چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۶
بزرگداشت فريدون مشيري در فرهنگسراي رسانه

آيين بزرگداشت فريدون مشيري؛ شاعر معاصر ايران به كوشش انجمن فرهنگي بيستون عصر امروز چهارشنبه ٢٥ شهريورماه در فرهنگسراي رسانه برگزار خواهد شد.\

امين محمودي دبير انجمن فرهنگي بيستون با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: اين كانون قرار است هر ماه آيين بزرگداشت يكي از سرايندگان ملي ايران را برگزار كند كه بزرگداشت مشيري، نخستين دسته از بزرگداشت‌هاي ماهانه است.

وي افزود: برنامه‌ موسيقايي به سرپرستي يونس محمودي، نمايش و پخش نماهنگ و فيلم كوتاهي از فريدون مشيري از برنامه‌هاي اين آيين بزرگداشت محسوب مي‌شود. در اين مراسم دكتر حسين وحيدي نيز به‌ عنوان سخنران، شركت دارد.

محمودي درباره‌ مناسبت اين بزرگداشت، گفت: شهريور، ماه ادب و ادبيات است به‌ويژه اين كه ٢٧ همين ماه در گاه‌شمار ايران با نام روز شعر و ادب فارسي، نامگذاري شده ‌است. 

شركت همه‌ دوستداران در اين آيين، آزاد است و علاقه‌مندان براي شركت در اين مراسم مي‌توانند از ساعت ١٦ در فرهنگسراي رسانه به نشاني ميدان وليعصر، ابتداي بلوار كشاورز، كنار سازمان انتقال خون، تالار همايش‌هاي فرهنگسرا، حاضر شوند.

زنده ياد فريدون مشيري ۳۰ شهريور ۱۳۰۵ خورشيدي زاده شد. پدر و مادر او هر دو از ادبيات و شعر سررشته داشتند و پدربزرگ مادري او ميرزا جوادخان مؤتمن‌الممالک از شاعران روزگار ناصري بود.

مشيري دوره آموزش‌هاي دبستاني و دبيرستاني را در مشهد و تهران به پايان رساند و سپس وارد دانشگاه شد و در رشته زبان ادبيات فارسي دانشگاه تهران به تحصيل پرداخت، اما آن را ناتمام رها کرد و به سبب دلبستگي بسياري که به حرفه روزنامه‌نگاري داشت از همان جواني وارد فعاليت مطبوعاتي در زمينه خبرنگاري و نويسندگي شد و بيش از سي سال در اين حوزه کار کرد.

مشيري سال‌ها عضويت هيأت تحريريه مجلات سخن، روشنفکر، سپيد و سياه و چند نشريه ديگر را داشت. از سال ۱۳۲۴ در وزارت پست و تلگراف و تلفن و سپس شرکت مخابرات ايران مشغول به کار شد و در سال ۱۳۵۷ بازنشسته شد. وي در سال ۱۳۳۳ با اقبال اخوان ازدواج کرد و اکنون دو فرزند به نام‌هاي بابک و بهار از او به يادگار مانده ‌است. مشيري سال‌ها از بيماري رنج مي‌برد و در بامداد روز جمعه ۳ آبان ماه ۱۳۷۹ خورشيدي در سن ۷۴ سالگي درگذشت.

«تشنه طوفان»، «گناه دريا»، «نايافته»، «ابر»، «ابر و کوچه»، «بهار را باور کن»، «پرواز با خورشيد»، «از خاموشي»، «برگزيده شعرها»، «گزينه اشعار»، «مرواريد مهر»، «آه باران»، «سه دفتر»، «از ديار آشتي»، «با پنج سخن‌سرا»، «لحظه‌ها و احساس»، «آواز آن پرنده غمگين» و «تا صبح تابناک اهورايي» از جمله دفترهاي شعر اين شاعر ايراني است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط