سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
کتابخانه‌ها با کارکرد جدید خود در زمینه کارآفرینی نقش مهمی ایفا می‌کنند

خوزستان- مسئول طرح روستای برگزیده دوستدارکتاب ساریه دشت آزادگان معتقد است: امروزه کتابخانه‌ها با کارکردهای جدید خود علاوه بر ترویج مطالعه، تلاش دارند تا در زمینه کارآفرینی و مهارت افزایی نیز نقش‌ ویژه‌ای را ایفا کنند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب (ایبنا) فریبا حیدرپور- استان خوزستان در چند دوره حضور در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، توانست چند روستای دوستدار کتاب را در سطح کشوری به عنوان روستای برگزیده معرفی کند. در سال ۹۷« معصومه موسوی» مدیر مدرسه شهدای باصدی روستای باصدی شهرستان رامهرمز به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی شد. در سال ۹۸ روستای مربچه به مرحله نهایی راه یافت. سال ۹۹ مجری طرح «فاطمه بهمئی» از روستای تشان شهرستان بهبهان با طرح خلاقانه کوله کتاب با الاغ در مناطق صعب‌العبور به مرحله نهایی رسید و در سال ۱۴۰۱ «فاطمه احمدی» مسئول طرح توانست با تبدیل انباری خانه خود به کتابخانه، روستای دوکوهک را روستای دوستدار کتاب کند و در نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، «فاطمه عبیداوی» مسئول کتابخانه شهدای ساریه از روستای ساریه دشت آزادگان برگ زرینی در استان نخل و آب به دفتر این جشنواره پیوست کرد.

با مروری بر برگزاری چند دوره از جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، درمی‌یابیم امروز با ۹ دوره برگزاری توانست موج گسترده‌ای در ترویج و گسترش کتابخوانی در روستاهای کشور ایجاد کند و از دل این جشنواره علاوه بر معرفی ظرفیت و استعدادهای برجسته در حوزه روستایی نیز عملکرد روستاها متحول شده است.

ایجاد کارآفرینی، رونق گردشگری، بهبود و توسعه زیرساختی در روستاها و … برخی از شاخص‌ها توانست روستا را به افزایش استاندارد زندگی در روستاها نزدیک‌تر کند و جای خوشحالی دارد که این جشنواره با نگاه توسعه زیرساختی، مشارکت مؤسسات مردم نهاد، خیرین و مروجان و… با هم‌افزایی نقش و حضور پُر رنگ مردم، جشنواره را از ورطه یکنواختی دور کند.

فاطمه عبیداوی مسئول کتابخانه شهدای ساریه روستای ساریه دشت آزادگان یکی از برگزیدگان نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در پاسخ به این پرسش که چه معیاری فعالیت‌های کتابخانه ساریه را در لیست دوستداران کتاب قرار داده است، اینگونه توضیح می‌دهد: کتابخانه شهدای ساریه سال ۹۰ تاسیس شد و از سال ۹۲ تاکنون در این کتابخانه مشغول فعالیت هستم و در این مدت کوشیدم برنامه‌های کتاب محور را در اولویت فعالیت کتابخانه قرار دهم و فعالیت کتابخانه را تنها به امانت‌دهی که شیوه سنتی کتابخانه ها است، محدود نکنم و علاوه بر برنامه‌های همیشگی کتابخانه‌ها، برنامه‌های خلاق محور را در این کتابخانه اجرا کنم.

کتابخانه‌ها با کارکرد جدید خود در زمینه کارآفرینی نقش مهمی ایفا می‌کنند

عبیداوی با اشاره به فعالیت‌های این کتابخانه در جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب، اظهار کرد: قصه‌گویی، معرفی کتاب، برگزاری برنامه‌های مناسبتی در کتابخانه، نشست کتابخوان مدرسه‌ای برای مدرسه ابتدایی دخترانه شهر امام‌زاده عبدالله با مشارکت آموزش و پرورش، اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آمل، کتابخانه شهر امازاده عبدالله، کاروان دانایی کتاب با همکاری کانون پرورش کودکان و نوجوانان وپایگاه بسیج، جمع‌خوانی کتاب، کودک قصه و بازی با همکاری اداره کتابخانه‌های عمومی و پایگاه بسیج روستا، کاردستی بساز، کارگاه آموزشی اصول زندگی مشترک، کارگاه ترویج فرهنگ حجاب، کارگاه مشاوره برای دختران مقطع راهنمایی و برگزاری برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی از مهم‌ترین اقداماتی بود که در کتابخانه انجام شد و مورد استقبال قرار گرفت.

وی با بیان اینکه رساندن کتاب به علاقه‌مندان این حوزه یکی از رسالت‌های اصلی کتابداران است، عنوان کرد: دغدغه اصلی من رساندن کتاب به بچه‌هایی است که فاصله زیادی با کتابخانه دارند، در همین راستا با همکاری یکی از معلمان پیک کتاب را برای کودکان و نوجوانان راه‌اندازی کردیم و کتاب توسط پیک دو هفته در اختیار بچه‌ها قرار می‌گرفت و بچه‌ها علاوه بر خواندن کتاب عضو کتابخانه شدند و روز به روز تعداد اعضای کتابخانه افزایش پیدا می‌کند.

عبیداوی با اشاره به اعضای کتابخانه شهدای ساریه عنوان کرد: این کتابخانه با ۳۸۰ متر مربع در حال حاضر ۴۲۰ عضو دارد که از این تعداد ۲۸۰ عضو فعال هستند و ۵ هزار و ۶۰۰ جلد کتاب در مخزن کتابخانه موجود است.

مسئول کتابخانه شهدای ساریه گفت: امروزه کتابخانه‌های عمومی خدمات متنوع فرهنگی، هنری و آموزشی به مخاطبان ارائه می‌دهند و با کارکردهای جدید خود علاوه بر ترویج مطالعه تلاش دارند تا در زمینه تربیتی، فرهنگی، کارآفرینی و مهارت افزایی نیز نقش ویژه‌ای را ایفا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها