چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
پیشینه‌ای از معنا و مفهوم شطرنج، و بررسی آن در آثار هنرمندان

پدرام حکیم‌زاده به‌عنوان نویسنده کتاب «شطرنج در هنرهای تجسمی» سعی بر این داشته است که به مفهوم شطرنج در هنرهای تجسمی بپردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «شطرنج در هنرهای تجسمی جهان» نوشتهٔ پدرام حکیم‌زاده از انتشارات شهر پدرام در پاییز ۱۴۰۲ با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه در نوبت اول به چاپ رسیده است. این کتاب با موضوع معنای شطرنج، شطرنج در هنر و شطرنج در سینما نوشته شده است.

حکیم‌زاده به‌عنوان نویسنده این کتاب سعی بر این داشته است که به مفهوم شطرنج در هنرهای تجسمی و جایگاه آن در سینما را بررسی کند به همین خاطر در ابتدای کتاب به دو پیشگفتار از ساتیا جیت رای به‌عنوان فیلم‌ساز و فیلم‌نامه‌نویس و نقد و بررسی فیلم شطرنج‌بازان و همچنین اینگمار برگمن کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس و نقد و بررسی فیلم مهر هفتم پرداخته است.

نویسنده در ابتدای کتاب «شطرنج در هنرهای تجسمی جهان»؛ به پیشینه‌ای از معنا و مفهوم شطرنج، قوانین و زمان بازی با مهره‌ها و شناخت کلی آن پرداخته است. به‌طوری‌که مطالعهٔ این قسمت نه‌تنها برای هنرمندان مفید است؛ بلکه علاقه‌مندان به شناخت جامع شطرنج هم می‌توانند آن را مطالعه کنند.

در قسمت انتهایی کتاب نویسنده آثار هفت هنرمند سرشناس غربی مورد بررسی قرار داده است و مرحله به مرحلهٔ آثارشان را که نگاهی به شطرنج داشته‌اند موردتوجه قرار داده است.

در قسمتی از این کتاب آمده است: شطرنج یکی از کهن‌ترین بازی‌هایی است که امروزه نیز در میان مردم جهان رواج دارد؛ به‌طوری‌که قدمت این بازی را بیش از ۱۵۰۰ سال رقم زده‌اند. به باور برخی شطرنج اختراع هند است. عده‌ای هم آن را ابداع هندیان، رومیان، بابلی‌ها، سکاها، مصریان، یهودیان، چینی‌ها، انگلی سی‌ها و اعراب دانسته‌اند.

معنا و مفاهیم مهره‌های شطرنج در این کتاب به‌خوبی تفسیر شده است به‌گونه‌ای که هر کدام از مهره‌ها دارای اصالتی خاص هستند.

برای نمونه نویسنده در قسمتی از این کتاب آورده است: قلعه به معنای حصن، حصار بلند، دژ، پناهگاهی است که بر فراز کوه با جای بلند ساخته شده است. قلعه در اساطیر و باورهای کهن معنا و مفهوم خاصی دارد همان‌طور که در ادیان ابراهیمی و باورهای وابسته، ادبیات عرفان مفهوم خاص خود را دارد.

فیل، اسب، سرباز، شاه، وزیر و دیگر مهره‌ها دارای مفهوم و جایگاه خاصی در تمدن شرق دارد. در انتها با معرفی و نقد و بررسی فیلم‌هایی با موضوع شطرنج و همچنین به معرفی لوگوهایی با موضوع شطرنج پرداخته شده است.

پدرام حکیم‌زاده برای گردآوری این کتاب بیش از ۱۰۰ منبع معتبر و به‌روز استفاده کرده است که در انتهای کتاب آورده شده است. کتاب «شطرنج در هنرهای تجسمی جهان» به تألیف و گرافیک پدرام حکیم‌زاده از انتشارات شهر پدرام در پاییز ۱۴۰۲ منتشر شده است.

این کتاب با ۱۰۰۰ نسخه در ۳۲۲ صفحه به قیمت ۳۲۰ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است. این کتاب اطلاعات جامع و کاملی برای هنردوستان در حوزه سینما، هنرهای تجسمی و نقاشی نیز می‌دهد و برای علاقه‌مندان به دانش شطرنج نیز مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط