سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۰
نشست تخصصي «رابطه بايد و هست از منظر متفكران مسلمان و غربی»

مدير مركز همكاري‌هاي علمي و پژوهشي پژوهشگاه علوم و فرهنگي اسلامي از برگزاري نشست تخصصي «رابطه بايد و هست، از منظر متفكران مسلمان و غربی» خبر دارد و گفت: این نشست از سلسله پيش‌نشست‌های همايش روش‌شناسی در مطالعات علوم اسلامی است كه در آينده با توشه علمي و انتشار مجموعه مقالات و منشورات اين حوزه برگزار خواهد شد.

عبدالمجيد مبلغي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره اين مطلب، عنوان كرد: پژوهشگاه علوم و فرهنگي اسلامي همايش‌هاي بزرگي را سالانه برگزار و براي افزودن بر بار علمي آنها و رسيدن به ادبيان مشترك در مباحث، نشست‌هايي را نيز در بررسي ابعاد و محورهاي گوناگون اين همايش‌ها برگزار مي‌كند.

وي واكاوي مباحث مهم، مفاهيم كليدي و رسيدن به ادبيات مشترك در گفتمان‌ها را از اهداف اصلي برپايي اين پيش‌نشست‌ها خواند و اظهار داشت: از درون اين نشست‌هاي علمي، حوزه‌هاي كاري متنوعي استخراج و تشريح مي‌شوند كه در همايش مي‌توان بر آنها تأكيد كرد.

مبلغي رويكرد مقاله‌محوري و ارايه نتايج دستاوردهاي علمي را از ديگر گونه‌هاي برپايي همايش‌ها دانست و گفت: در برپايي اين همايش‌ مي‌كوشيم علاوه بر داشتن اين رويكرد، با برپايي مجموعه‌اي از پيش‌نشست‌هاي علمي، زمينه‌هاي هم‌انديشي و استفاده از عقل‌جمعي در بررسي مباحث را به صورت سلسله‌وار بازبيني كنيم تا براي برپايي همايش اصلي، با توشه‌اي غني و يافته‌هاي علمي آمادگي بيشتري داشته باشيم.

وي گردآوري و انتشار منشورات و مجموعه مقالات عنوان شده در اين نشست‌ها را از جمله فعاليت‌هاي همايش نهايي توصيف كرد و ادامه داد: در نشست تخصصي «رابطه بايد و هست، از منظر متفكران مسلمان و غربی» ارتباط ميان «هست» و «بايد» با يكديگر و مباحث روش‌شناسي كه از جمله مباحث فلسفه علم است و در شمار مفاهيم اولا و مبادي حركتي قرار دارد، بررسي خواهند شد.

مدير مركز همكاري‌هاي علمي و پژوهشي پژوهشگاه علوم و فرهنگي اسلامي افزود: در اين نشست كه به همت دفتر جنبش‌نرم‌افزاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار مي‌شود، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن معلمی، عضو هيات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و محسن جوادی، عضو هيات علمی دانشگاه قم به ارايه نظرات خود مي‌پردازند. حجت‌الاسلام و المسلمين حسين ديباراه، دبير علمی اين نشست است. 
 
‌نشست تخصصي «رابطه بايد و هست، از منظر متفكران مسلمان و غربی» پنج‌شنبه( 19 آذرماه) از ساعت 45/9 تا 12 در سالن همايش‌های دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم، به نشاني در ميدان شهدا، ابتدای خيابان معلم برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط