پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
«شب چله» در کتابخانه‌های عمومی هرمزگان معرفی شد/ کتابخوانی و قصه‌گویی

هرمزگان - به مناسبت «شب چله» در چهارگوشه هرمزگان برنامه‌های مختلفی برگزار شد تا فلسفه شب چله که پیوند عمیق خانواده با عشقی پایدار و مهری ماندگار است را مردم در کتابخانه‌ها و همراه با کتاب تجربه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، پایبندی به رسوم کهن از ویژگی‌های بارز مردمان ساحل نشین در هرمزگان است. گرامی داشتن این آئین کُهن با کتاب و در کتابخانه نیز حس و حال خاص تری دارد.

معرفی «نمایش سیاه بازی چله زری و عمو چله جون» در بندرعباس

کتابخانه عمومی فاطمه نعمت‌زاده شهرستان بندرعباس به مناسبت شب چله، اقدام به معرفی کتاب «نمایش سیاه بازی چله زری و عمو چله جون» نوشته جواد انصافی کرد.

این کتاب در دو فصل به رشته تحریر در آمده است. فصل نخست به «شب یلدا» به عنوان میراثی فرهنگی و معنوی اختصاص یافته، باورها و افسانه‌هایی را که از دیرباز حول این شب به خصوص وجود دارد تبیین نموده و نحوه برگزاری مراسم شب یلدا در شهرهای مختلف و آداب و آیین و رسوم گوناگون مختص به این شب را مورد بحث قرار داده است.

فصل دوم نیز دربردارنده خلاصه‌ای از نمایش چله زری و عمو چله جون اختصاص دارد.

ایرانیان از هفت هزار سال پیش و چه بسا از روزگارانی کهن‌تر، در شب یلدا؛ نخستین شب زمستان که بلندترین شب سال است، مراسم و آیین های ویژه‌ای برگزار می‌کردند که این مراسم ریشه در سنت و باورهای اصیل ایرانی دارد.

از مهم ترین رسوم این شب دور هم بودن است که نشان از اتحاد و همبستگی، جمعی اندیشیدن و درست فکر کردن، شاد بودن و شاد زیستن و سلامت تن و روان دارد.

مردم در این شب با خوردن آجیل مخصوص و میوه‌های خشک و تازه چون پسته و بادام، هندوانه، انار، خرمالو، سیب و میوه‌هایی که رنگ زرد یا قرمز دارند؛ یعنی به رنگ خورشید، طولانی‌ترین شب سیاه را که نشان از تاریکی و ظلمت است، سپری نموده و به پیشواز نور و روشنایی و طلوع خورشید می‌روند؛ این نویدی است از غلبه و پیروزی همیشگی نور بر تاریکی و ظلمت همراه با استقامت و پایداری در راه رسیدن به هدف و آزادی است.

سه هدف مهم شب چله یا شب یلدا: اتحاد و همبستگی مردمی و پیوند عمیق خانواده با عشقی پایدار و مهری ماندگار، شاد زیستن و با نشاط بودن و سلامت تن و روان و آموزش و تفسیر آیین و جشن‌ها است.

نمایش سیاه بازی چله زری و عمو چله جون» به قلم جواد انصافی در ۱۳۶ صفحه و به همت انتشارات مسیر دانشگاه منتشر شده است.‌

از حافظ خوانی و شاهنامه خوانی تا جشنواره غذاهای محلی و صنایع دستی در بندرلنگه

کتابخانه شهید مینکی شهرستان بندرلنگه نیز شب چله را با شعر خوانی، حافظ خوانی، شاهنامه خوانی و مسابقه ادبی و فرهنگی گرامی می‌دارد.

از دیگر ویژه برنامه‌های این کتابخانه عمومی در غرب هرمزگان، برگزاری جشنواره غذاهای محلی وصنایع دستی در حمایت از کسب و کارهای کوچک خانگی است.

این برنامه از ساعت ۱۸ روز پنجشنبه ۳۰ آذرماه در کتابخانه شهید مینکی بندرلنگه برگزار می‌شود.

قصه گویی در شهرستان حاجی آباد

کتابخانه الزهرا با قصه گویی منظوم از کتاب «حسنی میره به شیراز، خونه خاله گُلناز» با موضوع آشنایی کودکان با آثار مذهبی و باستانی به استقبال فصل زمستان و شب یلدا رفت.

این کتاب از آثار آمنه عوض پور و مناسب گروه سنی الف و ب است.

مراسم جشن یلدا در پارسیان

کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) با مهد کودک شکوفه های شهرستان پارسیان، کهن آئین ایرانی را با هدف آشنایی کودکان با رسوم دیرینه سرزمین مان جشن گرفتند.

حلیمه روشن زاده مسئول این کتابخانه با قصه گویی از داستان های یلدایی، لحظات شیرین و خاطره‌انگیزی را برای کودکان پارسیانی خلق کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها