دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
ما به دنبال ابر روایت از سردار سلیمانی هستیم

حجت‌الاسلام هادی شیرازی، مدیر انتشارات خط مقدم در بررسی کتاب «سرباز قاسم سلیمانی به روایت مصطفی رحیمی» گفت:ما در پی انتشار یک ابر روایت از قاسم سلیمانی هستیم. لذا در تمام پرونده‌های خط مقدم دنبال گردآوری خاطرات و مطالب مختلف از او در سطح جبهه مقاومت بودیم و هستیم که این روایت‌ها به دلیل گستردگی جبهه مقاومت متنوع و گسترده است. بنابراین برای ما مهم بود در تمام کتاب‌ها ابر روایت شهید سلیمانی را دربیاوریم.

‌به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ مدیر انتشارات خط مقدم درباره دشواری کار درباره جبهه مقاومت در بررسی کتاب «سرباز قاسم سلیمانی به روایت مصطفی رحیمی» گفت: موضوع انتشارات خط مقدم فقط در سوریه نیست درباره عراق، لبنان، سوریه و افغانستان است و تازگی هم درباره یمن هم کارهایی را آغاز کردیم. ما آثاری درباره جبهه مقاومت، نقش جمهوری اسلامی و موضوعات مختلف دفاع مقدس هم در دستور کار است. در واقع موضوع کار ما ادبیات مقاومت است و هیچ کاری هم بدون سختی نیست و سختی‌های کار ما قدری طبیعی است.

حجت‌الاسلام هادی شیرازی افزود: در مسیر پژوهش و تحقیق و تالیف درباره ادبیات مقاومت طبعاً ما سختی‌های مختص کار خودمان را داریم که شامل موارد مختلفی می‌شود. برای مثال رفت و آمد به جبهه مقاومت و ارتباط گرفتن با افراد حاضر در صحنه و به ویژه مصاحبه با فرماندهانی که در زمان فرماندهی انجام شد مانند کتاب «بدون مرز» به قلم گلعلی بابایی که فرمانده مسئولیت جبهه سوریه را به عهده دارد، تحقیق و مصاحبه و تالیف آن انجام شد.

او بیان کرد: لذا نمود این موضوعات که همچنان زنده است، مساله است. دیگر اینکه فرمانده‌ای که درگیر میدان است و شب و روز در صحنه حضور دارد، مساله سختی است که گاه هماهنگی برای مصاحبه بسیار دشوار است و شاید ماه‌ها گرفتن مصاحبه به طول بینجامد. چنانکه در کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» با فرماندهانی مصاحبه شد که در نقاط مختلف جبهه مقاومت در حال خدمت بودند و با دشواری با آنها مصاحبه شد.

مدیر انتشارات خط مقدم گفت: هماهنگی برای مصاحبه‌های از این دست زمان زیادی طول کشید و بخشی از فکر و نیروی ما را درگیر کرد. البته این یک قسمت از سختی کار در تولید اثر است. برای نمونه یک پروژه داشتیم که زحمت آنرا گلعلی بابایی کشید، ما به دمشق رفتیم و از آنجا با هماهنگی با دفتر فرمانده مزبور به حلب و وقتی رسیدیم گفتند که فرمانده به تدمور رفته است و ما مجبور شدیم به تدمور برویم که یک منطقه کویری در شرق سوریه است و ما همه این راه را رفتیم که یک ساعت مصاحبه بگیریم که در آن سفر مقدور نشد و بعد از پنج شش بار سفر کردن موفق به مصاحبه با فرمانده موردنظر شدیم.

حجت‌الاسلام هادی شیرازی ادامه داد: کتاب‌هایی که منتشر می‌شود و در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، یک پروژه دشواری است که خود اقناع فرماندهای که قرار است با او مصاحبه شود تا در یک کتاب قرار بگیرد، خودش یک پروژه عجیب و غریب است. حال اینکه پرونده‌ای که از ۹۸ برای مصاحبه و تحقیق درباره یک فرمانده شروع کردیم همچنان باز است و هنوز تکمیل نشده است.

این ناشر عنوان کرد: گاهی در تحقیق و مصاحبه کتاب، خود نویسنده درگیر کار می‌شود که پروسه خیلی دشواری را رقم می‌زند. در چنین کتابی که مصاحبه، تحقیق و نوشتن در کنار هم قرار بگیرد، کار سنگین‌تر می‌شود. بعد از اتمام نوشتن تازه بعد دشوار دیگری از کار آغاز می‌شود. ما در بررسی کتاب‌ها به کارشناسی آنچه نوشته شده، می‌پردازیم که در این کارشناسی کتاب رفت و برگشت می‌خورد و نکاتی از آن بالا و پایین می‌شود که ملاحظاتی رعایت شود که یک مسیر جدی است و چندین نفر باید کتاب را بخوانند با این‌که کتاب حاصل مصاحبه و تحقیق نویسندگان به نام و جدی است و در ادبیات پایداری و مقاومت نام‌های آشنایی هستند.

حجت‌الاسلام شیرازی با اشاره به کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» گفت: این کتاب از روز جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ اسناد و مصاحبه‌های آن آغاز شد. افراد مختلفی با یک نگاه فراجناحی شناسایی شدند که خاطراتی از سردار سلیمانی داشتند، ما در این موضوع به جناح کار نداشتیم، چون این پروژه فراجناحی و بین‌المللی بود. از طرفی چون موضوع یک فرمانده تراز بود، لذا باید فرماندهان ادبیات مقاومت درباره‌اش می‌نوشتند نه رزمندگان و سربازان.

او افزود: زمانی که حاج قاسم به شهادت رسید، میرزابابایی، مدیر تولید انتشارات مصاحبه‌هایی با افراد مختلف انجام دادند و به مرور هم این مسیر ادامه پیدا کرد. در این میان تلاش شد که این پروژه با افراد مختلف پیگیری و اسناد و مدارک در کنار مصاحبه‌ها گردآوری شود تا یک کار جدی و خوب انجام شود. در کنار گرفتن مصاحبه‌ها و گردآوری اسناد با مصطفی رحیمی، مولف و پژوهشگر مطرح ادبیات پایداری و مرتضی سرهنگی، نویسنده سرشناس این حوزه صحبت شد که چند کار خوب و جدی تالیف بشود.

این ناشر اظهار کرد: در انتشارات خط مقدم چند کار دیگر در حال انجام است. اما در پروژه «سرباز قاسم سلیمانی» تمام تلاشمان را به کار گرفتیم که یک کار اساسی در موضوع شهید سلیمانی تالیف و چاپ شود. در این پروژه صرفاً دنبال انتشار کتابی درباره قاسمی سلیمانی نبودیم و نیستیم بلکه ما در پی انتشار یک ابر روایت از قاسم سلیمانی هستیم. لذا در تمام پرونده‌های خط مقدم دنبال گردآوری خاطرات و مطالب مختلف از او در سطح جبهه مقاومت بودیم و هستیم که این روایت‌ها به دلیل گستردگی جبهه مقاومت متنوع و گسترده است. بنابراین برای ما مهم بود در تمام کتاب‌ها ابر روایت شهید سلیمانی را دربیاوریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها