شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۲
عطار اگر ظهور نمی‌کرد امثال مولانا و حافظ نمی‌درخشیدند

بدون ظهور شاعری مانند عطار ما شاهد به میدان آمدن شاعران بزرگی چون مولانا، سعدی، حافظ و جامی‌ نبودیم.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - حمیدرضا اکبری، نویسنده و پژوهشگر ادبی: یکی از افرادی که در رشد شعر و ادب فارسی تاثیر بسزایی داشت و دارد، «عطار نیشابوری» شاعر و عارف نام آور ایران است. او که در دکان عطاری پدر خویش فعالیت می کرد و در کنار آن به طبابت نیز مشغول بود. در کتاب خسرونامه در بیان شرح حال خود آورده است: «به من گفت ای به معنی عالم افروز / چنین مشغول طب گشتی شب و روز.»

سروده‌های عطار سبب شده است که بیشتر منظومه های عطار و دیوان قصیده‌های او در ایران و هند بارها به چاپ برسند و نیز یکی از برجسته‌ترین آثار منثور عطار نیشابوری کتاب «تذکرةالاولیاء» محسوب می‌شود که از شخصیت عرفانی وی حکایت دارد. با خوانش بخش چهارم تذکرةالاولیاء، ما ویژگی کمتر شناخته شده این اثر، یعنی گرایش عطار به اهل‌بیت (ع) را مشاهده می‌کنیم عطارنیشابوری در تذکرةالاولیاء از حضرت علی (ع) و دیگر اهل‌بیت (ع) در مقام سالکان کامل یاد می‌کند و هم اشعار بسیاری در فضیلت حضرت علی ع و حسنین (ع) سروده که این اشعار در دیوان، منطق‌الطیر، الهی‌نامه، اسرارنامه و مصیبت‌نامه به صورت فراوان آمده است.

عطار بر شعر فارسی تأثیر مهمی گذاشته است چرا که بدون ظهور شاعری مانند عطار ماشاهد به میدان آمدن شاعران بزرگی چون مولانا، سعدی، حافظ وجامی نبودیم با درخشان نامیدن «منطق الطیر» عطار نیشابوری به لحاظ اهمیت نمادین، داستان پردازی و زیبایی پرداخت گفت:

همگان می‌دانند که او در خلق این اثر از ابن سینا و برادران غزالی تأثیر گرفته و سیمرغ را که یکی از نمادهای ادبیات حماسی در شاهنامه بود وارد ادبیات عرفانی کرد. هنرمندی عطار در رمزگرایی و خلق داستان سی مرغی که به سیمرغ تبدیل می‌شوند، همیشه کسانی را وادار کرده است که بعد از او هر کسی بخواهد از عرفان بگوید و بسراید از عطار تقلید کند چراکه گرایش شدید ادبیات عرفانی ایران به رمزگرایی، علاوه بر ویژگی‌های خود عرفان که با رمز و نماد گره خورد ه است، شاید به دلیل این باشد که بنیادگذاران این مکتب ادبی در ایران رمزگرایانی به قدرت عطار بوده‌اند.

متاسفانه در دهه‌های اخیر آن گونه که باید توجه چندانی به بزرگانی همچون عطار نشده است.یکی از راه های شناساندن این بزرگمرد ایرانی به جهان، برگزاری همایش‌هایی در سطح بین‌المللی است. از طرف دیگر باید آثار او را به زبان های مهم دنیا ترجمه کرد؛ اگرچه پیش از این کوشش‌هایی در این زمینه انجام شده اما کافی نبوده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • سیدمحمدرضافتحی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
    سلام وقت شما بخیر . من هم با نظر شما موافقم باید همایش هایی در کشورهای غربی برگزار گردد . ولی انگار متاسفانه در کشور خودمون هم خیلی توجهی به این مهم نمی شود . سپاس
    • غلام قادر PK ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      چراغ معرفت چراغ عالم افروز است صرف به یک قوم یا به یک محیط منتهی نمیشود ، در هر عصر و زمان مطابق تقاضای زمان و مکان ظهور میکند ، معرفت و عرفان را کفر و اسلام نیست در تمام نقاط کرهء زمین ظاهر میشود مردان الهی چون عطار ، مولانا ، حافظ ، سعدی ، فردوسی ، جامی ، اقبال لاهوری ، حکیم ناصرخسرو قبادیانی به صدها مردان خاص خداوند «ج» برای آگاهی خلق و مردم یک پی دیگر می امدند و میایند ، سالکان راه هرکدام گفتار شاعر ماقبل اش را مُهر تایید میگذارند خویش را الگو پزیر جلوه میدهند تا ابنای زمان را به یکتا پرستی و وحدت رهنمون کرده باشند نه اینکه گویا اگر عطار نمیبود یا شکسپیر نمیبود یا مولانا نبودی ، دیگر عرفان و معرفت از صفحهء گیتی مهو و نابود میشد. ملت عاشق ز ملت ها جداست عاشقان را مذهب و ملت خداست «مولانا»
  • بهمن IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    سلام خدایا سیاست چقدر در ادبیات چنگ و ناخن فرو می کند اگر اینجور نبود عطار هم سهمی می برد و آشنایی مسجل می گشت
  • اکبر US ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    عطار روح بود و سنایی دو چشم او ما هم از پی سنایی و عطار آمدیم ( مولانا ) گرد عطار گشت مولانا شربت از دست شمس بودش نوش هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم من آن ملای رومی ام که از نطقم شکر ریزد ولیکن در سخن گفتن غلام شیخ عطار حضرت کاشف الاسرار شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری پیج شخصی کتاب عطار
  • مجتبی IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    با سلام و احترام تحول عظیم مولانا در دیدار دوران کودکی وی با حضرت عطار اتفاق افتاد عطار هفت شهر عشق راطی کرد ما اندر خم یک کوچه لیم این انسان بزرگ و عارف وارسته گوهر گرانبهای خاک خراسان ک عارفانی همچون بایزید ابولحسن خرقانی را ب جامعه جهانی تقدیم کرد
  • ناشناس IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    عطار اگر نبود مولانا ظهور نمی کرد ؛؛ یا بسم الله یا خدا این چه تفسیری است ،؟؟؟!!!؛؛ این جمله دقیقا مشابه این جمله است که بگوییم موسی اگر نبود محمد ظهور نمی کرد یا عیسی اگر نبود محمد ظهور نمی کرد .
  • رحمان IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    واقعا حیف هست که از این همه فرهنگ و ادب و اثار بزرگان که در ایران وجود دارد فکر نکم‌ جای از جهان اینقدر مفاخر ادبی داشته باشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها