ادبیات داستانی
-
مدیر انجمن ادبی پیرنگ خبر داد؛
ارسال بیش از 100 اثر به جشنواره ملی داستاننویسی قم
مدیر انجمن ادبی پیرنگ با اشاره به برگزاری دومین جشنواره داستاننویسی استان قم در سطح ملی، گفت: تا کنون بیش از ۱۰۰ اثر از شهرهای مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
-
در روزهای پایانی سال؛
«چپدستها» از راه رسید
رمان «چپدستها» اثر یونس عزیزی در 224 صفحه با شمارگان 1500 نسخه از سوی انتشارات شهرستان ادب راهی بازار کتاب شد.
-
محمدعلی رکنی از کتاب تازه خود گفت؛
«پیامبر بیمعجزه» با مقولات ترس و ایمان کلنجار میرود
محمدعلی رکنی با بیان اینکه وقتی ایمان در آدم اتفاق افتاد، تازه مورد امتحان قرار میگیرد و موفقیت در هر مرحلهای، امتحانی سختتر به دنبال دارد، گفت: «پیامبر بیمعجزه» کلنجاری با مقوله ترس و ایمان است.
-
دومین جشنواره «داستان قم» فراخوان داد
دومین دوره جشنواره ملی «داستان قم» در سه بخش داستانک، داستان کوتاه و داستان مصور، فراخوان داد.
-
در کارگاه ادبی «هزارتو» در قم مطرح شد؛
رضایی: خواندن قصههای کهن به نویسنده کلمه میدهد
احسان رضایی روزنامهنگار ادبی و پژوهشگر که در اولین دوره حمایت از تولیدات ادبی هنری نوجوان، با عنوان «هزارتو» سخن میگفت، تاکید کرد که خواندن قصههای کهن در آثاری مانند گلستان سعدی و تذکره الاولیا و منطقالطیر عطار، به نویسنده کلمه میدهد.
-
منتخب بخش یادداشت جایزه کتاب و رسانه:
ریویونویس حلقه وصل پدیدآورنده کتاب با مخاطب آن است
منتخب جشنواره نوزدهم کتاب و رسانه در بخش یادداشت نوشتاری، با ارائه تعریفی از ریویونویسی برای کتاب، کارکرد این ژانر مطبوعاتی را ارائه چشمانداز کاملی از کتاب و نویسنده به مخاطب دانست.
-
حامد اشتری در «عصرانه کتاب» در قم:
نویسنده باید بتواند امر تاریخی را در خود درونی کند
حامد اشتری، داستاننویس با بیان اینکه نویسنده باید امر تاریخی را در خود درونی و با آن زندگی کند، گفت: نویسنده باید سراغ تاریخ برود؛ با این رویکرد درام او رنگ و بوی تاریخ به خود میگیرد.
-
نگاهی به نخستین داستان بلند خاورانی؛
خاطرههایت را بینداز دور!
نخستین داستان بلند علی محمدی خاورانی با عنوان «از آن پس یا خاطرههایت را بینداز دور» بهتازگی ازسوی نشر داستان منتشر شده است.
-
گفتوگو با مریم راهی داستاننویس قُمی؛
داستانهای ما برگرفته از مذهب یا فقدان مذهب است
مریم راهی نویسنده جوان اهل قُم و خالق داستانها و رمانهایی مانند «برپا»، «در خوابهایم» و «فردا مسافرم»، با بیان اینکه هر اثری که خلق میکنیم از محیطِ وجود یا نبود مذهب عبور میکند، گفت: داستانهای ما برگرفته از مذهب یا فقدان مذهب است.
-
پای درد دلهای نویسنده جوان نجفآبادی؛
چاپ کتاب با ناشر، عَرضه با نویسنده!
«پوریا منزه» داستاننویس نجفآبادی پس از کشوقوسهای سخت و گزینشی بازار نشر، پس از دو دهه فعالیت ادبی، حالا خودش برای چاپ کتابهایش آستین بالا زده است.
-
یادداشت مهمان؛
ضرورت اقتباس از داستانهای معاصر ايرانی در آثار سینمایی
«هلن اولیائینیا» مترجم، پژوهشگر ادبیات و مدرس دانشگاه اصفهان در یادداشتی برای ایبنا با عنوان «دعوتی خاضعانه از سینماگران ارجمند»، به آنها یادآور شده است: با ساختن آثار سینمایی مبتنی بر آثار ادبی معاصر نویسندگان ایرانی، هم به ثبت تصویری آفرینشهای تخیلی پرداخته میشود و هم کارهای سینمایی جذابی ارائه خواهد شد.
-
محمد کشاورز از سیر تحول جریان داستاننویسی در شیراز میگوید؛
تأثیر عمیق شیراز بر ادبیات داستانی ایران
در ادامه نشستهای ادبی سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، محمد کشاورز به صحبت درباره سیر تحول داستان در شیراز پرداخت و از اثرگذاری آن جریان داستاننویسی ایران گفت.
-
روایت ابوتراب خسروی از ماهیت داستان و چرایی پیدایش آن گفت؛
داستان پدید آمد تا جریانی از مفاهمه ایجاد کند
در پنجمین شب از هفته کتاب و در ادامه سلسلهنشستهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، ابوتراب خسروی به صحبت درباره ماهیت داستان پرداخت و از چرایی پیدایش داستان و رمان گفت
-
ناصر قلمکاری در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد:
گمگشتگی و هویت؛ مضمون مشترک سهگانهام
نویسنده سهگانه «دیدار در کوالالامپور»، «زخم بوتیمار» و «یک ساعت بعد از کسوف» میگوید که در هر سه این رمانها گمشدهای وجود دارد و پیدا کردن و کشف هویت او مسئله مهمی است و انگار این سه اثر میتوانند انسان گمشده امروزی را بررسی و نقد کنند.
-
نویسنده «من، شماره سه» در گفتوگو با ایبنا:
میخواستم زبانی شاعرانه بیافرینم
عطیه عطارزاده گفت: تحقیقات زیادی درباره زبان بیماران روانی و به خصوص بیان اسکیزوفرنیک کردم و عمد داشتم که گسست زبانیِ ویژه این حالات مغزی را هم وارد داستان کنم، درواقع میخواستم زبانی شاعرانه بیافرینم.
-
حسین آتشپرور در گفتوگو با ایبنا:
نسل سوم داستاننویسان ایرانی از شعارنویسی و تعهدهای سیاسی فاصله گرفته است
حسین آتشپرور گفت: در داستانهای نسل سوم از شعارنویسی و تعهدهای سیاسی و آرمانی فاصله گرفته میشود و تعهد آنها انسانی است. بیشتر به سمت تجربههای فرمی- زبانی و ادبیت داستان میروند.
-
نویسنده رمان «جنون خدایان» در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
نویسندگی کار پر رنجی است/«جنون» ادامه «آلوت» است
امیر خداوردی با اشاره به اینکه نویسندگی کار سختی نیست بلکه کار پر رنجی است، رمان جدیدیش – جنون خدایان- را از این جهت که به شکل و شمایل باورهای امروزی میپردازد شبیه دومین رومانش – آلوت- معرفی کرد.
-
در وبینار بینالمللی «داستان کوتاه و رماننویسی در ایران» به میزبانی دانشگاه دهلی عنوان شد؛
میرعابدینی: تحول ادبی ایران ارتباط نزدیکی با بیداری اجتماعی مشروطه دارد
حسن میرعابدینی مشاور بخش ادبیات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به جامعه ایران در آستانه 1900میلادی که در حال دگرگونی و عرصه جدال آشکار و پنهان بین سنت و مدرنیته بود، گفت: تحول ادبی ایران در قرن بیستم همچون دیگر کشورهای شرقی ارتباط نزدیکی با بیداری اجتماعی دوره مشروطه دارد.
-
از سوی مؤسسه خانه كتاب و ادبيات ايران؛
ميزگرد «ادبيات داستانی دفاع مقدس و خاطرهنگاری» برگزار میشود
ميزگرد «ادبيات داستانی دفاع مقدس و خاطره نگاری»، سهشنبه اول مهرماه در باغموزه دفاع مقدس برگزار میشود.
-
در نشست «ملاقات با داستاننویس فارسی» عنوان شد؛
اشتراکات فرهنگی و ادبی میان هندوستان و ایران زیاد است
حمید بابایی در نشست «ملاقات با داستاننویس فارسی» به میزبانی دپارتمان ادبیات فارسی دانشگاه دهلی با اشاره اشتراکات فرهنگی و ادبی میان هندوستان و ایران، اینگونه برنامهها را حرکتی خوب و مفید برای آشنایی مخاطبین هندوستان با ادبیات معاصر ایران دانست.
-
نویسنده و پژوهشگر قزوینی مطرح کرد:
نویسندگان ادبیات داستانی با مفاهیم مذهبی آشنا نیستند
نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات در قزوین گفت: باید قبول کنیم نویسندگان ادبیات داستانی ما با مفاهیم مذهبی آشنا نیستند و همین مسئله موجب شده تا هرسال بخشی از تولیدات این حوزه هرسال چاپ و سپس خمیر شود.
-
نویسنده و پژوهشگر قزوینی مطرح کرد؛
دستمایههای ارزشمند داستانی قزوین به فراموشی سپرده شده است
بابک سبحانینژاد، نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات در قزوین، گفت: شاید ساختارمند نبودن مهمترین ایرادی است که امروز به تولیدات عرصه ادبی کشور میتوان گرفت؛ ایرادی که موجب شده است تا آثار غیر ساختارمند ما جایی در بازارهای جهانی نداشته باشند.