چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
استارتاپ‌ها ظرفیت‌های مغفول مانده در اعتلای فرهنگ و کتابخوانی هستند

مدیر استارتاپ «باشگاه مخاطبان فرهنگ و هنر مهرا» گفت: استقبال و حمایت از استارتاپ‌های حوزه کتاب می‌تواند اهرمی برای توسعه فرهنگ و برطرف شدن بسیاری از معضلات اجتماعی باشد.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ محمدعلی شادزاد، مدیر استارتاپ «باشگاه مخاطبان فرهنگ و هنر مهرا» در توضیح فعالیت‌های این استارتاپ گفت: مهرا که فعالیت خود را از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز کرده یک باشگاه تخصصی با موضوع فرهنگ و هنر است که هدف آن ارزش‌آفرینی برای علاقه‌مندان به این حوزه است. استارتاپ مهرا با یاری گرفتن از تجربه‌های گذشته باشگاه مشتریان فروشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و هنری شکل گرفت. با توجه به اینکه راه اندازی باشگاه مشتریان برای این مراکز هزینه بالایی دارد خیلی از این مراکز به سمت راه اندازی باشگاه نمی‌روند و بسیاری از جاهایی هم که باشگاه مشتریان دارند به دلیل اینکه تعداد دفعات مراجعه به این مراکز اندک است مشتری معمولاً فراموش می‌کند و عملاً آن کاراریی لازم را از دست می‌دهد. ما در مهرا به دنبال ایجاد یک باشگاه مشتریان واحد هستیم که مخاطب بتواند با عضویت در مهرا از تمامی مراکزی، مانند کتابفروشی‌ها، کافه کتاب‌ها، سینماها و سالن‌های تئاتر، فروشگاه‌های صنایع دستی، شهربازی‌های مهارتی استفاده کند و متناسب با سطح عضویتش تخفیف بگیرد.

شادزاد عنوان کرد: سازوکار مهرا به این صورت است که مخاطبان می‌توانند به سایت ما به نشانی mehraclub.ir مراجعه کنند و با تکمیل اطلاعات خود ۱۰۰۰ امتیاز و ۱۰۰ سکه مهرایی بگیرند و وارد سطح برنزی شوند. این اطلاعات شامل مواردی از جمله اطلاعات شخصی، علاقه‌مندی‌ها و تخصص مخاطب است. جهت استفاده از تخفیف سطح عضویت مخاطبان باید کارت‌های شتابی خود را در حساب کاربری تعریف کنند و به بخش مراکز طرف قرارداد ما مراجعه کنند و با خرید از آن مراکز و کشیدن کارت خود در کارتخوان شتابی مهرا در لحظه تخفیف بگیرند. هر ۱۰ امتیاز معادل یک سکه است و اعضا می‌توانند از بخش جوایز باشگاه کد تخفیف اپلیکیشن و سایت‌هایی مثل گیشه ۷، کتابراه، نوا، نماوا، طاقچه و غیره را دریافت کنند.

مدیر استارتاپ مهرا گفت: یکی از اقدامات ما در مهرا برگزاری پویش‌های مرتبط با کتاب است؛ البته نه پویش‌های که تاکنون مرسوم بوده و از کتاب سوالی طرح می‌شده بلکه در این پویش‌ها هر مخاطب به هر نحوی که تخصص، علاقه و امکانات دارد کتاب را ترویج و تولید محتوا می‌کند. به عنوان نمونه مخاطب می‌تواند در لحظه قسمتی از کتاب را که خوانده در فضای مجازی منتشر کند یا اگر صدای خوبی دارد قسمتی از کتاب را بخواند و پادکستی ایجاد کند، یا با عکس از طرح جلد کتاب یا عکس‌های خلاقانه می‌تواند در این پویش شرکت کند. خلاصه هر کسی از منظر نگاه و خلاقیت خود کتاب را ترویج کند.

استارتاپ‌ها ظرفیت‌های مغفول مانده در اعتلای فرهنگ و کتابخوانی هستند

وی ادامه داد: ما پویش اول را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با محوریت «آبنبات دارچینی» شروع کردیم. پویش دوم عکس حسینی بود و حالا پویش سوم با محوریت کتاب «پاییز آمد» از ۲۴ آبان همزمان با روز کتاب‌خوانی شروع شده است. هدف از برگزاری سومین پویش باشگاه مهرا ترغیب مخاطبان به کتابخوانی و تولید محتوا برای کتاب پاییز آمد و ترویج آن در شبکه های اجتماعی است و در نهایت اهدای جایزه به کتابخوانان باشگاه مهرا و همچنین اعطای امتیاز و سکه مهرایی به مخاطبان مهرا انجام می‌شود.

شادزاد با اشاره به تخفیف‌ها و جایزه‌های پویش عنوان کرد: هرکسی در پویش کتاب خوانی ما شرکت کند تنها ۵۰۰ امتیاز و ۵۰ سکه مهرایی می‌گیرد و در صورت تداوم هر ماهه از سطح برنزی به نقره ای و بالاتر رشد خواهد کرد و تخفیف‌ها و امتیازها بیشتر می‌شود. جایزه نفر اول ۵ میلیون تومان، نفر دوم سه میلیون تومان و نفر سوم یک میلیون خواهد بود. به ۱۰ نفر بعدی هم ده مهرا کارت ۵۰۰ هزار تومانی تعلق خواهد گرفت.

مهرا را دستیار فرهنگی بدانند

محمدعلی شادزاد با تاکید بر اینکه استقبال و حمایت از استارتاپ‌های حوزه کتاب می‌تواند اهرمی برای توسعه فرهنگ و برطرف شدن بسیاری از معضلات اجتماعی باشد، عنوان کرد: اکنون ما با ۱۵ سینما در حال مذاکره هستیم تقریباً با ۲۰ برند همکاری داریم و چشم انداز ما این است که تا پایان سال بتوانیم با ۱۰۰ مرکز مهم فرهنگی هنری قرارداد داشته باشیم. همچنین یکی از اهداف ما این است که به شهرهای مختلف هم ورود کنیم. اکنون در اصفهان و مشهد کتاب‌فروشی داریم که مخاطبان مهرا می‌توانند از تخفیف ویژه آنها استفاده کنند. مهرا یک اتفاق فرهنگی ملی است و در فازهای بعدی به مرور قراردادها اضافه می‌شود و در همه شهرها این باشگاه فعالیت خواهد کرد و منوط به تهران نخواهد بود.

استارتاپ‌ها ظرفیت‌های مغفول مانده در اعتلای فرهنگ و کتابخوانی هستند

وی درباره استقبال ناشران گفت: وقتی مخاطب کارت مهرا دارد و به کتاب فروشی مراجعه می‌کند به عنوان یک مخاطب کتاب‌خوان فعال خهواهد بود و در صورت همکاری ناشران و کتاب‌فروشی‌ها ما می‌توانیم از طریق باشگاه مشتریان به کتاب فروشی‌ها و ناشران پنلی دهیم که مخاطبان خود را بشناسند و از این زیر ساخت برای فروش بیشتر و جذب مخاطب وفادار استفاده کنند. ناشران و کتاب‌فروشی‌ها شرکای تجاری ما هستند و درباره اولویت پویش‌ها را با آنها مشورت خواهیم کرد البته اولویت، کتاب‌های تالیفی است. ما در مهرا حدود ۱۰ هزار عضو داریم که گروه های سنی مختلف را دربر می‌گیرد. سرویس مهرا محدودیت سنی خاصی ندارد همه می‌توانند استفاده کنند. البته در مناسبت‌های مختلف برای دانشجویان و دانش‌آموزان برنامه‌ها و پویش‌هایی در نظرداریم و امیدواریم در این مسیر آموزش و پرورش هم همکاری داشته باشد. مهرا به نوعی دستیار فرهنگی و هنری سازمان‌هاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها