پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵
دین بسترساز ارتباطات انسانی و موجب ثبات جامعه است

دین به عنوان یک نهاد اجتماعی، از ارزش‌ها و قواعد اجتماعی پشتیبانی می‌کند و جهت‌دهنده و مظهر قدرت جامعه و انسان، بسترساز ارتباطات انسانی و موجب ثبات، استمرار و همبستگی جامعه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «دین‌داری و تحولات اجتماعی» ایران معاصر به کوشش سیدمحسن طباطبایی‌فر از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی راهی بازار چاپ و نشر شده است. این کتاب پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در غرفه خبرگزاری کتاب ایران معرفی و بررسی می‌شود.

این کتاب در شش فصل اصلی و تعدادی زیربخش در هر فصل به بررسی موضوعاتی همچون کارکردهای دین در اجتماع، روحانیت و تحولات دین‌داری، روحانیت و امر روزمره، مطالبات عمومی، دین و روحانیت، منزلت اجتماعی روحانیت، جایگاه روحانیت در تاریخ تحولات ایران معاصر و… پرداخته است.

در ایران معاصر کمتر تحول اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تهی از آموزه‌های دینی می‌توان یافت. در غالب رخدادهای یک‌صد سال اخیر دین و حاملان آن (روحانیت) نقش محوری و راهبردی داشته‌اند. رخدادهای قرن اخیر گواه آن است که اسلام شیعی نه تنها در هیچیک از این رخدادها و تحولات غایب نبوده، بلکه عموماً در تغییرات و دگرگونی ها نقش‌آفرین و موثر بوده است، به همین سیاق اندیشه‌های دینی در چالش با امر معاصر تحول یافته و شکل‌های گونه‌گونه‌ای به خود گرفته است.

عرصه اجتماع در ایران امروز از نگرانی‌ها و دغدغه‌های غالب صاحبان فکر و اندیشه است. تعریف نسبت این بعد با دیگر ابعاد عرصه عمومی از چالش‌های دولت‌های معاصر محسوب می‌شود و به همان میزانی که این نسبت، کارآمد و نسبتاً دقیق تعریف شود، امر حکمرانی با سهولت بیشتری تحقق می‌پذیرد. در جامعه ایرانی از دو جهت این مباحث با حساسیت بیشتری پیگیری می‌شود؛ نخست تحولات پرشتاب دو دهه اخیر در صحنه اجتماع است که نظرها را به خود جلب کرده است. طی بیش از چهار دهه گذشته، به سبب وقوع انقلاب اسلامی عرصه سیاست بر سپهر اجتماع پیشی گرفت و همه توجهات به سمت اسلامی سازی نهاده و فرایندهای عرصه سیاست جلب شد، در همین حال سپهر اجتماع در مرتبه‌های پسینی مسیر خود را طی کرد و تحولاتی را در نوع نگرش و سبک زندگی و به تبع آن درخواست‌هایی در زمینه هویت‌های جدید به همراه آورد.

همه اینها گویای اهمیت و اولویتی بود که باید به عرصه اجتماع داده می‌شد. جهت دوم به ماهیت اسلامی انقلاب بازمی‌گردد که موجب طرح مباحث گوناگونی درباره نسبت دین با سیاست شد، اما کمتر در خصوص رابطه دین با امر اجتماع و نقش دین در تحولات اجتماعی، و بالعکس، نقش (احتمالی) تحولات اجتماعی در دین‌داری مردم سخن گفته شد.

در فصل دوم این کتاب «کارکردهای دین در اجتماع» می‌خوانیم: دین به عنوان یک نهاد اجتماعی، از ارزش‌ها و قواعد اجتماعی پشتیبانی می‌کند و جهت‌دهنده و مظهر قدرت جامعه و انسان، بسترساز ارتباطات انسانی و موجب ثبات، استمرار و همبستگی جامعه است. از سوی دیگر دین ارزش‌ها را می‌آفریند، هنجارها را شکل می‌دهد و به ارزش‌های ثابت اخلاقی قداست می‌بخشد، زندگی انسان از آَن معنی می‌گیرد و راهنمای موثری برای هدایت و سعادت انسان در دنیا و آخرت است. این معنی و هدایت آحاد جامعه را از سردرگمی رهایی می‌بخشد و موجب شکل‌گیری «انسان قدرتمند» برای پایه‌گذاری «جامعه قدرتمند» می‌شود.

کتاب «دین‌داری و تحولات اجتماعی» ایران معاصر به کوشش سیدمحسن طباطبایی‌فر با ۳۷۲ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۲۵۰ هزار تومان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی راهی بازار چاپ و نشر شده است.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها