یکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
نرم‌افزار کتابخانه‌ای با قابلیت جست‌و‌جوی تمام‌متن در ایران وجود ندارد

مؤلف کتاب «مدیریت کتابخانه‌های دیجیتالی؛ راهنمای کاربردی» گفت: نرم‌افزاری که مناسب منابع دیجیتالی کتابخانه‌ها و آرشیو‌ها باشد و امکان جست‌وجوی تمام متن در فایل‌های اسکن شده را داشته باشد، در ایران وجود ندارد.

میترا صمیعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تألیف کتاب «مدیریت کتابخانه‌های دیجیتالی؛ راهنمای کاربردی» اظهار کرد: بیشتر از 15 سال است که در مراکز آموزش عالی مشغول تدریس در زمینه کتابخانه‌های دیجیتالی هستم و کارگاه‌های آموزشی متعددی در سازمان‌های مختلف مانند مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، استانداری کشور، سازمان صداو سیما و... در این زمینه برگزار و پروژه‌های بسیاری در زمینه کتابخانه‌های دیجیتالی اجرا کردم. البته اخیرا نیز «بازنگری برنامه درسی گرایش مدیریت کتابخانه‌های دیجیتالی» را انجام دادم و تمام این فعالیت‌ها انگیزه اصلی من برای تدوین یک کتاب کاربردی در زمینه کتابخانه‌های دیجیتالی بود.
 
وی افزود: بسیاری از مطالب این کتاب، چکیده‌ 20 سال تجربه و اجرای پروژه‌های مختلف در حوزه کتابخانه‌های دیجیتالی  است. در دوران اشتغالم در کتابخانه ملی ایران و دانشگاه علامه، همکاری با پروژه‌های مربوط به کتابخانه‌های دیجیتالی، همیشه محور اصلی فعالیتم بود. انتشار «استانداردهای ذخیره‌سازی و حفاظت منابع دیجیتالی» نیز حاصل تجربیاتم درباره استانداردهای ایجاد یک کتابخانه دیجیتالی است.
 
دانشیارگروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی درباره مخاطبان این کتاب اظهار کرد: این کتاب برای مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی، عمومی، ملی ، تخصصی و همه افرادی که  تازه می‌خواهند در حوزه ایجاد کتابخانه دیجیتالی فعالیت خود را شروع کنند، مفید است. همچنین مطالعه این کتاب برای استادان دانشگاه، اعضای هیئت علمی، دانشجویان مقطع ارشد و دکترای و همچنین دانشجویانی که گرایش کتابخانه‌های دیجیتال و مدیریت فناوری اطلاعات را دارند، توصیه می‌شود.   
 
صمیعی افزود: کتاب «مدیریت کتابخانه‌های دیجیتالی؛ راهنمای کاربردی» همچنین برای بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری و کتابخانه‌هایی که در فاز اجرا و پیاده‌سازی کتابخانه دیجیتالی هستند، کاربرد دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه در ایران شرکت‌های نرم‌افزاری و کتابخانه‌های دیجیتالی بسیار است اما هنوز در بسیاری از موضوعات زیربنایی، پیاده‌سازی استانداردهای مناسب، نرم‌افزار و... دچار چالش هستیم و از بسیاری از کشورهای جهان عقب افتادیم. به نظر می‌رسد نرم‌افزاری که مناسب منابع  دیجیتالی کتابخانه‌ها و آرشیو‌ها باشد، جست‌و جوی تمام متن در فایل های اسکن شده داشته باشد و ارتباط معنایی بین اطلاعات و داده‌ها ایجاد کند و فقط به ذخیره‌سازی صرف نپردازد، در ایران وجود ندارد.

صمیعی در پاسخ به این پرسش که کتاب «مدیریت کتابخانه‌های دیجیتالی؛ راهنمای کاربردی» چه خلاء‌ای را در مباحث کتابخانه دیجیتال برطرف می‌کند، گفت: مطالعه این کتاب به طراحان و سیاست‌گذاران عرصه کتابخانه‌های دیجیتالی کمک می‌کند که گام به گام مراحل ایجاد یک کتابخانه دیجیتالی را تجربه کنند. محتوای این کتاب می‌تواند یک دید کلی و صحیح در زمینه کتابخانه‌های دیجیتالی به خواننده متخصص بدهد و زمینه تغییر رفتار و عملکرد در ایجاد کتابخانه دیجیتالی در سازمان‌ها شود.

دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی درباره مشکلات حوزه کتابخانه‌های دیجیتال، گفت: فعالیت‌ها و پروژه‌های انجام‌ شده در زمینه کتابخانه‌های دیجیتالی پراکنده است و متولی ندارد؛ بنابراین مرز کتابخانه‌های دیجیتالی هنوز مشخص نیست. بهتر است از شرکت‌های دانش‌بینان فعال زمینه کتابخانه‌های دیجیتال، حمایت شود و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در زمنیه طراحی یک نرم‌افزار استاندارد برای کتابخانه‌ و آرشیو دیجیتالی ورود کند. 
 
صمیعی درباره مشخصات کتاب اظهار کرد: ‌کتاب «مدیریت کتابخانه‌های دیجیتالی؛ راهنمای کاربردی» را انتشارات چاپار امسال با شمارگان 500 نسخه در 15 فصل و به بهای 350 هزار تومان منتشر کرده است.

به گزارش ایبنا؛ مشارکت در ایجاد کتابخانه دیجیتالی دانشگاه امام صادق(ع)، اجرای طرح‌هایی مانند پروژه«استانداردهاي ذخيره‌سازی و فرمت‌های مناسب برای محتوای الكترونيكی متنی» در موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان نور، همکاری با طرح تحقیقاتی«آر. دی. ای. (توصيف و دسترسی منبع) در دانشگاه علامه طباطبائی» و اجرای طرح‌های تحقیقاتی مانند «ایجاد وبگاه اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی»، «فهرست مشترک نشریات ایران‌شناسی و اسلام شناسی» در زمان مدیریت گروه پژوهش‌های اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی کتابخانه ملی ایران؛ نمونه‌هایی از طرح‌های اجرایی‌‌ صمیعی در حوزه کتابخانه‌های دیجیتالی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها