چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
ارزیابی من از «میراث مکتوب» منحصر به فرد است/ تأسیس سه اقلیم فرهنگی در سال پیش رو

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارزیابی من از مرکز پژوهشی میراث مکتوب منحصر به فرد است. مهم‌ترین نتیجه این مجموعه گرامیداشت، پاسداشت و احیا و ترویج تراث ارزشمند ایران بزرگ فرهنگی ماست.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین گرامیداشت سی سالگی میراث مکتوب که چهارشنبه ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۲ در تالار پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری برگزار شد، گفت: ایام انتهایی ماه شعبان با رحمت و نورانیت طی می‌شود انشاءالله همه با کارنامه‌ای از خیرات و مبرات آماده ورود به ماه مهمانی خدا شویم و مهمانان شایسته‌ای باشیم.

وی افزود: تشکر از همت بلند مدیر موسسه پژوهش میراث مکتوب که امروز سی‌سالگی این مجموعه را جشن می‌گیریم که ارزیابی من از این مجموعه منحصر به فرد است. مهم‌ترین نتیجه این مجموعه گرامیداشت، پاسداشت و احیا و ترویج تراث ارزشمند ایران بزرگ فرهنگی ماست.

محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: ما به شدت نیازمند بازشناسی این مقوله هستیم. امروز مرزهای سیاسی یکسری حواشی و دلخوری را ممکن است به وجود بیاورند اما حوزه فرهنگ ورای مرزهای سیاسی است. در موضوع ایران فرهنگی با یک قدمت چندهزارساله روبه‌رو هستیم.

وی افزود: میراث گرانبهایی که حاصل کار دانشمندان ما در هزاره‌ها و سده‌های مختلف است. با ورود اسلام تلالو پیدا کرده است. از قرن سوم تا پنجم با غوغایی از دانشمندان بزرگان و اندیشمندان مواجه می‌شوبم که در سایه عقلانیت آزادگی و آزاداندیشی دانشمندان بزرگ پدید آمدند همانند فارابی، بوعلی سینا، ابوریحان بیرونی تا احیای زبان فارسی به واسطه رودکی، حکیم فردوسی، حکیم نظامی که اینها برای قرون اولیه دوره اسلامی است. این اندیشمندان از این آب و خاک برخاستند. ما موظفیم میراث کهن ایران را پاس بداریم.

اسماعیلی ادامه داد: تاسیس سه اقلیم فرهنگی را در سال پیش رو در دستور کار داریم. اولی در منطقه خراسان که یکی از حوزه‌های بزرگ تمدنی ماست. برای مشاهیر و بزرگان یک اقلیم ویژه در آنجا تاسیس می‌کنیم. در آذربایجان به ویژه خوی که آرامگاه شمس بزرگ قرار دارد یک منطقه بزرگ فرهنگی اقلیمی تاسیس می‌کنیم. دیگری حکمت بین سهرورد و همدان است که پیوند بین حکمت مشا و اشراق خواهد بود.

وی افزود: ما به میراث پرافتخارمان می‌بالیم. به شما دانشمندان حاضر در این نشست می‌بالیم. افتخار می‌کنیم که ایران عزیز ما همواره مملو از دانشمندان بی بدیل بود. شاید در این سال‌ها فراز و فرودهایی که اتفاق افتاده ولی همیشه درخشیده است. دانشمندان ما و تولیدات فرهنگی ما و این مجموعه که بحمدالله سی سال خوب را پشت سر گذاشته که همت برادرم اکبر ایرانی و کسانی که در کنار وی همت کردند این نهال به درختی تنومند تبدیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها