سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۱
شاهنامه منسوب به سبك تيموري موزه ميرعماد

شاهنامه موزه ميرعماد به سبك تيموري متعلق به قرن 9 هجري قمري است كه در مجموعه تاريخي- فرهنگي سعدآباد نگهداري مي‌شود. اين شاهنامه نفيس خطي 50 مينياتور را به قاب تصوير مي‌كشد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، شاهنامه موزه ميرعماد به خط نستعليق تحريري، با ابعاد 33 در 25 سانتي‌متر و خط چهار ستوني در 25 رديف، کاغذ دست‌ساز با جلد چرمي ضربي است. اين جلد به مرور زمان مندرس و پوسيده شده و نياز به مرمت و حفاظت دارد.

اين شاهنامه نفيس خطي داراي 512 برگ، 50 عدد مينياتور که 2 تا از آن‌ها در يک صفحه نقش بسته است. شاهنامه موزه ميرعماد منسوب به سبک تيموري (قرن 9 هجري قمري) تمام اوراق از شيرازه آن جدا شده است.

اين نسخه خطي از سال‌هاي 1340 خورشيدي در موزه هنرهاي تزييني سابق نگهداري مي‌شده و بعد از انحلال موزه مذکور در سال 1376 به همراه مابقي آثار خطي به موزه مير عماد در مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد منتقل شد. نسخه فوق چند سال پيش کفن‌پوش به پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاريخي و فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي منتقل شده است.

ضدعفوني اثر، شناسايي جنس الياف، مركب، آهار، چسب و رنگ‌هاي به كار رفته در مينياتورها از جمله اقداماتي است كه براي حفاظت و مرمت شاهنامه ميرعماد در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاريخي و فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي به كار گرفته مي‌شود.

پاکسازي، حفاظت، استحكام‌بخشي حاشيه‌ها و قسمت‌هاي فرسوده، مرمت صفحات شاهنامه، تثبيت رنگ‌های به کار رفته در مينياتور و تذهيب‌های موجود، مرمت و بازسازی جلد و صحافی از جمله اقدامات ديگري است كه براي محفوظ ماندن اين شاهنامه كهن به‌كار مي‌رود.

آسيب‌شناسي و بررسي‌هاي آزمايشگاهي شاهنامه موزه مير عماد، توسط کارشناسان گروه حفاظت و مرمت آثار کاغذي پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي پس از آزمايش‌هاي تخصصي زيست محيطي در حال انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط