دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
راهنمای از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه

با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه این نوشته قصد داریم راهنمای از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه را با روش‌های مختلف در اختیارتان قرار دهیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه، نیازی اجتناب‌ناپذیر است که اگر از این ورق‌ها در فضای بیرونی و حتی داخلی سازه استفاده کنید، برای شما پیش خواهد آمد. این فرایند کار خیلی سختی نیست و تجهیزات زیادی هم لازم ندارد و از طرفی با روش‌های مختلفی امکان اجرای آن وجود دارد. به همین واسطه مهم است که بسته به ابعاد مشکل، روش درست را برای کار انتخاب کنید. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه این نوشته قصد داریم راهنمای از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه را با روش‌های مختلف در اختیارتان قرار دهیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

زنگ زدگی ورق گالوانیزه تحت چه عواملی ایجاد می‌شود؟

پیش از بررسی روش‌های از بین بردن زنگ زدگی، بهتر است ببینیم که اصلاً چرا این مشکل برای ورق‌های گالوانیزه ایجاد می‌شود؟ همانطور که می‌دانید عامل اصلی بروز زنگ زدگی یا همان اکسیداسیون آهن، رطوبت و اکسیژن است که در همه جای کره زمین به وفور یافت می‌شود.

با توجه به این مشکل، روی برخی از مقاطع فولادی نظیر ورق گالوانیزه، پوشش‌های خاصی اعمال می‌شود تا از زنگ زدگی جلوگیری شود اما با این حال، باز هم شاهد زنگ زدگی روی این مقاطع فولادی هستیم.

در صورتی‌که پوشش ضد زنگ مناسب و کامل روی سطح فلزات باشد (پوشش‌های ضد زنگ انواع مختلفی دارند)، احتمال بروز زنگ زدگی بسیار پایین است و بدیهتا زنگ زدگی روی این فلزات به واسطه از بین رفتن این پوشش است.

پوشش‌های ضد زنگ معمولاً به واسطه ضربه و ایجاد خش بر روی سطح فلز از بین می‌روند و در صورتی‌که سریعاً برای اعمال پوشش ضد زنگ مجدد اقدام نکنید، به احتمال زیاد فلز دچار زنگ زدگی می‌شود.

از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه

بهترین روش پیش‌گیری از بروز زنگ زدگی روی ورق گالوانیزه و هر فلز دیگری، ایجاد پوشش ضد زنگ مناسب است که پیشتر بررسی کردیم اما با وجود این لایه محافظ اگر به هر جهتی فلز دچار زنگ زدگی شد باید چگونه این زنگ زدگی‌ها را از بین برد؟ مراحل انجا این کار در ادامه بررس شده‌اند.

تامین ایمنی

برای از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه نیاز به استفاده از مواد شیمیایی مختلفی وجود دارد. از آن گذشته، ورق‌های گالوانیزه خود ممکن است که دارای لبه‌های تیز و برنده باشند. از این رو باید از تجهیزات ایمنی مثل ماسک و دستکش استفاده کرده و لباس مناسب به تن کنید تا در ادامه مراحل، خطری برای سلامت شما وجود نداشته باشد.

تمیزکاری اولیه

اولین مرحله برای از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه، تمیز کردن سطح زنگ زده ورق است. برای این کار باید از مواد شوینده شیمیایی مناسب استفاده کنید تا سطح فلز به خوبی پاک شود. از آنجا ک هر ماده شوینده‌ای طرز مصرف خود را دارد، مهم است که دقیق طبق دستورالعمل مربوطه کار شستشو را انجام دهید تا شستشو نتیجه بخش باشد.

راهنمای از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه

از بین بردن زنگ زدگی‌های سطحی

برای از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه، در صورتی‌که زنگ زدگی به شکل سطحی باشد، بهترین روش استفاده از مواد شیمیایی اسید سیتریک یا محلول آهک است. این روش‌ها می‌توانند زنگ زدگی‌های سطحی را به خوبی از بین ببرند اما توجه داشته باشید که کار با اسید را باید با دقت زیاد انجام دهید چرا که کاری خطرناک و آسیب‌رسان است.

از بین بردن زنگ زدگی‌های عمیق

اگر در صنعت آهن فعال باشید، حتماً نام سفت کاری و کوبش را شنیده‌اید. این فرایند بسیار مفید مزایای زیادی دارد و توسط آن می‌توان سطح فلز را اصلاح کرد. در صورتی‌که زنگ زدگی سطحی باشد، با استفاده از این روش می‌توان زنگ زدگی را برطرف کرد به این صورت که با ضربه‌های مناسب به سطح زنگ زده، سطح فلز صاف می‌شود و زنگ زدگی‌ها از بین می‌روند. توجه داشته باشید که این روش برای زنگ زدگی‌های خیلی گسترده و عمیق مناسب نیست.

از بین بردن زنگ زدگی‌های عمیق

برای از بین بردن زنگ زدگی‌های عمیق روش‌های مختلفی وجود دارد. اگر بخواهیم از مواد شیمیایی استفاده کنیم، باید از مواد شیمیایی بسیار قوی استفاده شود اما این مواد می‌توانند آسیب‌های زیادی مخصوصاً برای رنگ ورق‌ها ایجاد کنند و با توجه به قیمت ورق رنگی شیروانی و سایر محصولات، بهتر است که از این مواد استفاده نکنید. کار خیلی توصیه نمی‌شود.

برای از بین بردن زنگ زدگی‌های عمیق بهترین راهکارها، استفاده از لیزر و یا سنباده کشی است. لیزرهای مخصوص از بین بردن زنگ می‌توانند به خوبی سطح فلز را از هرگونه زنگ زدگی و آلودگی پاک کنند.
اما روش راحت‌تر و ارزان‌تر که رایج‌تر نیز هست، سنباده کشی است که بسته به عمق زنگ زدگی می‌توانید از انواع سنباده استفاده کنید.

ایجاد پوشش ضد زنگ

از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه با هر روشی که انجام شود، باز هم امکان ایجاد زنگ زدگی مجدد وجود دارد. بنابراین، بهتر است که یک لایه پوشش مناسب و ضدزنگ را روی ورق ایجاد کنید. برای این منظور باید بعد از از بین بردن زنگ زدگی از سطح ورق را به خوبی با شستشو دهنده‌هایی مانند تینر پاک کنید و سپس سطح فلز را با رزین اپوکسی و یا رنگ گالوانیزه ضد زنگ به خوبی پوشش دهید.

نکات تکمیلی برای از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه

با وجود اینکه از بین بردن زنگ ورق گالوانیزه امری ساده و کم اهمیت به نظر می‌رسد، اما باید توجه داشته باشید که این کار با حساسیت‌های زیادی همراه است. ورق‌های گالوانیزه در بخش‌های مختلف ساختمان خصوصاً در سقف‌ها استفاده می‌شوند و با توجه به اینکه زنگ زدگی می‌تواند مقاومت این ورق‌ها را کاهش دهد، بدیهی است که باید این کار را به شکل درست انجام دهید.

برای این امر توصیه می‌شود که از افراد با تجربه و متخصص در این زمینه مشورت بگیرید تا برای هر شدت زنگ زدگی بتوانید روش درست را انتخاب کرده و فرایند مد نظر را به‌خوبی پیاده‌سازی کنید.

همچنین باید توجه داشته باشید که قیمت ورق گالوانیزه ۶۰ و سایر سایزهای این محصول پایین نیست و همچنین پیدا کردن ورق گالوانیزه در ابعاد و تعداد پایین سخت است و باید در طی فرایند مراقب باشید آسیبی به محصول وارد نکنید.

راهنمای از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه

کلام آخر

زنگ زدگی برای فلزات دارای پوشش ماندن ورق‌های گالوانیزه تنها در صورتی پیش می‌آید که یا کیفیت رنگ ورق گالوانیزه پایین باشد و یا اینکه پوشش دچار آسیب شده و از بین برود. به هر جهت این مشکل بسیار رایج است و با توجه به این موضوع، ما در این نوشته کشیدیم تا روش‌های از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه را به شکل کامل بررسی کنیم و امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند.

همانطور که گفته شد، یکی از عوامل مهم در زنگ زدن ورق گالوانیزه و هر نوع مقاطع فولادی دیگری کیفیت پوشش آن است که به کیفیت تولید باز می‌گردد. در صورتی‌که قصد خرید مقاطع فولادی مقاوم و با کیفیت را دارید، خبر خوش برای شما اینکه مجموعه بازرگانی آیرومارت با حذف واسطه‌ها و تامین موجودی از انبار معتبر ترین تولید کنندگان به شکل مستقیم، انواع مقاطع فولادی را با شرایط ویژه فروش در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی شرایط فروش ورق گالوانیزه و هر نوع مقاطع فولادی دیگری، تنها کافی است که به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها