یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۸
مارتنز و كتاب ماندگارش

«مربيگري موفق» اثري موفق از «رينر مارتنز» است كه موضوعاتي چون روان‌شناختي استرس و چگونگي غلبه بر استرس مسابقه، راهكارهاي فيزيولوژيك براي مربيان، فلسفه مربيگري و روش‌هاي آموزش و ايمني در ورزش را دربرمي‌گيرد و به تازگي توسط 13 تن از استادان و مربيان برجسته علم ورزش كشور ترجمه شده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مولف اين اثر يكي از سرشناسان جهان تعليم و تربيت ورزش است. وي علاوه‌ بر  بنيانگذاري و رياست موسسه هيومن كينتيكز (برنامه آموزش ورزش امريكا) گسترده‌ترين برنامه تربيت مربي در آمريكا را نيز طراحي و به اجرا در آورده است.

مارتنز بيش از 80 مقاله و 15 كتاب از جمله «مربيگري موفق» (پرفروش‌ترين كتاب ورزشي جهان) را به رشته تحرير در آورده است و در بيش از 100 كنفرانس ورزشي در جهان سخنراني كرده و 150 كارگاه آموزشي و دوره‌ كار آموزي را براي مربيان و ورزشكاران برگزار كرده است. وي همچنين مدت‌ها رييس آكادمي آمريكايي تربيت بدني و علوم ورزشي بوده است و نقش به‌سزايي در تاسيس اتجمن تفريحات ملي و پارك و انجمن ملي ورزش و تربيت بدني آمريكا داشته است. 
   
رينر مارتنز درباره اثر خود مي‌گويد: «كتاب را به شكلي كاربردي و عملي تدوين كرده‌ام و در آن اصول، خط مشي‌ها و ابزار‌هاي اختصاصي‌اي را كه مي‌توانيد سريعا در كار مربيگري به كار گيريد، شرح داده‌ام. اين ويراست سوم حجمي تقريبا دو برابر ويراست‌هاي پيشين دارد و شامل اطلاعات بسيار است. اين كتاب ويژگي خاصي براي من دارد. در اين كتاب بخش اعظمي از زندگي من به عنوان ورزشكار، مربي، روان‌شناس ورزشي، و اكنون به عنوان ناشر ورزشي با هم به شكل يك‌جا آمده است. آرزوي من اين است كه اين كتاب براي شما هم نقش ويژه‌اي داشته باشد، زيرا دانش و اطلاعات اين كتاب حاصل كار سخت شمار زيادي از دانشمندان ورزشي و تجربه هزاران مربي است تا شما بتوانيد مربي موفقي شويد.»

دكتر شهرام فرج‌زاده، مترجم فصل مبارزه با سوء مصرف دارو‌ها، درباره اين فصل از كتاب اظهار مي‌دارد: اين فصل، از موضوعات كاربردي كتاب است كه نگاهي متفاوت با آنچه در مربيگري امروزه متداول است، بيان مي‌كند.

رييس بخش پيكرشناسي آكادمي ملي المپيك اضافه مي‌كند: در اين فصل به مربي آموزش داده مي‌شود در مواقعي كه به مصرف انواع دارو و مواد مخدر و ممنوع توسط ورزشكار خود پي‌مي‌برد، چه رو‌ش‌هايي را براي كمك به ورزشكار و در نهايت به تيم ورزشي خود انجام دهد.  

دكتر سيد اميرحسيني، مترجم فصل انتخاب روش مربيگري كتاب، نيز مي‌گويد: اثر حاضر از كتاب‌هاي ارزشمند براي تعليم و تربيت است كه اصول مربيگري و چگونگي آن را بيان مي‌كند و همچنين به ارايه اطلاعاتي درباره فلسفه مربيگري مي‌پردازد.

وي ادامه مي‌دهد: براي مربيان اهميت بسياري دارد تا از فلسفه و چرايي كار خود آگاه شوند و بتوانند هدف‌هاي خود را مشخص و براي دستيابي به آن‌ها برنامه‌ريزي كنند.

دبير‌كل فدراسيون بين‌المللي ورزش زورخانه‌اي درباره فصل انتخاب روش‌هاي مربيگري عنوان مي‌كند: آمرانه، فروتنانه و مشاركتي، سه روش مربيگري امروزي‌اند كه در اين كتاب به آن‌ها اشاره مي‌شود و ضعف‌ها و نقطه‌هاي برتر هر يك را بيان مي‌كند.

وي به توضيح درباره هريك از انواع روش‌هاي مربيگري مي‌پردازد و مي‌گويد: در مربيگري مستبدانه يا امرانه، نقش مربي دستور دادن و وظيفه ورزشكار، اجراي خواسته‌هاي مربي است. مربيگري فروتنانه به علت وجود بي‌ثباتي در فعاليت‌هاي مربي و عدم وجود اطلاعات صحيح و به وجود آمدن بازيكن‌سالاري، نامناسب‌ترين نوع مربيگري به شمار مي‌رود. همچنين مربيگري مشاركتي همراه با تصميم‌گيري‌هاي مشاركتي و مسووليت پذيري ورزشكار است، اما بايد به اين نكته توجه كرد كه تعادل در ميزان آزادي ورزشكار بسيار مهم است و عدم دقت در اين امر  باعث به وجود آمدن بي‌نظمي در تيم و عدم تعادل رهبري خواهد شد. در نهايت بهترين روش مربيگري، هدف قرار دادن رشد ورزشكار در ابعاد مختلف ورزش به همراه تصميم‌گيري و مشاركت خود ورزشكار خواهد بود.

دكتر محمد فرامرزي مترجم فصل «تغذيه ورزشكاران» نيز معتقد است: در اين فصل به تمام اصول تغذيه براي ورزشكاران اشاره و بايد‌ها و نبايد‌هاي تغذيه و مصرف مواد غذايي مختلف تذكر داده شده است. 

استاديار دانشگاه شهركرد ادامه مي‌دهد: در اين فصل انواع دارو‌ها و مواد نيروزا با بيان عوارض معرفي شده‌اند.

وي همچنين درباره ويژگي‌هاي كتاب اظهار مي‌دارد: مولف اين اثر از برترين مربيان جهان است و اين كتاب مي‌تواند راهنمايي جامع براي مربيگري قرار گيرد. در اثر حاضر مباني نظري و اصول مربيگري و حتي روانشناختي، تغذيه و مكمل‌هاي غذايي بيان مي‌شود كه هر يك براي مربيان ورزشي داراي اهميت بسياري است.

فرامرزي اعتقاد دارد: اين اثر كاربرد مناسبي براي دوره‌هاي مربيگري دارد و مي‌تواند هفت تا هشت سال به عنوان كتاب مرجع مربيگري مورد استفاده قرار گيرد.

دكتر معصومه شجاعي، مترجم فصل‌هاي«آموزش مهارت‌هاي تكنيكي» و «آموزش مهارت‌هاي تاكتيكي» درباره كتاب «مربيگري موفق» مي‌گويد: با قاطعيت تمام مي‌توان گفت كه اين كتاب، يكي از كامل‌ترين كتاب‌هاي عرصه مربيگري است كه بخش‌هاي گوناگون آن توسط استادان مختلف تربيت‌بدني ترجمه شده و تمامي آن‌ها مورد نياز يك مربي ورزشي است، زيرا اين كتاب حوزه روان‌شناسي و فيزيولوژي تا تغذيه و درمان‌هاي ورزشي را نيز دربر مي‌گيرد.

استاديار دانشگاه الزهرا (س) مي‌افزايد: من نيز بخش يادگيري اين كتاب را ترجمه كرده‌ام كه در آن تكنيك‌ها و تاكتيك‌هاي مربيگري آورده شده‌اند.

همچنين فتح‌الله مسيبي، رييس كميته آموزش كميته ملي المپيك و پارالمپيك و يكي از مترجمان اين اثر، خاطرنشان مي‌كند: كتاب «مربيگري موفق» كه در بهار سال جاري منتشر شده، يكي از منابع جامع و دربرگيرنده مطالب مورد نياز مربيان است كه تمام حوزه‌هاي مربيگري را مورد بررسي قرار مي‌دهد. 

وي مي‌افزايد: اين اثر مورد توجه و استقبال مناسب سازمان تربيت بدني و فدراسيون‌هاي ورزشي قرار گرفته است و تعدادي از مراكز آموزشي اين كتاب را به عنوان منابع درسي براي مربيان استفاده مي‌كنند.

كتاب «مربيگري موفق» كتابي جامع است كه حضورش در تمام فدراسيون‌هاي ورزشي و همچنين كتابخانه‌ آكادمي ملي المپيك و كتابخانه‌هاي كشور ضروري است اما بايد به اين مطلب نيز توجه كرد كه به دليل مرجع بودن، نمي‌توان اين اثر را در اختيار مربيان قرار داد، زيرا بسياري از مريبان و ورزشكاران كشور زمان كافي براي خواندن كتابي با اين حجم را ندارند. 

بجاست مسوولان براي استفاده مناسب‌تر از اين كتاب، آن را به صورت بخش‌هاي مختلف و جداگانه تهيه كنند و با حجم و اندازه‌اي مناسب در اختيار مربيان حاضر در تيم‌هاي ملي و باشگاه‌هاي ورزشي قرار دهند تا همه اهالي ورزش از اين اثر بهره‌مند شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط