شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۴
تاريخ جنگ كريمه از مجموعه تاريخ جهان

«جنگ کريمه» اثر «دبورا بکراش» يکي ديگر از مجلدهاي مجموعه تاريخ جهان است كه با چشم‌اندازي گسترده و ژرف، از سير تاريخ جهان مي‌گويد. اين كتاب تاريخي توسط آرش عزيزي ترجمه و به كوشش انتشارات ققنوس منتشر شده است.\

مدير روابط عمومي انتشارات ققنوس با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: در جنگ کريمه کشورهاي انگلستان، فرانسه، روسيه و عثماني همگي چه از لحاظ نيروي انساني و چه از نظر مالي، دست‌خوش خسارت‌هاي فاحشي شدند اما اين جنگ به علت ديگري مصيبت‌بار بود.

احمد تهوري خاطرنشان كرد: در اين كتاب به زمينه‌هاي فرهنگي و رخدادهاي تاريخي جنگ كريمه پرداخته شده و نشان مي‌دهد اين کشت و کشتار هيچ حاصلي نداشته و جنگ نتوانسته مسايلي را که به آغاز آن انجاميده بود حل و فصل کند.

وي افزود: اين مجموعه مي‌كوشد چشم‌اندازي گسترده و ژرف از سير تاريخ جهان عرضه و با ارايه زمينه‌هاي فرهنگي و رخدادهاي تاريخي، خواننده را مجذوب خود كند. «عصر اكتشافات»، «پيدايش مسيحيت»، «چين باستان»، «انقلاب كوبا»، «خاور نزديك باستان»، «يونان باستان»، «مصر باستان»، «جنگ ويتنام» و... از جمله كتاب‌هاي مجموعه تاريخ جهان است.

در بخشي از اين كتاب مي‌خوانيم طرف‌هاي درگير در نبرد كريمه، به جنگ با يکديگر پرداختند و سربازان بيش‌تري کشته شدند. از جمعيت غير نظامي اين کشورها تعداد بيش‌تري کشته شدند و سرزمين‌هاي آن‌ها هرچه بيش‌تر به کام ويراني و انهدام کشيده شد. گرچه دلايل جنگ مبهم و توضيح آن‌ها دشوار است اما تعارض اساسي و واقعي که منجر به جنگ شد به نحو تکان دهنده‌اي روشن است. يک‌بار ديگر قدرتي اروپايي تلاش مي‌کرد سلطه خود را بر اين قاره تثبيت کند.

در اواسط قرن نوزدهم، نيکولاي اول، تزار روسيه، تلاش کرد مهار دهانه رودخانه دانوب و درياي سياه را از چنگ عثماني درآورد و خود آن را به دست گيرد و به اين وسيله توازن قوا در اروپا را بر هم زند. قدرت‌هاي اصلي اروپا حمله نيکولاي به ترکيه را گام نخست در تلاش براي تسلط بر سراسر قاره مي‌دانستند و براي مقابله با او متحد شدند.

چاپ نخست كتاب «جنگ کريمه» اثر «دبورا بکراش» از مجموعه تاريخ جهان توسط آرش عزيزي ترجمه شده است. اين کتاب در 143 صفحه و با بهاي 3 هزار و 500 تومان تومان راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط