شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶
پی‌نمای دو شهید دانش‌آموز اصفهانی منتشر شد

اصفهان – انجمن ادواردو آنیلی به مناسبت ۱۳ آبان، روز دانش‌آموز، پی‌نمای شهید مهرداد عزیزاللهی و شهید زینب کمایی را منتشر کرد.

مدیر انجمن ادواردو آنیلی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان گفت: این دو پی‌نما ویژگی‌های مختلفی دارند. کوشیده‌ایم تا این کار منطبق با خاطرات و اتفاقات مستند این دو شهید تولید شود و از مباحث و گفت‌وگوهای تخیلی کمتر استفاده کرده‌ایم. برای ما مهم این بود که هدف و زندگی اصلی آن دو شهید مطرح و معرفی شود.

جمال طاهری با بیان اینکه طراحی پی‌نمای شهید عزیزاللهی با هنرمندی اسماعیل چشم‌رخ و طراحی پی‌نمایی شهید زینب کمایی با طراحی فاطمه طیوب انجام شده، در انتقاد به سازمان بسیج دانش‌آموزی کل کشور بیان کرد: ما بسیار مصرّ بودیم که برای پی‌نمای شهید عزیزاللهی از مطالب مستند و واقعی استفاده کنیم. آغاز این کار در سال گذشته و زمانی بود که اغتشاشات در مدارس خیلی پررنگ بود؛ با این حال این کتاب را به‌سختی از یکی از سالن‌های مطالعه شهرداری پیدا کردیم و رویش کار کردیم.

طاهری ادامه داد: تمایل ما این است که برای همه شهدا تولید اثر کنیم تا افراد بعد از خواندن و مشاهده این پی‌نماها، به سراغ کتاب‌ها و فیلم‌های تولیدشده درباره آن شهید بروند و با او بیشتر آشنا بشوند. اما درباره بعضی از شهدا آثار کمی تولید شده یا اینکه در دسترس عموم نیست. با توجه به نیاز دانش‌آموزان و جامعه به شناخت این افراد، پیشنهاد می‌کنم که اگر مسئولان و نهادها، متولی تولید این آثار شده‌اند و برایشان صرفه ندارد، این آثار را بازنشر کنند، به صورت فروش مجازی یا رایگان در فضای مجازی منتشرشان کنند. این کتاب‌ها نباید از سر تکلیف برای یک بار چاپ شود و مانع از کارهای مجدد برای آن شهید هم بشود. مدنظر داریم پی‌نماها را تبدیل به کتاب و در یک اثر منتشر کنیم.

پی‌نمای دو شهید دانش‌آموز اصفهانی منتشر شدپی‌نمای دو شهید دانش‌آموز اصفهانی منتشر شد

زینب کمایی و مهرداد عزیزاللهی، دو شهید جهاد تبیین هستند

او در خصوص این دو پی‌نما توضیحات بیشتری ارائه کرد و گفت: در طراحی اولیه تصمیم داشتیم قسمت‌هایی از حماسه‌های این شهدا را کار کنیم. چون پی‌نما با تصویر صحبت می‌کند و انتقال فضاهای حماسی به این وسیله راحت‌تر است. در پی‌نمای شهید زرین هم بیشتر روی حماسه‌هایش به صورت تصویری کار کردیم. ولی به نتیجه رسیدیم که شهدا را نمی‌شود از سبک زندگی‌شان جدا کرد. آنها در زندگی‌هایشان از مسیرهایی گذشته‌اند که به لیاقت شهادت رسیده‌اند. شهید عزیزاللهی در چندین رشته ورزشی و در تحصیلاتش موفق بوده و در حیطه‌های مختلف جنگ مثل تخریب و غواصی حضور داشته است. شهید کمایی نیز یکی از ویژگی‌های بارزش این بود که با سن کمش جوری کار کرد و تأثیرگذار بود که در لیست ترور سازمان منافقین قرار گرفت، به عنوان کسی که روی جامعه اثرگذار است. این دو شهید با وجود سن کمشان شهید جهاد تبیین محسوب می‌شوند که یکی‌شان در میدان نبرد و دیگری در شهر به شهادت رسید.

از پشتیبانی برای انتشار خاطرات تازه‌مسلمانان تا آثاری با محوریت شهید آنیلی

جمال طاهری در معرفی انجمن ادواردو آنیلی بیان کرد: انجمن شهید ادواردو آنیلی سال ۸۴ تاسیس شد و با محوریت روانشناسی و زیباشناسی دینی فعالیت‌های اجتماعی می‌کرد. این گروه از دهه نود وارد معرفی تازه‌مسلمانان شد. در سال ۹۱ و ۹۲ یکی از بخش‌های اصلی نمایشگاه قرآن تهران بودیم و غرفه‌مان با استقبال چشمگیر مردم و مسئولان روبه‌رو شد و بهترین بخش نمایشگاه قرآن معرفی شدیم. هر شب یک تازه‌مسلمان دعوت می‌کردیم و گپ‌وگفت در زمینه زیباشناسی اسلام داشتیم و محصولات فرهنگی ارائه می‌دادیم.

طاهری افزود: در این انجمن چهل محصول نمایشگاهی و فلش‌کارت در زمینه‌های مختلف تولید کرده‌ایم که پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد. یکی از شاخه‌های اصلی‌مان بحث تازه‌مسلمانان و نیز شبهات روز و فرقه‌شناسی و معرفی شهداست.

او با اشاره به اینکه این انجمن رابط میان تازه‌مسمانان و نویسندگان است و در تسهیل ارتباطات و پیش‌تولید آثار یاری‌گر است، درباره کتاب‌هایی که با پشتیبانی این مجموعه تولید و منتشر شده است، اظهار کرد: ما سوژه‌ها را به نویسندگان مرتبط و آنها را ترغیب می‌کردیم تا این سوژه‌ها را تبدیل به اثر مکتوب کنند؛ همچون کتاب «تولد در لس‌آنجلس»، خاطرات محمد عرب، ایرانی مقیم آمریکا نوشته بهزاد دانشگر و کتاب «تولد در توکیو»، خاطرات آتسوکو هوشینو، بانوی ژاپنی، به قلم حامد علی‌بیگی که هر دو در انتشارات عهد مانا منتشر شده‌اند.

پی‌نمای دو شهید دانش‌آموز اصفهانی منتشر شدپی‌نمای دو شهید دانش‌آموز اصفهانی منتشر شد

طاهری افزود: درباره شخصیت شهید آنیلی هم آثاری با حمایت و واسطگی ما برای مقاطع سنی مختلف تولید شده است؛ مانند رمان «ادواردو» به قلم بهزاد دانشگر برای جوانان، «لبخند ادواردو» به قلم کلر ژوبرت برای مخاطب کودک و کتابی از فهیمه نیکومنظر با عنوان «ادواردو مسافری از رم» برای مخاطب نوجوان که هر سه در انتشارات عهد مانا منتشر شده است. همچنین «قصه ادواردو» به قلم محسن نعماء در نشر جمال برای مخاطب کودک را داریم.

جمال طاهری با اشاره به اینکه کتاب «ای که مرا خوانده‌ای» از نشر عروج به قلم او چاپ شده و شامل مجموعه مصاحبه‌هایی با تازه‌مسلمانان است که در روزنامه‌ها و نشریات مختلف منتشر کرده بود، ادامه داد: تلاش کرده‌ایم انتشارات رهیافتگان را تأسیس کنیم و به صورت تخصصی وارد این زمینه شویم؛ اما حمایت‌ها در زمینه تبلیغ اسلام به شدت محدود است و در حد تعارفات باقی مانده و به همین دلیل، هنوز موفق به تأسیس این انتشارات نشده‌ایم.

او در پایان گفت: امسال به مناسبت‌های مختلف و مرتبط با شهدا پی‌نماهای بیشتری را برای استفاده در فضای مجازی و به صورت فیزیکی منتشر می‌کنیم. چاپ و انتشار این آثار به شرط حذف نشدن اسم و آرم مجموعه برای استفاده در مراکز فرهنگی آزاد است.

پی‌نمای دو شهید دانش‌آموز اصفهانی منتشر شد

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدحسین IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    این سبک اگه تو قالب کتاب چاپ بشه، خیلی می‌تونه جذاب باشه.
  • ایمان IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    بسیار عالی موفق باشید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها