یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۵
«بررسي جايگاه تئاتر در آموزش و پرورش ايران» تدوين شد

منوچهر اكبرلو، نويسنده و پژوهشگر، كتاب «بررسي جايگاه تئاتر در آموزش و پرورش ايران» را آماده چاپ و انتشار دارد.\

اكبرلو به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: در اين پژوهش به بررسي تاريخچه نهادهايي پرداخته مي‌شود كه در آنها كار تئاتر براي كودكان انجام مي‌شده است، نهادهايي مانند سازمان پرورش افكار، كانون پرورشي فكري كودكان و نوجوانان و سازمان پيش‌آهنگي.

وي ادامه داد: همچنين در اين كتاب بررسي مي‌شود كه تئاتر در ميان فعاليت‌هاي آموزشي و پرورشي، آموزش و پرورش چه جايگاهي داشته و چه نوع فعاليت‌ها و چه دوره‌هاي آموزشي تاكنون در آموزش و پرورش در زمينه تئاتر و تربيت مربي اين هنر انجام شده است.

اكبرلو افزود: در بخش ديگر اين پژوهش بحث نظري در زمينه جايگاه تئاتر در آموزش و تربيت كودكان مطرح شده است.

وي گفت: تحقيق و پژوهش براي نوشتن اين اثر يك‌سال طول كشيد، بخش نظري آن به روش كتابخانه‌اي انجام شده و بخش‌هاي تاريخچه‌اي آن به صورت ميداني و با جست‌وجو در مراكز فرهنگي و نيز گفت‌وگو مديران فرهنگي و كارشناسي هنري در آموزش و پرورش پیش رفته است.

اكبرلو اضافه كرد: طي اين پژوهش مشخص مي‌شود که شروع تئاتر در نهادهايي بوده كه تئاتر در آن به عنوان فوق برنامه انجام مي‌گرفته است. افرادي كه به مدارس مي‌رفتند براي كار تئاتر، شكل اجرايي و چگونه برگزار شدن جشنواره‌ها نيز در اين كتاب مشخص و توضيح داده شده است.

وي گفت: اين كتاب آماده چاپ است و ناشر آن مشخص شده ولي هنوز قرارداد آن بسته نشده از اين رو ترجيح مي‌دهم نام انتشارات عنوان نشود تا زمانی که چاپ و انتشار كتاب قطعي شود.

اكبرلو نوشتن مجموعه 10 جلدي «تاريخ شفاهي تئاتر كودك و نوجوان»، «تاريخچه انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران» و كتابي پژوهشي درباره تئاتر خياباني را نيز در دست انجام دارد.

وی رمان نوجوانانه‌ «ساختمان خاكستري» نوشته‌ «ارنست جي.جينز» را هم ترجمه كرده است كه به زودي منتشر مي‌شود.

«تکنیک‌های نمایش خلاق»، «پرواز پروانه خیال (مجموعه نوشتار درباره تئاتر کودک و نوجوان)»، «اقتباس ادبی برای سینمای کودک و نوجوان»، «دوست دارم برگردم زمین!»، «18 سال نقد: تاریخچه کانون ملی منتقدان تئاتر جمهوری اسلامی ایران از آغاز تاکنون» از جمله آثار منتشر شده اكبرلو محسوب مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط