سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
گردهمایی قرآنیان استان بوشهر برگزار می‌شود

بوشهر - معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از برگزاری گردهمایی قرآنیان استان بوشهر همزمان با ۱۶ اسفند؛ روز قرآنی بوشهر با حضور مفاخر قرآنی کشوری و استانی در بوشهر خبر داد.

وحید حیدری با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: ۱۶ اسفند؛ سالروز درگذشت آیت‌‎الله میرزا حسین معتقد اهرمی، صاحب کتاب قرآنی رمزدار به نام روز قرآنی بوشهر در سال ۱۳۹۴ نامگذاری شد و هرساله به این مناسبت برنامه‌های متنوع قرآنی با استفاده از ظرفیت بی‌بدیل قرآنی که در استان وجود دارد، برگزار می‌شود.

وی افزود: روز قرآنی بوشهر فرصتی برای ترویج فعالیت‌های قرآن‌محور و ارتقای درک و شناخت مردم نسبت به معارف و مفاهیم قرآنی است. از این‌رو، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری درصدد برآمده تا با شعار «می‌خوانمت» برنامه‌های شاخصی را برای بزرگداشت این روز بزرگ و مأنوس کردن بیش از پیش زندگی مردم با قرآن برنامه‌ریزی و اجرایی کند.

حیدری ادامه داد: گردهمایی قرآنیان استان بوشهر که صبح چهارشنبه همزمان با روز قرآنی بوشهر با حضور آیت‌الله صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر؛ احمد ابوالقاسمی، قاری ملی؛ کریم موسوی و حجت‌الاسلام عباس صبوحی مفسر آیات قرآنی برگزار می‌شود، یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های تدارک‌دیده‌شده برای بزرگداشت این روز معرفتی است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد: در این گردهمایی که از ساعت ۹ تا ۱۴ در تالار لیان بوشهر برگزار می‌شود، ضمن تقدیر از مفاخر قرآنی استان، گروه بین‌المللی «معراج» روستای چارک به اجرای تواشیح خواهند پرداخت.

وی همچنین از آغاز حرکت استانی کاروان قرآنی «می‌خوانمت» از بوشهر همزمان با ۱۶ اسفندماه خبر داد و تصریح کرد: در قالب این کاروان برنامه‌های متنوعی شامل برگزاری نمایشگاه محصولات قرآنی و فرهنگی، اجرای تواشیح و سرود، اجرای زنده خوشنویسی، نقاشی و طراحی قرآنی، تئاتر و نمایش قرآنی، بازی‌های کودکانه و… گنجانده شده است که این کاروان در طول هفت روز با حضور در شهرهای عسلویه، جم، کنگان، دیر، دیلم و گناوه، سرانجام در شهرستان دشتستان به حرکت خود پایان خواهد داد.

حیدری تأکید کرد: همچنین همزمان با نخستین روز هفته بزرگداشت روز قرآنی بوشهر، نمایشگاه بزرگ قرآن و عترت با عنوان «می‌خوانمت» برپا می‌شود. در این نمایشگاه که از ۱۶ تا ۲۵ اسفندماه در دبیرستان دخترانه فاطمه زهرا بوشهر دایر خواهد بود، محصولات قرآنی و فرهنگی، آموزش‌های عالی و پژوهشی، آموزش‌های عمومی، مشاوره عمومی و تخصصی، تولید محتوای قرآنی، معرفی شخصیت‌ها و مفاخر قرآنی، ارائه دستاوردهای مؤسسات قرآنی استان ارائه می‌شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، برگزاری نخستین جشنواره قصه‌گویی قرآنی «می‌خوانمت» را دیگر برنامه شاخص هفته قرآنی بوشهر معرفی کرد و گفت: این مسابقه در دو بخش اصلی (قصه‌گویی بزرگسالان و قصه‌خوانی زیر ۱۵ سال بر اساس قصص قرآنی) و بخش ویژه (معلمان قصه‌گو و مادران قصه‌گو) برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: در بخش جنبی این رویداد که با هدف فراگیری قصه‌های قرآنی در میان افراد جامعه به‌ویژه کودکان و نوجوانان و انس گرفتن آن‌ها با این قصه‌های انسان‌ساز و معرفتی برگزار می‌شود، اجرای کارگاه‌های آموزشی، دعوت از استعدادها و برگزیدگان برای اجرا در صدا و سیما و برنامه‌های مختلف را خواهیم داشت.

حیدری گفت: برگزیدگان این جشنواره قصه‌گویی قرآنی در آیینی که ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد، معرفی و با اهدای جوایز نفیسی از آن‌ها تقدیر خواهد شد.

به گزارش ایبنا؛ روز قرآنی بوشهر بر مبنای سالروز درگذشت آیت‌‎الله میرزا حسین معتقد اهرمی نامگذاری شده است. میرزا حسین ریشهری (معروف به فاضل اهرمی) و متخلص به «معتقد» از ادیبان و روحانیان معروف استان بوشهر، سال ۱۲۵۳ هجری قمری مقارن با ۱۲۱۱ هجری شمسی در اهرم تنگستان متولد شد و در قریه ریشهر (در جنوب بوشهر) بزرگ شد.

او پس از تحصیل علوم دینی در شهرستان دشتی و کشور عراق، چند سالی در مدرسه تاریخی سعادت بوشهر عربی و ادبیات فارسی تدریس کرد. آیت‌الله معتقد از افراد سرشناس زمان خود بود و علاوه بر آشنایی به قرآن، فقه، معارف اسلامی و ارتباط با فرهنگ جدید، در نهضت مشروطه از نظر فکری نقش داشته است.

او به سال ۱۲۹۹ هجری شمسی در ۸۸ سالگی در ریشهر بوشهر درگذشت و آرامگاه او در مقبره خانوادگی در ضلع شمالی خانه‌اش قرار دارد. از آثار آیت‎الله معتقد اهرمی می‌توان به دیوان شعر «جواهر الزواهر» در مدح ائمه معصومین (ع)، کتاب «دلایل الظهور و علائم الظهور» و «مجموعه اللطائف» اشاره کرد؛ اما کتابت «قرآن رمزدار» مهم‌ترین یادگار آیت‌الله معتقد اهرمی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها