«فاطمه آليا» و «فاطمه رهبر» اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در آستانه برگزاري بيست و يكمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، از خبرگزاري كتاب ايران بازديد كردند. اين دو نماينده مجلس در اين ديدار بر لزوم توجه بيشتر به ادبيات و گسترش فرهنگ مطالعه در كشور تاكيد كرده و توجه به اين مهم را از دغدغه هاي اصلي كميسيون فرهنگي برشمردند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،روز گذشته و به مناسبت برپايي بيست و يكمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، «فاطمه آليا» و «فاطمه رهبر» اعضاي كميسيون فرهنگي در مجلس شوراي اسلامي با حضور در محل خبرگزاري كتاب ايران، از بخش هاي مختلف اين خبرگزاري بازديد كردند. 

«فاطمه آليا» عضو كميسيون فرهنگي مجلس در اين بازديد با اشاره به اينكه، كتاب و مطالعه از ضروريات زندگي و عاملي مهم براي ارتقاء فرهنگ عمومي است، اظهار داشت: با توجه به پيشرفت تكنولوژي و فن آوري نوين اطلاعات، شبكه هاي تلويزيون و اينترنت، به جرات مي توان گفت، كتاب جايگاه مهم خودش را در جوامع و ميان مردم حفظ كرده و همچنان به عنوان بهترين دوست انسان ها معرفي مي شود. بنابراين معرفي و عرضه كتاب به منظور ارتقاء فرهنگ عمومي از ضروريات زندگي است. 

وي با اشاره به اقدامات انجام گرفته در كميسيون فرهنگي مجلس براي ترويج فرهنگ كتابخواني، تصريح كرد: طي ساليان گذشته كميسيون فرهنگي مجلس تلاش كرد تا به خريداران كتاب، به خصوص قشر جوان و دانشجويان، سوبسيد لازم داده شود تا اين عزيزان براي خريد كتاب با مشكل مواجه نشوند. اين فضا سازي در سال جاري و سال هاي آينده نيز تداوم خواهد داشت.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه، خريد كتاب و كتابخواني بايد از سنين كودكي آغاز شود، گفت: نويسندگان و ناشران بايد كتاب هايي را تاليف، چاپ و منتشر كنند كه متناسب با سنين و سلايق مردم باشد. پيش از اين كتاب هايي در حوزه كودك و نوجوان وارد بازار نشر مي شد كه علاوه بر محتوا و جذابيت هاي تصويري از مواد و كاغذ بسيار خوبي هم برخوردار بود.

فاطمه آليا در ادامه به نقش مهم سازمان آموزش و پرورش در گسترش فرهنگ مطالعه در كشور اشاره كرد و يادآورشد: با تمامي تلاش هايي كه انجام گرفته همچنان ميزان مطالعه در كشور پايين است و بايد در اين زمينه فرهنگ سازي بيشتري شود. به همين منظور مطالعه بايد در ساعات رسمي تدريس آموزش و پرورش گنجانده شود. موضوع مهم ديگر اين است كه قيمت كتاب گران است و اين گراني كه به دليل قيمت بالاي كاغذ است، توان خريد كتاب را از مردم و بخصوص دانشجويان مي گيرد. بنابراين اميدوارم با رفع مشكلات ذكر شده بتوانيم قدم مفيدي در اين زمينه برداريم.

عضو كمسيون فرهنگي مجلس هشتم در بخش ديگري از صحبت هاي خود با اشاره به نخستين تجربه برپايي نمايشگاه كتاب در مصلاي بزرگ تهران، خاطرنشان كرد: نزديك بودن مصلا به مركز شهر و وجود خطوط مترو و اتوبوس راني، پاركينگ و تفكيك ناشران داخلي و خارجي از جمله محاسن برپايي نمايشگاه در مصلاست و مشكلات پيش بيني نشده اي چون بارندگي و آب گرفتگي و در نهايت خسارت به ناشران و عدم اطلاع رساني دقيق و تهويه نامناسب هوا در غرفه ها را مي توان از معايب نخستين تجربه برپايي نمايشگاه در مصلا برشمرد و اميدوارم با توجه به تجارب سال گذشته، نمايشگاه بيست و يكم در حد و انتظارهاي مردم و مسئولان برپا شود. 

«فاطمه رهبر» يكي ديگر از اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به دغدغه اصلي كميسيون فرهنگي در جهت ترويج فرهنگ كتابخواني در كشور،خاطرنشان كرد: با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص گسترش فرهنگ مطالعه در كشور و همينطور توجه بيشتر مسئولان در ساليان اخير، مي توان گفت كه فرهنگ كتابخواني و كتابداري در كشور گسترش يافته است. اما طبيعتا  كمبودهايي احساس مي شود كه احتياج به فرهنگ سازي بيشتر دارد و اين مهم در اولويت هاي كار مجلس و كميسيون فرهنگي قرار گرفته است.

وي بحث مهم كميسيون فرهنگي مجلس  طي چهار سال اخير را، بحث اقتصاد در حوزه فرهنگ دانست و يادآورشد: اعضاي كميسيون فرهنگي در طي چهار سال اخير، جلسات متعددي را براي بهبود وضعيت اقتصادي در عرصه فرهنگ و هنر برگزار كردند و ايده هاي متعدد و متنوعي را در اين زمينه با مسئولان فرهنگي در ميان گذاشتند تا بتوانيم به نتيجه دلخواه برسيم. 

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مشكل كمبود بودجه در عرصه فرهنگ هميشه مطرح بوده و گلايه هايي را نيز به دنبال داشته است، گفت: اگر در اين عرصه با كمبود بودجه مواجه باشيم ديگر توليدي نخواهيم داشت، به همين منظور تمام تلاش خودمان را كرده و خواهيم كرد تا بحث بودجه در سال 87 بهبود يابد.
وي گفت: خوشبختانه با توجه به تلاش هاي انجام گرفته، مسئولان اجرايي از افزايش بودجه در سال جاري اظهار رضايت مي كنند. اما چون بحث فرهنگ هميشه ديربازده بوده و اقتصاد فرهنگ با مشكلاتي مواجه است، اين كمبودها هميشه احساس مي شود و به همين دليل همه ما بايد هميشه به اين مهم توجه كنيم.

فاطمه رهبر نيز در اين بازديد به برنامه چهارم توسعه اشاره كرد و افزود: رفع موانع توليد و توجه بيشتر به محصولات فرهنگي، توجه به رسانه هاي فرهنگي، توليد عادلانه محصولات فرهنگي بين اقشار مختلف مردم و به خصوص قشر جوان از جمله موضوعات مهم برنامه چهارم توسعه در عرصه فرهنگ و هنر بوده است و  اكنون كه در آستانه تنظيم برنامه پنجم توسعه كشور هستيم بايد توجه خاصي به موارد مذكور شود و علاوه بر آن به هدفمند كردن يارانه ها در اين عرصه بيش از پيش توجه شود تا گام هاي بعدي بلند تر و موفق تر برداشته شوند. 

اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس هشتم شوراي اسلامي همچنين به ساخت كتابخانه و گسترش فرهنگ مطالعه در مناطق محروم و شهرها و شهرستان هاي كوچك اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: خوشبختانه كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي حركت هاي بسيار مثبتي را در اين زمينه برداشته است. در واقع با حضور در جلسات متعدد و گفت و گو با افراد و دست اندركاران اين عرصه تلاش كرديم تا با ساخت كتابخانه و عرضه كتاب در مناطق محروم و حل مشكلات فعالان اين حوزه بخش زيادي از مشكلات حل شود و البته مشكلات ديگري هم در اين مناطق وجود دارد كه بزودي رفع خواهد شد.

«رهبر» در بخش ديگري از صحبت هاي خود با مثبت ارزيابي كردن برپايي نمايشگاه در مصلاي بزرگ تهران، افزود: تركيب كتاب و انديشه با فضاي معنوي مصلا بسيار خوشايند و مبارك است. البته معتقدم براي انجام هر كار بزرگي ابتدا با مشكلاتي مواجه هستيم كه سال گذشته برخي از آنها را مشاهده كرديم  و اميدوارم امسال بتوانيم شاهد برگزاري بهترين نمايشگاه كتاب در كشور باشيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.