جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
لزوم ایجاد کتابخانه در خوابگاه‌های دانشجویی

هرمزگان - رئیس شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان گفت: در خوابگاه‌های دانشجویی هم نیاز به کتابخانه داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، امام جمعه بندرعباس و نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در خطبه‌های نماز جمعه۱۹ آبان ماه در آستانه هفته کتاب ایران (۲۳ تا ۳۰ آبان ماه)، شعار این هفته نماز جمعه بندرعباس را کتاب انتخاب کرده بود (کتاب خوانی یک واجب دینی است) و همچنین به این موضوع به عنوان یک اولویت و ضرورت به شکل ویژه پرداخت.

محمد عبادی‌زاده در موضوع کتاب گفت: کتاب و کتابخوانی، موضوع بسیار مهمی است. مسئله کتاب و کتابخوانی جایگاهش بسیار رفیع است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان ادامه داد: برای تبیین و اهمیت این موضوع از تذکرات حضرت آقا دو نکته را اشاره می‌کنم که فرمود: «کتابخوانی را به سبک زندگیتان تبدیل کنید و مطالعه را جزء سبک زندگی اسلامی قرار بدهید و تلاش کنید که کتاب جزو سبد خانوار خانواده‌ها قرار بگیرد.»

وی ادامه داد: همانطور که برای غذای جسممان هزینه می‌کنیم باید برای کتاب به عنوان غذای روحمان نیز هزینه کنیم.

او با انتقاد از وضع موجود زیرساخت‌های حوزه کتاب گفت: کتاب و سرانه کتابخوانی و کتابخانه‌ها که محل نگهداری کتاب است امروزه در استانمان به جد کمبود داریم. هم کتابخانه‌های عمومی و هم کتابخانه اختصاصی در استان کمبود داریم. همچنین باید نرخ کتابخوانی و سرانه فضای کتابخانه‌های ما به یک حد متعارف برسد.

عبادی زاده همچنین خطاب به روسای دانشگاه‌ها ابراز داشت: در دانشگاه‌ها کتابخانه تخصصی وجود دارد اما در خوابگاه‌های دانشجویی هم نیاز به کتابخانه داریم زیرا عمده وقت دانشجو در خوابگاه‌ها سپری می‌شود که باید زمان استراحت بتوانند از کتاب و فضای کتابخانه خوابگاه‌ها استفاده کنند.

این مقام مسئول، خانواده ها را نیز اینگونه مورد خطاب قرار داد: به خانواده‌ها نیز توصیه می‌کنم که کودکان را از همان زمان کودکی با کتاب آشنا کنند. کاری کنند که فرزندانشان از کودکی و نوجوانی با کتاب انس بگیرند تا زمانی که بزرگ شدن به کتاب دل ببندند.

امام جمعه بندرعباس اضافه کرد: بنابراین خانواده‌ها باید از کودکی، کتاب‌های کودکانه را تهیه کنند، برای کودکان خود بخوانند و با آن‌ها همخوانی کنند تا کودکان به کتابخوانی تشویق شوند و همچنین برای خوانش کتاب با آن‌ها جایزه بدهند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در ادامه اظهار داشت: کودکان را برای کتابخوانی آماده کنید و کتابخوانی را به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل کنیم زیرا یکی از مصادیق فرهنگ عمومی در جامعه کتاب و کتابخوانی است. امیدوارم ان شالله هم در توسعه کتاب و هم توجه به کتاب، جامعه ما به این سمت و سو حرکت بکند.

هفت استان کشورمان ساحلی بوده و حدود ۳۵ درصد مساحت ایران را به خود اختصاص داده‌اند

حجت الاسلام محمد عبادی‌زاده در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بندرعباس افزود: گرچه رهبر معظم انقلاب در گذشته نیز بارها در مجالس و مناسبت‌های مختلف، تذکراتی به مسوولان حاکمیتی و دولتی کشورمان در خصوص بحث سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه دریا محور دادند اما امروز به صورت مستقل به اقتصاد دریامحور پرداختند که باید مسوولان ما به جد به این موضوع بپردازند.

وی با اشاره به اینکه ایران یک کشور دریایی است، بیان کرد: ابلاغ این سند از سوی رهبر فرزانه انقلاب می‌تواند آغاز فصل نوینی در حرکت تمدنی اقتصاد دریاپایه و توسعه فرهنگ ساحل نشینی برای تصمیم‌گیران کشورمان باشد.

امام جمعه بندرعباس همچنین اظهار کرد: آبادترین شهرها در جهان، شهرهای ساحلی هستند اما با توجه به اینکه هفت استان کشورمان ساحلی بوده و حدود ۳۵ درصد مساحت ایران را به خود اختصاص داده‌اند، از این ظرفیت خدادادی به خوبی استفاده نشده و سواحل مان همچنان خشک و بی روح است.

حجت الاسلام عبادی زاده یادآورشد: رهبر معظم انقلاب، در این ابلاغیه سبک زندگی ساحل نشینی و فرهنگ عمومی شهرهای ساحل نشین را به خوبی مشخص کردند که باید فرصت‌ها و ظرفیت‌های مطرح شده در این سند، تبدیل به فرهنگ عمومی مردم ساحل‌نشین شود.

سخنان دبیرکل حزب الله لبنان، هوشمندانه و قاطعانه بود

امام جمعه بندرعباس همچنین با اشاره به سخنرانی قاطعانه هفته گذشته دبیرکل حزب الله لبنان اظهار کرد: سیدحسن نصرالله هوشمندانه و قاطعانه به تسلط جبهه مقاومت بر میدان و معادله نبرد با دشمن صهیونیسیی ورود کرد و یک راهکار خوب را برای جریان مقاومت مطرح کرد و هم در بخش‌های مختلف نظراتشان را به خوبی بیان کرد.

رژیم صهیونیستی هیچ وقت به قبل از عملیات طوفان الاقصی باز نمی‌گردد

حجت الاسلام عبادی‌زاده تصریح کرد: یکی از مسائلی که کشورهای مختلف و همه باید به آن ورود کنند، این است که امروز رژیم صهیونیستی به عنوان دومین جنایتکار جنگی به جهانیان معرفی شود و سازو کارهایی که در مجامع حقوق بشری دیده شده، مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر این نکته که مواضع رژیم صهیونیستی هیچ وقت به قبل از عملیات طوفان الاقصی باز نمی‌گردد، گفت: امروز شاهد یک نسل‌کشی در غزه آن هم پیش چشم جهانیان هستیم، مردم دنیا شاهد هستند که چه بلایی بر سر کودکان و زنان و افراد بی‌گناه فلسطین می‌آید اما همواره سکوت کرده‌اند؛ البته بدانید ضرباتی که صهیونیست‌ها از سوی غزه و لبنان می‌خوردند، بی‌سابقه بوده و آن‌ها را سردرگم کرده است.

امام جمعه بندرعباس همچنین با اشاره به در پیش بودن سالگرد شهادت شهید تهرانی مقدم پدر موشکی ایران گفت: آنچه امروز از قدرت، جبهه مقاومت اسلامی را شاهد هستیم، مدیون تلاش‌های این شهید بزرگوار بوده است که جانانه تلاش کرد و امروز ما را به این نقطه رساند.

وی گفت: شهید تهرانی مقدم فرمودند که ما در رابطه با قدرت موشکی‌مان و فاصله‌ای که می‌توانیم بزنیم، هیچ مرزی را نداریم که اینگونه نیز هست.

اگر انسان طمع نکند گران فروشی نمی‌کند

محمد عبادی‌زاده در خطبه های نماز جمعه امروز در ادامه مباحث موضوع بازار با ذکر احادیث و روایت‌های متفاوت، به گران‌فروشی پرداخت و گفت: موضوع گران فروشی در قرآن کریم مطرح شده است. از جمله موضوع دوری از طمع در قرآن آمده است. اگر انسان طمع نکند گران فروشی نمی‌کند، اگر انسان احتکار نکند گران فروشی نمی‌کند. اگر کم فروشی نکند گرانفروشی نمی‌کند. اگر انسان انصاف داشته باشد گران فروشی نمی‌کند. این‌ها مصادیقی است که می‌شود گفت: در چهارچوب آموزه‌های قرآنی برای کنترل مسئله گران فروشی باید از قرآن کریم احصا کنیم.

در پایان نماز جمعه این هفته نیز از سه تن از قهرمانان مدال آوار جهانی هرمزگان در رشته های مختلف ورزشی با حضور احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام عبادی‌زاده امام جمعه بندرعباس، قدردانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها