سه‌شنبه ۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
سمیعی: شعر، فضیل‌ترین هنر است

سمیعی،شاعر، مي گويد:"هنر شعر هنری ذوقی است که برخی مواقع توانایی سرودن آن سهل الوصول به نظر می‌آید؛ اما شعر فضیل‌ترین هنر است و شاعران انسان‌هایی با استعداد و ویژگی‌های خاص اند . شعر ویژگی‌های خاصی دارد؛ اما نمی‌شود آن ها را فهرست کرده و بر شمرد چراکه اين ويژگی‌ها در هر شاعری متفاوت و مختص شعر اوست. /

عنايت سميعي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين مطلب افزود: وسوسه شعر گريبان ايرانيان را رها نمی‌كند و ممكن است هر هنرمندي در هر شاخه هنری دیگری، این وسوسه را داشته باشد که به شعر نيز وارد شود و بیاندیشد که احساسات قلبی خودش را با شعر بهتر می‌تواند بیان کند.

وی ادامه داد: هر انسانی می‌تواند محتوای مخیله خود را به اشکال گوناگون بیان کند و امری عادی است اگر ببینیم هنرمندان سایر شاخه‌های هنری برای بیان احساس خود به شعر روی آورند؛ اما اگر قرار است به صورت حرفه‌ای به این هنر بپردازند، باید به طور جدی همه جنبه‌های کار آنها بررسی شود تا در نتيجه، اثري كه به دست مخاطب می‌رسد داراي ارزش واقعي هنر شعر باشد.

سمیعی اظهار داشت: شعر ویژگی‌های خاصی دارد؛ اما نمی‌شود این ویژگی‌ها را فهرست کرده و بر شمرد چراکه اين ويژگی‌ها در هر شاعری متفاوت و مختص شعر اوست و به بیان دیگر با کلی‌گویی نمی‌توان بین دو شعر وجهه تمایز قائل شد. باید در نگاه به شعر هر شاعری به بررسی ویژگی‌های شعر او پرداخت.

وی توضیح داد: به طور مثال، اگر هنرپیشه‌ای دفتر شعری منتشر کرد و مورد استقبال قرار گرفت، باید کارش بررسی شود که این محبوبیت صرف شهرت او از حرفه دیگر است یا واقعا حرفی در شعر برای گفتن دارد.

این شاعر تصریح کرد: عکس این مطلب نیز دیده شده و ما در بین شاعران معروف نیز افرادی را داشته‌ایم که علاوه بر هنر شعر در شاخه‌های دیگر هنری نیز فعال و موفق بوده‌اند.
 
وی تاکید کرد: باید توجه داشت همیشه از این استثناها وجود ندارند و گاهی هستند افرادی که از شهرت خود در هنرهای دیگر استفاده کرده و در شعر نیز محبوبیتی کسب می‌کنند. همیشه باید همه جنبه‌های شعر هر شاعری دیده شود تا بتوانیم به این تشخیص برسیم که شعر و شهرت شعر اتفاقی است یا واقعا زاده یک ذهن خلاق و شاعرانه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط