چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷
دشمن با بمباران شیمیایی سردشت جنایت بزرگی را مرتکب شد

آذربایجان‌غربی-معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: دشمن با بمباران شیمیایی این منطقه جنایت بزرگی را مرتکب شد و مردم بی‌دفاع را ناجوانمردانه بمباران کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سردشت، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عصر چهارشنبه، در سی و ششمین یادواره شهدای بمباران شیمیایی سال ۱۳۶۶ سردشت، گفت: دشمن با بمباران شیمیایی این منطقه جنایت بزرگی را مرتکب شد و مردم بی‌دفاع را ناجوانمردانه بمباران کرد.

وی  با بیان اینکه کشورهای غربی رژیم بعث عراق را به بمب‌های شیمیایی تجهیز کردند، گفت: این رژیم این بمب‌ها را علیه مردم ایران و در سردشت به کار گرفت و هنوز هم پس از ۳٦ سال، آثار این بمب‌ها در جسم مردم و مصدومان سردشت باقی مانده است.

قاضی زاده هاشمی افزود: در آن موقع هیچ صدای اعتراضی از کشورهای غربی به دلیل استفاده رژیم بعث از سلاح شیمیایی بلند نشد و حقوق بشر آمریکایی یعنی جنایت سردشت که مردم عادی و غیرمسلح را با بمب شیمیایی مورد هدف قرار دادند.

رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به حمایت دورغین کشورهای غربی از اغتشاشات سال گذشته نیز گفت: استکبار جهانی در حالیکه علیه مردم این منطقه جنایت شیمیایی انجام داده بود، در حوادث سال گذشته خود را حامی و مدافع حقوق بشر و ملت کُرد معرفی می‌کرد.

وی افزود: خدماتی برای مصدومان شیمیایی سردشت انجام شده اما این خدمات در شان و جایگاه مصدومان شیمیایی این منطقه نیست و در سردشت باید ویژه و به صورت مضاعف این خدمات باشد.
 
غبارروبی و عطرفشانی مزار شهدای بمباران شیمیایی هفت تیر سردشت، رونمایی از کتاب «جزیره خون»، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان شیمیایی، افتتاح کلینیک جانبازان شیمیایی سردشت از دیگر برنامه‌های سی و ششمین یادواره شهدای بمباران شیمیایی سال ۱۳۶۶ سردشت است.
به گزارش ایبنا؛ رژیم بعث عراق در هفتم تیر ۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفته و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات منفی بسیاری به وجود آورد و این شهر اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نامیده شده است.
 
سردشت با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی و هم مرز با کشور عراق واقع شده و ۸۵۶ شهید و بیش از چهار هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها