پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
تاکید بر ضرورت راه‌اندازی کتابخانه سیار در بوشهر تا مرور «جایگاه زن» در ادبیات

بوشهر- مهم‌ترین خبرهای فرهنگی، ادبی این هفته استان بوشهر در تاکید بر ضرورت راه‌اندازی کتابخانه سیار، مروری بر جایگاه زن و عفاف در ادبیات فارسی، برگزاری مسابقات فرهنگی به مناسبت دهه ولایت و امامت و ... خلاصه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، هفته دوم تیرماه مصادف بود با برگزاری نشست انجمن کتابخوانی شهرستان بوشهر، پرداختن به نقش زنان در ادبیات فارسی در حوزه هنری، برگزاری مسابقه قرآنی میان زندانیان استان، معرفی کتاب در برنامه رادویی شوچراغ، اهدای کتاب، برگزاری مشاعره علوی، برگزاری آیین رونمایی کتاب و آیین شعرخوانی به‌مناسبت عیدسعید غدیرخم در مراکز فرهنگی و کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر که در ادامه خلاصه‌ای از این اخبار مهم آورده می‌شود.

تجلیل از برگزیدگان تفسیر سوره یاسین در زندان

آیین پایانی مسابقه بزرگ تفسیر سوره مبارکه «یاسین» میان زندانیان استان بوشهر  با هدف فهم آیات قران و ترویج آن برگزار شد.

 این آیین شنبه، دهم تیر با تجلیل از برگزیدگان این دوره با حضور مسئولان فرهنگی و اجرایی و برخی از دستگاه‌های نظارتی در زندان مرکزی استان برگزار شد.

در این مراسم که به‌مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، بعد از مرثیه‌سرایی مداح اهل بیت (ع) و گرداندن پرچم متبرک ضریح امام حسین(ع)، از 15 زندانی برگزیده و 15 زندانی شایسته تقدیر در این مسابقه تجلیل به عمل آمد.

مسابقه «تفسیر سوره مبارکه یاسین»  به همت معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با همکاری موسسه فرهنگی و قرآن و عترت پیامبر اعظم (ص) و موسسات مجری در شهرستان و گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و کلیه مراکز و موسسات فرهنگی و قرآن و عترت استان در دو گروه سنی زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال برگزار شد.

تاکید بر ضرورت همکاری دستگاه‌های دولتی در فرهنگ رضوی در استان بوشهر

تاکید فرماندار جم بر ضرورت همکاری ادارات و ارگان‌های دولتی در برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و فرهنگ رضوی، از خبرهای مهم فرهنگی استان در هفته اخیر بود.

سیدمحمد احمدپور در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان جم، با اشاره به اهميت توجه به كتاب و كتابخواني در شهرستان، خواستار گسترش كتابخانه‌ها در مدارس و راه‌اندازي كتابخانه سيار در سطح شهرستان جم شد.

وی سپس با اشاره به برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، تصریح کرد: انتظار داریم تمامی ادارات و دستگاه‌های فرهنگی شهرستان در زمینه تبلیغ و ترویج این جشنواره همکاری مضاعفی با کتابخانه‌های شهرستان داشته باشند.

اهدای بیش از 200 جلد کتاب از سوی دادگستری استان به کتابخانه عمومی خلیج‌فارس

اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان، همواره یکی از کارهای بزرگ فرهنگی است که در استان بوشهر در مناسبت‌های مختلف از سوی بخش دولتی و خصوصی صورت می‌گیرد.
 
در این راستا، به‌مناسبت هفته قوه قضاییه و در راستای تفاهم‌نامه همکاری میان امور فرهنگی قوه قضاییه و نهاد کتابخانه‌ها ی عمومی کشور با هدف ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني، بیش از ۲۰۰ جلد کتاب با موضوعات فرهنگی، اجتماعی و دینی از طرف اداره‌کل دادگستری استان بوشهر به کتابخانه عمومی خلیج فارس شهر بوشهر اهدا شد.

مروری بر «جایگاه زن و عفاف در ادبیات فارسی» در حوزه هنری استان بوشهر

صدوهفدمین کارگاه شعر «آهنگ دیگر» با مروری بر «جایگاه زن و عفاف در ادبیات فارسی» با حضور شاعران و ادب‌‌دوستان، در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.

دبیرکارگاه شعر آهنگ دیگر در این نشست گفت: ادبیات فارسی گنجینه‌ای عظیم و پربار است که آیینه‌ کاملی از «سیمای زن و جایگاه او» را در جامعه رخنمون می‌سازد.

غلامرضاابراهیمی ادامه داد: حجم عمده اشعار فارسی از زن با دید معشوق بویژه معشوقی دست‌نیافتنی یاد کرده‌اند؛ اما پرداختن به نقش‌های دیگر زن همچون «نقش مادری، همسرداری، کانون عفت، مظهر پارسایی، نماد خردمندی و سیاست‌مداری و میهن‌پرستی‌» نیز در ادبیات فارسی دیده می‌شود.

وی با اشاره به پیشینه زن در ادبیات کلاسیک افزود: چه در گستره‌ حماسه که شاهنامه‌فردوسی نمونۀ برجستۀ آن است و چه در گسترۀ اشعار عاشقانه که شاعران بلندپایه‌ای چون نظامی، اسعد گرگانی، سعدی شیرازی، رهی معیری و شهریار داستان‌ها و روایت‌های عاشقانه را به عقد سخن کشیده‌اند، همواره شاهد تصاویری زیبا از زن و جایگاه آن هستیم.

ابراهیمی سپس با تاکید بر موضوع « عفاف وحجاب» بیان کرد: شاعران متعهد پارسی زبان اهمیت خاصی به مقوله عفاف قائل بوده‌اند؛ آنان سعی کرده‌اند عفاف و حجاب را در جنبه‌های مختلف شعر خود به دیگران بنمایانند تا با ترسیم آن سنگ بنای عفاف را در جامعه بنیان نهند.

نگاهی به کتاب «زبان دراماتیک در گذر افسانه» در رادیو بوشهر

مسئول واحد کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این هفته در برنامه رادیویی «شوچراغ» به‌طور اجمالی کتاب «زبان دراماتیک در گذر افسانه» را برای مخاطبان شرح داد.

حمید زارعی در  این برنامه که هر هفته یکشنبه پخش می‌شود، ضمن معرفی آثار تازه منتشر شده استان نظیر «میراث معنوی در روستای نظر آقا» نوشته حیدر رضانیا و «مدیر شو» نوشته حسین دهقان‌زاده، کتاب «زبان دراماتیک در گذر افسانه» نوشته اشرف سلطانی‌نیا و میترا خواجه‌ئیان را به طور اجمالی معرفی کرد.
 

وی در این برنامه رادیویی که با همکاری مرکز صدا و سیمای استان بوشهر در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان پخش می‌شود، گفت: این کتاب پس از مقدمه و پیش‌گفتار در فصل اول به تعریف زبان، تاریخچه زبان‌شناسی، روایت و گفت‌و‌گو پرداخته است و فصل دوم شامل فرهنگ، فولکلور، افسانه، بررسی روان‌شناختی افسانه‌ها، ویژگی افسانه‌ها و افسان‌های ایرانی است. فصل سوم با عنوان زبان در افسانه و نمایش، قابلیت‌های نمایشی در افسانه را بررسی کرده‌است.

به گفته این پژوهشگر خورموجی، فصل چهارم این اثر نیز بررسی عناصر افسانه در مردم جنوب ایران، بررسی عناصر دراماتیک در افسانۀ ننه ماهی، روایت در افسانه‌های جنوب با توجه به افسانۀ ننه ماهی و گفت‌وگو در افسانه‌های جنوب با توجه به افسانه کنار سبز یا سبز علی قبا را در بر می‌گیرد.

وی یادآور شد: در این کتاب با استناد به دو افسانۀ محلی ننه ماهی و سبز علی قبا دو عنصر روایت و گفت‌وگو به عنوان ابزار بیانی مشترک میان افسانه و نمایش مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته است.

رونمایی از کتاب «ستارۀ باران» در روستای چهارروستایی گناوه

کتاب «ستارۀ باران» نوشته خدیجه نظری، نویسنده و مروج کتابخوانی جنوبی به‌مناسبت روز قلم در آیینی در کتابخانه عمومی روستای چهارروستایی بندرگناوه رونمایی شد.

این آیین رونمایی عصر سه‌شنبه با حضور زهره زنگنه‌یوسف‌آبادی (داستان‌نویس)، زهره سعدزاده (داستان‌نویس) و خدیجه نظری نویسندۀ کتاب «ستارۀ باران» در کتابخانه عمومی روستای چهارروستایی برگزار شد.

کتاب «ستارۀ باران» نوشته خدیجه نظری برای گروه سنی کودک نوشته شده‌است. قهرمان این داستان که ستاره‌ای به نام «تیر» است، کودکان را با خود به دنیای ستارگان و کهکشان راه شیری می‌برد و سفر هیجان‌انگیزی را برای آن‌ها می‌آفریند. این کتاب به همت انتشارات «مهد علم» سال 1401 روانه بازار کتاب شده‌است.

برپایی اردوی جهادی فرهنگ در روستای شورکی شهرستان تنگستان

برپایی اردوی جهادی فرهنگ به‌مناسبت دهه ولایت و امامت به همت کتابخانه حاجی‌بخشی روستای شورکی و با همکاری دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان بوشهر در این روستا، از رویدادهای کم‌سابقه فرهنگی در این استان بود که در هفته اخیر برپا شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در حاشیه برگزاری این اردوی یک‌روزه در روستای شورکی تنگستان گفت: این اردو در عرصه خاطره‌نگاری روستا و برنامه‌های متنوع فرهنگی در روستای شورکی برپا شد.

حیدر راهب در خصوص اهداف این رویداد فرهنگی توضیح داد: اردوی جهادی فرهنگ به‌‎منظور تاریخ‌نگاری و جمع‌آوری اطلاعات درباره شهدا در گفت‌وگو با افراد محلی و آگاه، ثبت خاطره‌نگاری روستا به‌منظور جلوگیری از فراموشی سنت‌ها و آیین‌ها، ردگیری تاثیرات متقابل روستا روی مبارزات ضد استعماری مردم محلی منطقه بر ضد متجاوزین به‌خصوص مبارزه شهید رئیسعلی دلواری ضد استعمار بریتانیا طراحی و اجرایی شده‌است.
 
به گفته وی، انجام فعالیت‌های کتاب محور برای گسترش فرهنگ کتابخوانی مورد تاکید مقام معظم رهبری، بازتوانی کتابخانه روستا و تبلیغ و تعمیق پیوند مردم به‌ویژه قشر کودک و نوجوان با کتاب و فضای کتابخوانی و کتابخانه، گسترش فرهنگ مدیریت انقلابی و حکمرانی مردمی و امیدبخشی و جلب اعتماد اقشار محروم جامعه با انقلاب و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی از دیگر برپایی اردوی جهادی فرهنگ در استان است.

تاکید مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر بر راه‌اندازی کتابخانه سیار در استان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در هفته‌ای که گذشت، بار دیگر بر ضرورت راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در روستاها و مناطق کمتر برخوردار تاکید کرد.

حید راهب در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بوشهر که با حضور صالح رحیمی، فرماندار بوشهر، رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان و دیگر اعضای حقیقی و حقوقی این انجمن در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، گفت: در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید وارد بدنه اجتماعی جامعه شد که یکی از ابزارهای آن، کتابخانه‌های سیار هستند. باتوجه مقرون به صرفه نبودن تأسیس کتابخانه در روستاهای کم‌جمعیت، راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق روستایی و محروم یک مطالبه و ضرورت فرهنگی در استان بوشهر است.

وی یادآور شد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک نهاد بهره‌بردار است و نیروی انسانی و تجهیز کتابخانه سیار را انجام می‌دهد، ولی به‌منظور تحقق این مهم، لازم است که مسئولان شهرستانی و استانی لازم در زمینه تأمین خودرو برای راه‌اندازی این نوع کتابخانه‌ها همکاری کنند.

برگزاری عصر شعر آیینی و پویش شعرسرایی «غدیر» در برازجان

برگزاری عصر شعر آیینی و پویش دلنوشته و شعرسرایی «غدیر» به مناسبت دهه ولایت و امامت در برازجان از جمله رویدادهای مهم فرهنگی استان در هفته اخیر بود.

بر اساس این خبر، همزمان با دهه ولایت و امامت و در آستانۀ فرارسیدن عید سعید غدیر خم ویژه‌برنامه‌هایی با محوریت واقعه غدیر به همت کتابخانه‌های عمومی شهرستان دشتستان با همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر برگزار می‌شود.
 
در این راستا، عصر شعر آیینی «غدیر» با حضور شاعران آیینی استان بوشهر ساعت 17 چهارشنبه در کتابخانه عمومی شهید بهشتی برازجان برگزار می‌شود. این آیین با همکاری محفل ادبی «آستان دوست» و محفل ادبی «شعر و آفتاب» کتابخانه عمومی خلیج فارس برپا می‌شود.

همچنین پویش مجازی دلنوشته و شعرسرایی «غدیر» همزمان با دهه ولایت و امامت به همت کتابخانه عمومی شهید گنجی برازجان با همکاری اداره‌کل کتابخانه عمومی استان بوشهر و محفل ادبی «دیدگاه» برگزار می‌شود. آخرین مهلت ثبت نام در این پویش 31 تیرماه 1402 اعلام شده است.

پویش «گل‌های غدیر» فراخوان داد

انتشار فراخوان پویش «گل‌های غدیر» رویداد فرهنگی دیگری است که در هفته دوم تیرماه از سوی کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر به مناسبت دهه امامت و ولایت منتشر شد.

در این فراخوان، کودکان و نوجوانان بوشهری کارهای خیری که در حوزه‌های مختلف به نیت مولا علی (ع) انجام می‌دهند، بایستی در قالب کلیپ‌های کوتاه تهیه و تا پایان تیرماه ارسال کنند.

معرفی برگزیدگان چهارمین جسنواره استانی مشاعره علوی در بوشهر

برگزیدگان چهارمین جشنواره استانی مشاعره علوی بوشهر در آیینی که به همت بنیاد بین‌المللی غدیر همزمان با دهه ولایت و امامت و در آستانه فرارسیدن عید غدیرخم در سینما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر برگزار شد، معرفی شدند.

در این جشنواره که صبح چهارشنبه برگزار شد،۳۰ شرکت‌کننده در قالب پنج گروه شش نفره به رقابت پرداختند که در نهایت چهار نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند. در این جشنواره به ترتیب مژگان قدیمی، زهرا رجب‌پور، رقیه قدیمی‌نوران و محمدرضا شهریور رتبه‌های اول تا چهارم را کسب کردند.
 

جشنواره استانی مشاعره علوی بوشهر با هدف ترویج فرهنگ علوی به همت بنیاد بین‌المللی غدیر و با همکاری سازمان بسیج هنرمندان، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر، دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر، اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها