دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
اهدای اسناد خانوادگی لامع قزوین به مرکز اسناد

قزوین ـ ۸۲ سند خانوادگی لامع قزوینی به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین اهدا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، مسئول مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین گفت: ۸۲ سند خانوادگی به وسیله فرزندان مرحوم لامع قزوینی با هدف نگهداری و مطالعات پژوهشی به این مرکز اهدا شد.

زهره ترکمن افزود: ۳۰ سند مکتوب مالی و حقوقی شامل مصالحه‌نامه، اجاره‌نامه، فهرست ماترک، حق آب و … مربوط به سال های ۱۲۷۶ تا ۱۳۵۰ هجری قمری است.

مسئول مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین تشریح کرد: ۵۲ سند دیداری و شنیداری و همچنین عکس‌های مربوط به جلسات و هفته‌خوانی‌های مرحوم لامع قزوینی در سال های ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ از دیگر اسناد این مجموعه است.

ترکمن توضیح داد: حسین‌بن رضی بن مقتدی الحسینی معروف به «معین الاسلام» و متخلص به «لامع قزوینی» از سادات حسینی قزوین در سال ۱۲۷۷ ه.ش در قزوین به دنیا آمد. پس از گذراندن دروس مقدماتی در ۱۷ سالگی به اصفهان رفته و سه سال به فراگیری صرف، نحو، اشتقاق، منطق، نجوم، فقه و اصول پرداخت و پس از آن به قزوین بازگشت و هفت سال ضمن تحصیل به تدریس معقول و علوم ادبیه عربی پرداخت.

مسئول مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین خاطر نشان کرد: از این واعظ، شاعر و اندیشمند قزوینی آثار ارزشمندی از جمله «افسانه جغد و بلبل»، «سفرنامه»، «منتخب الاشعار» و دیوان شعر برق لامع به رشته تحریر در آمده است. زنده یاد لامع در سال ۱۳۴۵ شمسی درگذشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها