دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳
عرضه آثار محمدعلی افغانی در غرفه نگاه

نشر نگاه در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، آثار محمدعلی افغانی را عرضه کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشر نگاه که محوریت آثارش در حوزه تألیف و ترجمه به ادبیات کلاسیک و معاصر ایران و جهان و رمان و شعر محدود می‌شود، با ۶۰ عنوان تجدید چاپ و پنج عنوان کتاب تازه در نمایشگاه حضور یافته است.

از تازه‌های نشر «نگاه» در نمایشگاه کتاب، رمان «سال مرگ ریکاردوریش» اثر ژوزه ساراماگو و ترجمه عباس پژمان، تصویر بسیار زنده‌ای از اوضاع سیاسی در دهه ۱۹۳۰ و ظهور فاشیسم را در قالب یک رمان روایت می‌کند؛ رمانی که بدون شک شاعرانه‌ترین و با تکنیک‌ترین اثر ژوزه ساراماگو است.

کتاب «کاپیتان و دشمن» اثر گراهام گرین و ترجمه عباس پژمان نیز آخرین کتاب نویسنده‌اش است که برای وداع با تصویری که از کودکی همدم او بوده، به ترسیم یک مرز پرداخته است. این بار مرز مدنظر گرین، یک استعاره است از شک و به جای ایجاد یقین، به جای تصدیق درست و نادرست، خوب و بد، حق و ناحق، درباره آن‌ها مخاطب را به شک و تردید می‌اندازد.

«ماشنکا» اثر ولادیمیر نابوکف با ترجمه عباس پژمان نیز لطیف‌ترین و زیباترین رمان نابوکف است و «فصلی در دوزخ» نوشته آرتور رمبو و ترجمه عباس پژمان هم تأثیر مهمی در رشد و گسترش سوررئالیسم برجای گذاشته است. رمبو این اثر را در زمانی شروع کرد که در لندن بسر می‌برد و به تریاک نیز اعتیاد یافته بود. اثر او در لوگزامبورگ به پایان رسید. فصلی در دوزخ به نه بخش جداگانه تقسیم می‌شود که گاهی از نظر حجم متفاوت نیز هستند.

«همه نام‌ها» اثر ژوزه ساراماگو با ترجمه عباس پژمان نیز به موضوعات آشنا و تکرارشونده هویت و استقلال می‌پردازد و با دقتی ژرف و طنزی غنی مورد بررسی و کنکاش قرار می‌گیرد. ساراماگو، رمانی به مخاطبین خود ارائه می کند که به شکل جالبی با اثر درخشان دیگر او، تاریخ حصر لیسبون، قابل مقایسه است. سنهور جوزه، دفترداری دون پایه در اداره ثبت اسناد مرکزی شهر است، وی که مردی مجرد و میان سال است، به غیر از اسناد تولد، ازدواج، طلاق و مرگ که روتین زندگی او هستند، به چیز دیگری علاقه نشان نمی‌دهد، اما یک روز، وقتی که نگاهش به شکل تصادفی به مدارک زنی جوان و بی نام و نشان می افتد، چیزی در درون او جرقه می‌زند.

آثاری چون «شوهر آهو خانم»، «بافته‌های رنج»، «دکتر بکتاش»، «بی یاد تو هرگز»، «محکوم به اعدام»، «سنگی بر روی بافه»، «شلغم میوه بهشتیه»، «همسفرها»، «شادکامان دره قره‌سو» و «سیندخت» از محمدعلی افغانی که در عمر ۱۰۰ ساله خود آثار متعددی را نگارش کرده، در غرفه «نگاه» عرضه شده است.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری برگزار می‌شود و سامانه ketab.ir فضای مجازی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها