یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
رمانی که راوی یک کاوش تغزلی در عشق و سوگ است

رمان «الیزابت فینچ» نوشته جولین بارنز در روایت کاوشی تغزلی و اندیشه‌برانگیز در عشق، دوستی، سوگ، و پژوهش در اسرار و احوال یک شخصیت تاریخی، با ترجمه علی کهربائی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این رمان، نیل در دهه سوم زندگی مجذوب معلم درونگرا و خویشتن‌دار اما رئیس‌مآب خود الیزابت فینچ می‌شود. الیزابت فینچ «فرهنگ و تمدن» درس می‌دهد و شاگردان و درنهایت خوانندگانش را به چالش می‌کشد تا مستقل بیندیشند. نیل سخت مجذوب شخصیت و نیز روش نامتعارف او در پیاده‌کردن تاریخ و فلسفه در امور عادی زندگی می‌شود. الیزابت به امپراتور یولیانوس علاقه وافری دارد.

شاگرد بعد از مرگ الیزابت فینچ یادداشت‌هایش را می‌یابد و به کاوشی پیگیرانه دربارٔ آثار و احوال امپراتور یولیانوس می‌پردازد. جریان تاریخ و زندگی‌نامه، هم آبشخور روح و روان و اندیشه خوانندگان و راهگشای زندگانی‌شان می‌شود. عشق افلاطونی یک‌جانبه و نافرجام نیل و مرگ الیزابت فینچ به اشتیاق نیل برای کاوشی تغزلی و اندیشه‌برانگیز در عشق، دوستی، سوگ، و پژوهش در اسرار و احوال یک شخصیت تاریخی منجر می‌شود.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «وقتی که در دفترچه نشانی‌های ا. ف. نام آنا را دیدم یکه خوردم. از چندی پس از اینکه ناخوانده به آن ناهار آمده بود با او تماسی نداشتم: آن حرکت، خواه عمدی یا غیرعمدی، یک انگیزش نهایی بود. اما این به سال‌ها پیش مربوط می‌شد. پس از مدتی به هلند برگشته بود- آدرسی از او در آلکمار در دفترچه بود. شهر را در کتاب راهنمای مسافرتی میشلن گرین خودم پیدا کردم. مرکز صنعت پتیر هلند. انبار توزین. کانال‌ها، خانه‌های قدیمی، یک موزه هنری، به خودم گفتم: خب چرا که نه.»

جولین بارنز، نویسنده این اثر از آغاز نویسندگی‌اش در سال ۱۹۸۱ تا به امروز دست کم هر سه تا چهار سال به یک جایزه ادبی معتبر در بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی و امریکا دست یافته است از جمله جایزه‌های سامرست موام، بوکر من، ای. ام. فاستر، مدیسیس، فمینا و نشان لژیون دونور. بیش از ۲۵ کتاب از بارنز منتشر و به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده است. جولین بارنز در لندن زندگی می‌کند.

نشر نو اخیراً رمان «الیزابت فینچ» را در ۲۱۴ صفحه و بهای ۱۶۰ هزار تومان عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها