دومين گردهمايي دو روزه مديران دارالقرآنهاي كشور، صبح امروز(شنبه) 13تيرماه، با حضور وزير آموزش و پرورش و مديران دارالقرآنهاي كشور در اردوگاه شهيد باهنر آغاز شد. اين برنامه تا عصر روز يكشنبه(چهاردهم تير ماه) ادامه دارد./
وي با بيان اين كه «متاسفانه تاكنون رويكرد ناقصي در نظام تعليم و تربيت در آموزش قرآن وجود داشته و اين آموزش را محدود به كتاب درسي در مدارس كرده است» گفت: ديدگاههاي قرآني بايد براي همه دانشآموزان در حوزههاي مختلف تربيتي، ديني، اخلاقي، عقلاني، منطقي، اجتماعي و سياسي تبيين شوند.
علياحمدي درباره وضعيت كنوني كتابهاي درسي گفت: موضوعات علمي كتابهاي درسي با توجه به طبيعت تأليف شدهاند، حال آنكه بايد مباحث خلقت و نظام هستي را نيز در تدوين اين كتابها در نظر داشته باشيم. همچنين آموزههاي وحياني، رابطه با خالق و همنوعان نيز بايد سرلوحه تاليف كتابهاي آموزشي باشند.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به اين كه طبيعت سرشار از رموز آيات الهي است و اين مساله بايد در كتابهاي درسي نظير علوم جاي گيرد، اظهار داشت: در حوزه علوم اجتماعي نيز دانشآموزان بايد ديدگاه قرآني داشته باشند، متاسفانه رويكردهاي كنوني دانشآموزان را كمتر به سوي مباحث خداشناسي سوق ميدهد.
وي يادآور شد: كتابهاي درسي علاوه بر متنهاي علمي بايد وارد حوزههاي تخصصي چون آثار حكما و انديشمندان اسلامي شوند و تنها به تصاوير و مطالب پشت جلد كتاب درباره اين بزرگان اكتفا نشود. آثار علمي بزرگان در حوزههاي رياضي، نجوم، بهداشت در كنار علوم روز دنيا ميتوانندبراي دانشآموزان و مربيان استفادههاي فراواني داشته باشد.
علياحمدي درباره برنامههاي قرآني كنوني توضيح داد: قرآن به دو صورت مستقيم و غيرمستقيم با دانشآموزان در ارتباط است. آموزش روخواني، روانخواني قرآن و انجام فعاليتهاي داوطلبانه و مكمل در مدارس، نمونهاي از اين فعاليتها هستند.
وزير آموزش و پرورش با بيان اين كه «كتابهاي درسي در پي ايجاد زمينهاي براي تامين نيازهاي روحي، رواني، فكري و آينده دانشآموزانند»، عنوان كرد: بهتر است مولفان در تأليف كتابهاي درسي، گنجاندن محتواي اقليمي و جغرافيايي مناطق گوناگون را در نظر داشته باشند.
وي با اشاره به وضعيت كنوني دارالقرآنها، بيان داشت: سال گذشته در زمينه ساماندهي دارالقرآنها مشكلات زيادي وجود داشت كه خوشبختانه امسال هموار شدهاند. همچنين آموزش و پرورش سعي دارد در هر يك از مناطق آموزش و پرورش، حداقل يك دارالقرآن ايجاد كند.
در ادامه اين همايش، حجتالاسلام بهشتي، مشاور وزير آموزش و پرورش و مديركل دفتر نماز، قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حديث امام باقر(ع) درباره قرآنخوانان و قرآنآموزان گفت: قرآن، پيام خداوند است و يك پيام موفق داراي چندين ركن است. محتوا، حامل، ابزار و روش چهار ركن يك پيام موفقاند. همه مردم دنيا از محتواي عقلاني و منطقي قرآن كريم استقبال ميكنند.
حجتالاسلام بهشتي تصريح كرد: قرآنآموزان بايد با كتاب آسماني آشنايي داشته باشند و بتوانند به نحو مطلوب اين پيام آسماني را منتقل كنند، زيرا تنها راه نجات بشر تمسك به قرآن كريم و آموزههاي اين كتاب آسماني است.
وي خاطرنشان كرد: متاسفانه در زمينه استفاده از ابزارهاي مناسب براي ابلاغ پيام قرآن، مشكلات زيادي وجود دارد. كتابهاي ضدديني با بهترين چاپها، حروفچينيها و ادبيات در سراسر دنيا منتشر ميشوند و محتواي مسموم و قالب نامناسب را به مردم عرضه ميكنند.
مديركل دفتر فرهنگ نماز، قرآن و عترت درباره نقاط ضعف كتابهاي ديني، يادآور شد: كتابهاي اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوا غنياند، اما بعضا جلدها و كاغذهاي مناسبي ندارند و همين ميتوان از عوامل عدم جذابيت كتابها شود.
دومين همايش مديران بزرگ دارالقرآنها صبح امروز(شنبه)، 13 تيرماه در اردوگاه شهيد باهنر تهران افتتاح شد، اين برنامه تا عصر روز يكشنبه(چهاردهم تير ماه) ادامه دارد.
نظر شما