بررسي كتابهاي روانشناسي در گفتوگو با صاحبنظران/4
بازار كتابهاي روانشناسي در قبضه آثار ناكارآمد است
يك ناشر كتابهاي روانشناسي معتقد است: كتابهاي روانشناسي ضعيف و تجاري موجب تخريب آثار قوي اين حوزه ميشوند.
محسن رئوفي افزود: ناشران تجاري تنها به دنبال فروش خوب هستند و به محتوا و مضامين توجهي ندارند، به همين دليل كتابهايي با عناوين جذاب و متنهاي جوانگرا ولي به دور از پختگي و كارآمدي به بازار عرضه ميكنند و باعت تنزل و تخريب ارزش كتابهاي روانشناسي در جامعه ميشوند.
وي با اشاره به اهداف اين كتابها اظهار داشت: كتاب روانشناسي مفيد، كتابي است كه بتواند براي خواننده خود آرامش به وجود بياورد و به خودشناسي فرد كمك كند.
اين ناشر، اثربخشي كتابهاي روانشناسي در جامعه را متوسط توصيف كرد و گفت: كتابهاي موجود مانند قرصهاي آرامبخش هستند و به درمان اساسي و قطعي بيماريها كمكي نميكنند.
رئوفي در ادامه با اشاره به اينكه اين كتابها به عنوان مقدمه هستند، افزود: عدهاي فكر ميكنند با مطالعه اين كتابها ميتوان از مواردي چون طلاق و ديگر معضلات اجتماعي جلوگيري كرد، اما تاكيد ميكنم كه اين كتابها نتيجهبخش نيستند.
وي تأكيد كرد: كتابهاي روانشناسي موجود فقط مقدمهاي براي آگاهي دادن به مخاطب است.
مترجم كتاب «مديريت زمان» با بيان اينكه، اين كتابها در آمريكا به عنوان «كتابهاي روانشناسي عمومي» مشهور هستند، افزود: اين كتابهاي روانشناسي براي افزايش اطلاعات عمومي افراد جامعه تاليف ميشوند و نميتواند مشكلات و بيماريهاي رواني افراد را برطرف كنند.
رئوفي ادامه داد: در حالي كه اين كتابها بر اساس هيچ يك از اصول فرهنگي تاليف و ترجمه نشدهاند، اما استقبال از آنها در جامعه ايراني خيلي خوب است.
وي همچنين درباره راهكارهاي تقويت كتابخواني در جامعه گفت: ناشران ميتوانند با ارائه خبرنامهاي كوتاه براي مشتركان خود، آنها را از آخرين اخبار حوزه نشر مطلع كنند و علاوه بر آن ميتوانند با درج آگهي در روزنامهها نيز مخاطبان خود را افزايش دهند.
انتشارات دايره، تاكنون بيش از 570 جلد كتاب در زمينههاي مختلف روانشناسي منتشر و به بازار عرضه كرده است.
نظر شما