جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۹
شناخت معرفت از دیدگاه مولانا بررسی می‌شود

«توتیای چشم جان» عنوان پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد محمدکاظم یوسف‌پور است که در قالب کتابی منتشر و تا بیست و سومین نمایشگاه کتاب توزیع می‌شود. این اثر به بررسی عوامل و موانع شناخت معرفت از دیدگاه مولانا در آثار او می‌پردازد./

محمدکاظم یوسف‌پور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کتاب «توتیای چشم جان» توضیح داد: بحث و موضوع اصلی این کتاب معرفت‌شناسی از منظر مولاناست البته این شناخت نه از دیدگاه فلسفه بلکه از زاویه اخلاق و عرفان عملی حاصل می‌شود.

وی به دیدگاه مولانا درباره معرفت اشاره و تصریح کرد: مولانا معتقد بوده سلسله عواملی باعث تسهیل در شناخت حقیقت معرفت می‌شود و برعکس، سلسله عواملی این شناخت را دشوار می‌کند.

یوسف‌پور با تاکید بر بررسی این سلسله عوامل از دیدگاه مولانا در آثار او، به ویژه «مثنوی معنوی» اظهار داشت: به عنوان مثال، حسد، طمع و حرص از موانع شناخت معرفت و عشق، احسان و پیروی از نیکی از عوامل شناخت معرفت به‌شمار می‌آیند.

سلسله موانع و عوامل شناخت حقیقت معرفت از دیدگاه مولانا در آثار او به صورت طبقه‌بندی شده در کتاب «توتیای چشم جان» آمده است. البته در این کتاب، «مثنوی معنوی» مولانا محور اصلی بررسی‌ها بوده است.

مولف این کتاب به آثاری که مولانا مطالعه می‌کرده و متاثر از متن این آثار بوده، اشاره کرد و گفت: آثاری چون معارف پدر مولانا، آثار امام محمد غزالی، حکیم سنایی و عطار نیشابوری همواره مدنظر مولانا  و وي متاثر از این متون بوده است.

وی در پایان افزود: در این کتاب به تفاوت میان معرفت از دیدگاه مولانا و معرفت از دیدگاه سایر عرفا و نحله‌های ادبی نیز پرداخته‌ام.

«توتیای چشم جان» پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد یوسف‌پور است که توسط انجمن استادان زبان فارسی به عنوان پایان‌نامه برتر انتخاب و توسط انتشارات خانه کتاب به دست چاپ سپرده شده است.

محور تالیف این کتاب، عوامل و موانع شناخت در «مثنوی معنوی» و تحلیل موضوع معرفت از نگاه مولاناست و شامل بخش‌های «معرفت صوفیانه»، «اشراق و شهود» و «عواملی که با عالم بالا در ارتباطند» می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط