یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸
یاد شهدای فاطمیون زنده می‌شود

رویدادهای متنوعی در نمایشگاه کتاب تهران هر روز برگزار می‌شود که بخشی از این رویدادها را به حوزه فرهنگ مقاومت اختصاص دارد که جزئیات آنها در این گزارش ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا آنچه در ادامه می‌خوانید برنامه‌های حوزه مقاومت در روز پنجم نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران است:

رونمایی از کتاب «آذرخش و فانتوم‌ها»

کتاب «آذرخش و فانتوم‌ها» روایت‌گر خاطرات آزاده خلبان حسینعلی ذوالفقاری است. او یکی از خلبانان پایگاه سوم شکاری همدان بود که در دوران خدمت خود با خلبانان و اسطوره‌هایی، چون قاسم پورگلچین، محمود اسکندری، داریوش ندیمی، فرج‌الله براتپور، جلیل پوررضایی و … همراه و هم‌نفس بوده است. او از چهره‌هایی، چون شهید مصطفی چمران، شهید احمد کشوری و ابوالحسن بنی‌صدر نیز خاطراتی دارد.

این‌کتاب پس از «بیگانه با ترس» و «شبح دوست‌داشتنی»، سومین‌کتابی است که صادق وفایی درباره خلبانان نیروی هوایی به‌ویژه خلبانان شکاری بمب‌افکن فانتوم F۴ نوشته است.

سالن یاس از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه میزبان صادق وفایی نویسنده اثر و حسینعلی ذوالفقاری راوی است.

بررسی فرآیند انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس

رویداد جایزه ادبی بهترین کتاب دفاع مقدس به صورت سالانه یا دو سال یکبار برگزار می‌شود، این نشست به بررسی فرآیند انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس به همراه ارائه پیشنهادهایی برای بهبود این فرآیند با حضور فروغی جهرمی، شجاعی صایین و مسعود امیرخانی می‌پردازد.

این برنامه از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه به میزبانی مجمع ناشران دفاع مقدس برگزار می‌شود.

معرفی کتاب‌های شهدای فاطمیون

مراسم معرفی کتب شهدای فاطمیون روایت فتح به مناسبت سالروز تشکیل لشکر فاطمیون با حضور سید مسافر و نویسندگان چهار کتاب «حکایت زخم‌ها» اثر الهه آخرتی، «فادیا» اثر قدسیه پائینی، «راه سفید» اثر فاطمه سادات کیایی و «تو جای همه آرزوهایم» سمیه گنجی از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه در مجمع ناشران دفاع مقدس برگزار می‌شود.

جشن امضای «قهوه تلخ مرصاد»

«قهوه تلخ مرصاد» دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرین مدافعان سلامت در نبرد با کروناست که بخشی از این اثر در سال ۱۴۰۰ توسط انتشارات سوره مهر با عنوان آب پرتقال کربلای ۵، شامل ۱۳۵ خرده روایت کرونایی از خاطرات پزشکان و پرستاران منتشر و روانه بازار نشر شد.

در این اثر، با افزودن خاطراتی از سایر کادر درمان، کتاب در شش فصل، علاوه بر بخشی از گلچین آن خاطرات، روایت‌هایی خواندنی از تکنسین‌های عرصه تشخیص، مانند آزمایشگاه ویروس شناسی و بخش تصویربرداری پزشکی و همچنین اعضای خدمات و انتظامات بیمارستان، از روزهای اوج کرونا، عرضه شده است.

غرفه ۲۷ بعثت از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه میزبان مهدی عجم نویسنده این اثر برای جشن امضا است.

«باران گرفته بود» رونمایی می‌شود

مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «باران گرفته است» نوشته احمد یوسف‌زاده در پنجمین روز نمایشگاه ۲۳ اردیبهشت‌ماه با حضور نویسنده اثر برگزار می‌شود. این کتاب که از تازه ترین آثار منتشرشده توسط انتشارات «مکتب حاج قاسم» است، داستان مستندی از دوران کودکی، نوجوانی و جوانی فرمانده شهید حاج قاسم سلیمانی و ماحصل ساعت‌ها گفت‌وگو برخی از اعضای خانواده و اهالی روستای «قنات ملک» کرمان، زادگاه آن شهید است.

مرتضی سرهنگی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس، محسن مومنی شریف نویسنده و منتقد ادبی، مرتضی قاضی نویسنده و پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس مهمانان این نشست خواهند بود که از ساعت ۱۶ در محل کوشک کتاب نمایشگاه برگزار می‌شود.

«خانواده ابدی» امضا می‌شود

کتاب «خانواده ابدی» اثر معصومه رامهرمزی و روایت یکی از هزاران ترور مردم بی‌گناه توسط منافقین در دهه ۱۳۶۰ است. منافقین با تهاجم به خانه محسن اسکندری، مادر خانواده را در مقابل چشمِ چهار فرزندش، هدف هشت گلوله قرار می‌دهند. بعد از این حادثه تلخ، پدر خانواده با صبر وبردباری به فرزندانش کمک می‌کند شوک ناشی از روز حادثه و شهادت مادر را پشت سر بگذارند. در ادامه بانویی مومن، مسئولیت فرزندان شهید را بر عهده می‌گیرد و با پر کردن جای خالی مادر، زندگی دوباره‌ای به آن‌ها می‌بخشد.

جشن امضای این اثر ساعت ساعت ۱۶ در محل غرفه حماسه یاران برگزار می‌شود.

حماسه یاران میزبان جشن امضای «موسیو کمال»

این کتاب داستانی است از زندگی جوانی فرانسوی به نام ژروم. او بعد از مسلمان شدن برای تقویت باورهای دینی خود به ایران سفر می‌کند، در قم درس طلبگی می‌خواند و در آخرین روزهای جنگ تحمیلی به آرزوی دیرینش می‌رسد و تنها شهید اروپایی دفاع مقدس می‌شود.

غرفه حماسه یاران ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه میزبان علاقه‌مندان جشن امضای این اثر است.

جشن امضای آثار مرتبط با شهید سلیمانی

جشن امضای آثار «مرا بپذیر» اثر حورا نژاد صداقت، «حاج قاسم سلام» و «یک قاسم دو کربلا» مجید سانکهن و «قاسم حاج قاسم» اثر زینب مولایی از ساعت ۱۸ در غرفه روایت فتح برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان «پسر رنج» در غرفه ۲۷ بعثت

کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار محمد رنج پور به قلم هاجر پور واجد است. زندگی این آزاده از محله قره آغاج تبریز شروع شد. او پس از پایان دوم ابتدایی به همراه خانواده به تهران و محله سلیمانی واقع در خیابان قزوین کوچ کرد. سوم دبیرستان بود که انقلاب شد. هر روز در کوچه و خیابان‌های تهران به شعار نویسی، سرکوبی ماموران مشغول شد. با آغاز جنگ به خدمت سربازی رفت. دو سال در سخت‌رین شرایط انجام وظیفه کرد. محمد رنج پور پس از پایان سربازی به طور داوطلب به جبهه‌ها اعزام شد و در عملیات‌ها و مناطق مختلف جهاد کرد.

جشن امضای این اثر ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در محل انتشارات ۲۷ بعثت برگزار می‌شود.

گفتنی‌است؛ سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم، بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط