی است که من ترجمه کردم. در این کتاب به شکل علمی ترویجی بحث کردم که چرا مناظره و گفت‌وگو خوب شکل نمی‌گیرد و چرا آدم‌ها نمی‌توانند با هم صحبت کنند. وقتی گوش می‌کنیم، یا حتی نظر مخالف را می‌خوانیم و می‌خواهیم او را نقد کنیم اول باید نقل کنیم. برای اینکه بخواهیم نقد کنیم باید امانت‌دارانه نقل کنیم. کسی می‌تواند نقد کند که خوب خوانده باشد.

وی افزود: آثار سلیمی نمین با جسارت و حریت نقل می‌کنند و در لابه‌لای نقل، نقد می‌کنند. کسی می‌تواند نقد کند که سوگیری نداشته باشد و در جای جای این کتاب این را می‌بینید. نکته دیگری که قابل توجه است این است که عباس سلیمی نمین بسیار به سند توجه دارد. انتخاب سوژه هم نشان دغدغه، حسن و تسلط وی بر تاریخ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها