چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
عرشه تا عرش؛ گوشه‌ای از وضعیت پیکان، سهند، سبلان و جوشن در جنگ تحمیلی

کتاب «عرشه تا عرش؛ (نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی)» تالیف مجید نجف‌پور به گوشه‌ای از رشادت‌های نیروی دریایی ارتش پرداخته است.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «عرشه تا عرش؛ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی)» تالیف مجید نجف‌پور از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اولین نیرو از نیروهای مسلح کشور بود که در نخستین روزهای دفاع مقدس در مقاومتی فداکارانه در نبردی ۳۴ روزه در مقابل دشمن بعثی از شهر خرمشهر دفاع کرد و آن زمان که با اشک‌هایی برآمده از اعماق وجود و با اهداء جانِ دوستان و تکاوران شهید خود عقب نشستند، سوگند یاد کردند که بازخواهند گشت و چنین نیز شد. سوم خرداد ۱۳۶۱ یادآور صلابت و رشادت رزمندگان اسلام اعم از یگان‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در کنارِ سایر رزمندگان اسلام در آزادسازی شهر خرمشهر بود.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در ادامه‌ی قدرت‌نمایی خود در سال‌های دفاع مقدس و پاسداری از حدود و ثغور ایران اسلامی در مقابل دشمن بعثی در دریا به مقابله برخاست و با درهم‌کوبیدن اهداف دریایی دشمن در خلیج‌فارس و بستن خطوط مواصلاتی دشمن و باز نگه‌داشتنِ خطوط دریایی خودی تأمین‌کننده‌ی امنیت تجارت و بازرگانی در خلیج‌فارس و دریای عمان بود.

ثبت افتخارات دفاع مقدس، ضرورتی بی‌بدیل در کارِ تاریخ‌نگاری این ملت است. نسل‌های آینده با مرور همین اوراق است که از احوال پدران و مادران دلیر خویش آگاهی می‌یابند و آن را برای آیندگان بازگو می‌کنند. نوشته حاضر با نگاهی به این هدف والا و در راستای تحقق رسالت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، گوشه‌ای از رشادت‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را در دوران دفاع مقدس به تصویر می‌کشد.

در نگارش کتاب حاضر، با یاری‌گرفتن از خاطرات دریادلان این نیرو به ثبت و ضبط روایتِ راویانی پرداخته می‌شود که از نزدیک در جریان حوادث، حماسه‌ها و مقاومت دلیرمردانه‌ی همسنگران خود قرار داشته‌اند؛ هرچند که گرد زمانه بر تارک وقایع تلخ و شیرین و حافظه‌ی بعضی از پیشکسوتان جنگ و جهاد غباری از گذر عمر را به‌جا گذارده است، اما رسالت پژوهشگران عرصه‌ی تاریخ معاصر می‌طلبد که با تحقیق و درج وقایع مهم به‌ویژه تاریخ هشت‌سال دفاع مقدس به نگارش خاطرات رزمندگان اسلام که بهترین سال‌های عمر پاربار خود را در رویارویی با دشمنان این سرزمین گذرانده‌اند بپردازند. در این میان به قلم‌کشیدن روایت خاطرات از زبان کارکنان و دریادلان جانباز ناوچه‌های پیکان، سهند، سبلان و جوشن خود وصفی دیگر در بیان واژه‌های جهاد و شهادت است. همچنین مراجعه به خانواده‌ی شهدای جان‌برکف آن نیرو و ذکر نام و یاد شهدای نیروی دریایی که در سال‌های آغازین جنگ به فیض شهادت نائل آمدند، بخش دیگری از رسالت این نوشته است. این کتاب در هفت فصل به شرح زیر تهیه و تنظیم گردیده است‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها